Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Vettigast är att låta klockan följa solen, alltså att klockan är 12 när solen står som högst. Sedan kan det vara bra att köra någon sorts tidszon så att man slipper ställa om klockan varje gång man åker till Grums. Och det bör tas viss hänsyn till grannländers tidszon. Då Sverige ligger ca 15 grader öster om nollmeridianen bör vi, utan hänsyn till grannländer, ställa klockan till UTC +1.
Om det skulle hänga på att fler vill ha UTC+2 så föredrar jag nog det framför att hoppa runt bland tidzoner.
Vad gäller vilken tidzon som är rätt så är det ungefär lika mycket siffermagi som de som verkar tro att man ändrar något fundamentalt genom att ställa om klockan. Det är inte någon naturlag som säger att klockan måste vara tolv vid meridianpassagen helt enkelt, det är bara en siffra, ett namn vi sätter på den tidpunkten (som bortsett från det förbehåll du nämner endast undantagsvis gäller ändå).
Citat:
Föredrar man ljusa kvällar så är det bara att gå upp tidigare, att ställa om klockan hjälper inte alls det är bara ett sätt att lura sig. Lika dumt som att införa en kortare meter för att få längre kuk.
Jo, så kan man ju också uttrycka det. Men som jag påpekat så verkar det vara så att de nog inte kommer få majoriteten med sig. Det jag baserade det på är det faktum att arbetsdagen har förskjutits frammåt på dagen - det verkar helt enkelt som att majoriteten föredrar att ligga och dra sig på mornarna.