Resultat:
0%
röster
2024-10-27, 18:01
Avstängd
Ja nu är det kolsvart redan innan man skall äta middag. De som tycker detta är bra kan dra åt helvete! Se till nu att permentera sommartid för allas bästa!!
Citera
2024-10-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vet inte om jag velat byta mot typ vid ekvatorn där dag och natt alltid är lika långa.
Kan tycka att det är en skön känsla att veta att det snart kommer vara ljust igen. Att det sedan är närmare ett halvår dit är mindre kul.

Sommartid året runt vore toppen. Gärna förskjuten med ytterligare en timma.
Citera
2024-10-27, 19:37
Avstängd
PhilipsDP18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Ja nu är det kolsvart redan innan man skall äta middag. De som tycker detta är bra kan dra åt helvete! Se till nu att permentera sommartid för allas bästa!!

Håller verkligen med! Vintertidarna är sjuka i huvudet.
Citera
2024-10-27, 20:52
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Du glömde den lilla detaljen som heter breddgrader.. Saratov ligger i linje med södra Tyskland. Alltså blir det mörkt 17.34 "vintertid".

Hade du läst artikeln ordentligt stod det att norra delarna tog mer skada av sommartiden än resten av landet.
Citera
2024-10-27, 21:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det är 24 minuters skillnad i medelsoltid mellan Göteborg och Stockholm. Är det acceptabelt att dessa orter ska tvingas ha samma tid? Vad säger liberaler om detta? Låt marknaden bestämma vilken medelsoltid som ska gälla på varje ort?

Vi kanske ska återgå till som man gjorde i romarriket och andra antika civilisationer, timmar varierar i längd över året, det var alltid 12 timmar från solens uppgång till nedgång.
Blir förstås lite drygt för folk i Kiruna på sommaren, men å andra sidan kan de gå i ide på vintern.

Det hörs nästan på namnet att nattväktarstaten åtminstone måste få hålla koll på när natten kommer infalla.

Jag har för mig att det är så käckt att normaltiden utgår från mitten av Sverige på ett ungefär. Så det funkar ju utmärkt som medelvärde.
Citera
2024-10-28, 12:23
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Man borde kanske införa ljus-"siesta" för alla som jobbar inne på vintern, börjar lite tidigare och slutar lite senare men har 3 timmar ljus-break mitt på dagen?
Jag gillar våra långa dagar på sommaren med ljusa kvällar och morgnar, men det får man inte utan motsatsen på vintern. Vet inte om jag velat byta mot typ vid ekvatorn där dag och natt alltid är lika långa.

Det är ingenting som är lagstadgat idag, men att ta en lite promenad under lunchen är faktiskt riktigt bra idé.
Tyvärr är det inte arbetsgivaren som det är fel på här, utan människorna. Folk väljer att sitta inne och snacka om sin eländiga trädgård och nyinköpta elcykel istället för att gå ut den där ½-timmen.
När jag jobbade i Danmark, brukade vi vara ett gäng på sådär 5-6 stycken som tog promenader ute i parken mitt under arbetsdagen för att fungera bättre.
Citera
2024-10-28, 12:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är 24 minuters skillnad i medelsoltid mellan Göteborg och Stockholm. Är det acceptabelt att dessa orter ska tvingas ha samma tid? Vad säger liberaler om detta? Låt marknaden bestämma vilken medelsoltid som ska gälla på varje ort?

Vi kanske ska återgå till som man gjorde i romarriket och andra antika civilisationer, timmar varierar i längd över året, det var alltid 12 timmar från solens uppgång till nedgång.
Blir förstås lite drygt för folk i Kiruna på sommaren, men å andra sidan kan de gå i ide på vintern.
Att man införde gemensam tid berodde ju på att det blev kaos med tidtabeller när järnvägen infördes om alla hade lokal tid. Skulle ju bli ännu värre kaos idag. Varenda TV-tablå skulle ju behövs publiceras i femtielva olika versioner för att stämma med lokala tider för olika platser. Rapport 19:30 i Örebro, 19:18 i Göteborg och 19:41 i Stockholm? Ställa om klockan för att man åker bussen Örebro - Karlskoga efter jobbet? Varenda tidtabell skulle ju behöva anpassas för olika lokala tider.
Var ju lite skillnad i romarriket eller Sverige i det gamla bondesamhället utan järnväg, flyg och TV-tider. Idag så skulle det funka dåligt med lokala tider för varje ort.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-10-28 kl. 12:41.
Citera
2024-10-28, 12:40
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0

Polen är tydligen boss över EU nu? Dom är ju bäst och vill tydligen ta bort denna hjärndöda charad.

