Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat:
0%
röster
2025-10-26, 22:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upplaenningen
Klockan 22 sover störst del av folket. Dom som inte sover vid denna tid struntar i om det är ljust eller inte.

Jag var inte född när man införde sommartid men förstår inte grejen. Ta tillbaka normaltiden (vintertid) och låt oss läsa riktiga nyheter än allt tjat om att ställa fram eller tillbaka klockan, vem som är för och vem som är emot.
Fler uppe klockan 22 än klockan 03. Speciellt semestertider och pratar vi senare på sommaren så handlar det om 21 vs 04 och 20 vs 05 vilket blir ännu värre. Har hellre ljust klockan 20 än klockan 05.
Citera
2025-10-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Finns väl en självklar kompromiss, att hela EU ligger på +UTC 1,5 året om.

Därmed skulle Indien ligga 4 timmar före hela tiden, vilket skulle det göra mindre krångligt.

Ja det låter vettigt om vi bara kan enas om att hela Europa ansluter sig till det då är problemet löst
det viktiga är ju att slippa omställningar
Citera
2025-11-03, 16:03
Medlem
TUKs avatar
ALLA människor jag diskuterat detta ämne med vill införa sommartid året om. Själv tycker jag vi kan behålla tidsomställningarna, men så länge vi bevarar de ljusa sommarkvällarna är jag nöjd.
Citera
2025-11-03, 20:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
ALLA människor jag diskuterat detta ämne med vill införa sommartid året om. Själv tycker jag vi kan behålla tidsomställningarna, men så länge vi bevarar de ljusa sommarkvällarna är jag nöjd.
Ja på sommarhalvåret så skulle ju en återgång till normaltid innebära att vi förlorar en timme sol på kvällarna och istället vann en timme extra sol tidigt på morgon då de flesta ligger och sover. Jag har hellre ljust 20:00 än 05:00 och är ju på våren och hösten man har störst nytta av sommartiden mer än vid midsommar.
Samtidigt så blir ju förmiddagarna i november, december och januari hemskt mörka om man skulle ha ständig sommartid vilket gör det jobbigare att komma upp så jag tar gärna också en omställning två gånger om året. De som säger sig må dåligt av omställningen i månader. Undrar hur de skulle klara att åka till Thailand t ex med sex timmars omställning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in