2011-07-29, 19:02
Medlem
undeads avatar
Hej! Jag har en tjejkompis som bor tillsammans med sin pojkvän. Strax efter att de flyttade ihop fick hon reda på att han var registrerad hos kronofogden och hade en skuld på över 16 000 kr. Det är ett abonnemang som han för många år inte har kunnat betala.

Han har ingen fast lön, han jobbar som städare och brukar dra in mellan 5000-7000 kr i månaden och har absolut inga planer på att betala skulden. Min tjejkompis ärvde en del pengar av sin far när han dog och har därför köpt de flesta möblerna i lägenheten som de bor i.

Hon tycker att kronofogden verkar inte göra så mycket mer än att skicka ut en massa papper. De ända som försvann för honom var skatteåterbäringen men det dras inget från lönen. Tjejkompisen är rädd att kronofogden ska komma hem till dem och ta hennes grejer, men vad jag förstår så ska inte det var möjligt om hon har köpt grejerna även fast de är sambos?

Den ända nackdelen för honom att vara registrerad i kronofogden är ju att han inte kan teckna abonnemang eller skaffa lägenhet. Men med hennes hjälp så skulle han ju kunna leva ett vanligt liv utan att betala skulden hela livet ut? Eftersom han inte äger några värdesaker.

Det verkar ju crazy att kronofogden inte göra något, de borde ju ta hans lön så fort det kommer inte på kontot... Jag har ingen större koll på hur kronofogden fungerar men för hennes del så tycker jag att hon borde lämna honom.
Citera
2011-07-29, 19:10
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det gör ju bara livet surare för han ingen bil, lån, kredit, abonemang, bostad etc..
Citera
2011-07-29, 19:29
Medlem
Saunapowers avatar
Tycker att din tjejkompis ska ta med möblerna och flytta ifrån WT-killen. Han verkar ju inte ha några ambitioner alls.
Citera
2011-07-29, 20:24
Medlem
SparkMans avatar
1. Hon borde dumpa honom.
2. Kan hon bevisa med kvitton/kontoutdrag t.ex. att hon köpt möblerna så kan kfm inte komma och ta möblerna.
Citera
2011-07-29, 20:42
Medlem
Om han bara har runt 6000 per månad att leva på ligger han förmodligen redan på existensminimum, så då kommer de inte kunna driva in något. Såvida det inte finns väldigt värdefulla saker i lägenheten, är det nog ingen fara
Citera
2011-07-29, 20:47
Medlem
16000 är ju ingen jättehög summa så han kanske kunde jobba lite mer och betala av det på ågra månader? En betalningsanmärkning finns väl kvar tre (?) år och vem vet, i framtiden kanske han vill göra något som kräver lån eller liknande som är omöjligt så länge han har skulder
Citera
2011-07-29, 20:53
Medlem
Jag tror att existensminimum ligger på 3000kr/månad efter att hyran är betald.
Eftersom kronofogden troligtvis tar väldigt hög ränta och skumma avgifter så kommer det långsiktigt att leda till problem om den här killen börjar tjäna mer. Vilket han förhoppningsvis gör.
Fast det kan ju vara en viss trygghet för din tjejkompis om hennes pojkvän är beroende av henne.
Citera
2011-07-29, 22:07
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muhahatja
Jag tror att existensminimum ligger på 3000kr/månad efter att hyran är betald.
Eftersom kronofogden troligtvis tar väldigt hög ränta och skumma avgifter så kommer det långsiktigt att leda till problem om den här killen börjar tjäna mer. Vilket han förhoppningsvis gör.
Fast det kan ju vara en viss trygghet för din tjejkompis om hennes pojkvän är beroende av henne.

KFM tar ingen ränta alls. "Skumma" avgifter? En lagstadgad grundavgift på 600 kr per år påförs skulden när den registreras hos KFM för indrivning. Är fordringsägaren enskild yrkar denne vanligtvis på 800 kr i kostnader som uppstått innan.

För sammanboende är normalbeloppet ("existensminum") 7 515 kr/månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in