Mmmm.. Jo så att eh..
Men jag får skylla mej själv.. Dumma frågor får...
Ville mest utveckla en tråd med många olika infallsvinklar, från olika kuskapsnivåer, ifrån både mer och mindre insatta.
I min iver att slänga ut köttben ,råkade jag få med en fråga som jag själv kunde wikipedat på tre sekunder... My bad!
Jag tänkte ju då att man slänger fram lite teorier (lr vad man ska kalla d för)
kring basfrågan eftersom jag inte tror att man kan veta med säkerhet förrän det r försent..
Eller så kan man visst då veta... Isf vill jag ha denna fakta slängd rakt i nyllet, tackar!
Huvudspåret är alltså: Finns det någon institution, företag, bolag, myndighet, syförening, moppe-sällskap, uteliggare - som skulle kunna vara ett bättre ställe att ha sina tillgångar hos, istf valfri storbank.
Ett logiskt svar på detta är: Nej, för storbankerna har insättningsgaranti.
Men vi är nu i ett scenario där the BIG shit really hit the helicopter-propeller:
Storbankerna går alltså i konken, och för att det ska hända så måste nog staten vara pank först, (som I.O.USA är nu lr alldeles strax, typ, så d r inte vansinnigt långsökt) och om staten r pank så blir d svårt att täcka insättningsgaranti.
En inte helt ovanlig åsikt r ju att köpa på sig ädelmetall och gräva ner lr iaf ha i ett seriöst kassaskåp hemmavid..
Ett inte alls dumt alternativ, men nu var ju frågan om man kan anförtro sina cash hos nån...
(...känner att mina inlägg är på tok för långa, så jag ska seriöst jobba på att skriva kortare)