Stod och jobbade i verkstan igår och har ett väggur, märkte att det var knas med tiden....aaaaaha fucking vintertid nu? Blev lite bitter, varför i helvete ska vi pyssla med detta? Det bästa kvittot på att samhället är styrt av idioter och att befolkningen accepterar idiotin då dom också är det.
Citera
2024-10-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att man införde gemensam tid berodde ju på att det blev kaos med tidtabeller när järnvägen infördes om alla hade lokal tid. Skulle ju bli ännu värre kaos idag. Varenda TV-tablå skulle ju behövs publiceras i femtielva olika versioner för att stämma med lokala tider för olika platser. Rapport 19:30 i Örebro, 19:18 i Göteborg och 19:41 i Stockholm? Ställa om klockan för att man åker bussen Örebro - Karlskoga efter jobbet? Varenda tidtabell skulle ju behöva anpassas för olika lokala tider.
Var ju lite skillnad i romarriket eller Sverige i det gamla bondesamhället utan järnväg, flyg och TV-tider. Idag så skulle det funka dåligt med lokala tider för varje ort.
Jag vet, bara ett lamt försök att vara ironisk.
Vi är inordnade i den centraleuropeiska tidzonen, medelsoltiden är 15 grader öst om nollmeridianen, den går tvärsigenom Sverige, längs Polens västra gräns upp igenom Blekinge och in i Norge i Norrland.
Länder i västra Europa ligger omkring en timme före oss i faktisk medelsoltid men i samma tidszon.
Citera
2024-10-29, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Hade du läst artikeln ordentligt stod det att norra delarna tog mer skada av sommartiden än resten av landet.

Fortfarande en jävla skillnad då vederbörande bor i timmerkåkar och lever uteslutande på jakt och fiske.
Citera
2024-10-29, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vettigast är att låta klockan följa solen, alltså att klockan är 12 när solen står som högst. Sedan kan det vara bra att köra någon sorts tidszon så att man slipper ställa om klockan varje gång man åker till Grums. Och det bör tas viss hänsyn till grannländers tidszon. Då Sverige ligger ca 15 grader öster om nollmeridianen bör vi, utan hänsyn till grannländer, ställa klockan till UTC +1.

Om det skulle hänga på att fler vill ha UTC+2 så föredrar jag nog det framför att hoppa runt bland tidzoner.

Vad gäller vilken tidzon som är rätt så är det ungefär lika mycket siffermagi som de som verkar tro att man ändrar något fundamentalt genom att ställa om klockan. Det är inte någon naturlag som säger att klockan måste vara tolv vid meridianpassagen helt enkelt, det är bara en siffra, ett namn vi sätter på den tidpunkten (som bortsett från det förbehåll du nämner endast undantagsvis gäller ändå).

Citat:
Föredrar man ljusa kvällar så är det bara att gå upp tidigare, att ställa om klockan hjälper inte alls det är bara ett sätt att lura sig. Lika dumt som att införa en kortare meter för att få längre kuk.

Jo, så kan man ju också uttrycka det. Men som jag påpekat så verkar det vara så att de nog inte kommer få majoriteten med sig. Det jag baserade det på är det faktum att arbetsdagen har förskjutits frammåt på dagen - det verkar helt enkelt som att majoriteten föredrar att ligga och dra sig på mornarna.
Citera
2024-12-14, 15:27
Citerar in mitt svar från en annan tråd här, då svaret känns ännu mer relevant med större chans för gehör i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Jag försvarar sällan EU, men jag hade föredragit att vi körde på sommartid året om. Det skulle vara det bästa ur ett svenskt perspektiv. Som det är nu blir det mörkt redan vid 16-tiden på vintern, men med sommartid hade det istället blivit mörkt vid 17. För de flesta skulle det innebära en extra timme i dagsljus efter jobbet, vilket känns betydligt mer värdefullt.

Att det i så fall blir ljusare först vid 09 istället för 08 spelar mindre roll – de flesta befinner sig ändå redan inomhus på sin arbetsplats vid den tiden.

Faktum är att den bästa lösningen enligt mig vore att vända på det helt: använda vintertid på sommaren och sommartid på vintern. På sommaren behöver vi ändå inte ha det ljust ända till 23–24 på natten. Det skulle räcka gott och väl om det började skymma runt 22, vilket det hade gjort med vintertid. På vintern, däremot, hade vi fått mer ljus på eftermiddagarna när det verkligen behövs.

Jag vet att vintertid kallas “normaltid”, men det är irrelevant ur ett svenskt perspektiv. Det som spelar roll är hur vi bäst kan anpassa ljuset efter våra liv och behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in