2011-07-27, 19:14
Medlem
RagnarDahlbergs avatar
Jag rekommenderar att du döper din nyfödde till Josef.

Då naturligtvis efter de världsberömda herrarna; Fritzl, Stalin och Mengele.
Lycka till!
Citera
2011-07-27, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statligkontroll
Hej,

Käre flashbackare. Jag ska bli pappa till en son om cirka 1 månad. Anders har alltid varit ett favoritnamn. Tycker ni att det är ett fint namn till en grabb år 2011 även med tanke på att terroristen från Norge innehar detta fina namn?

Hur fan gör man när man döper någon till Anders?

Att ge någon namnet Anders och sedan döpa denna Anders är en sak men när fan började kyrkan ge folk namn genom dopet?
Citera
2011-07-27, 22:46
Medlem
Like-A-Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreijer
Anders är ett fint och prydligt namn.
Hade jag haft planer på att skaffa en son hade den fått heta Henry eller Lennart.

Lennart?

Öhum. OnT

Jag har en kompis som heter Anders och han är jättesnäll. Tänker jag på honom tänker jag mest på hans snygga syster och inte så mycket på de två horskallarna cp-eklund eller cp-abb. Dom två önskar jag allt ont i världen.
Citera
2011-07-27, 23:09
Medlem
Statligkontrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe1976
Hur fan gör man när man döper någon till Anders?

Att ge någon namnet Anders och sedan döpa denna Anders är en sak men när fan började kyrkan ge folk namn genom dopet?

Skojar du med mig eller? Först och främst, förstår du inte att man menar vilket som? Ett namn ska ges till ett barn alltså. Vidare så ges namn till folk av kyrkor om du inte visste det. I till exempel ortodoxa kyrkor så passar det inte att ge sitt barn vilket namn som helst. Har barnet ett opassande namn till ortodoxa kyrkan då föreslås ett ortodoxt namn.

Längre tillbaks i tiden var det tradition att alltid döpa sitt barn. Ett odöpt barn fanns inte i tankarna.
Senast redigerad av Statligkontroll 2011-07-27 kl. 23:14.
Citera
2011-07-27, 23:46
Medlem
Chrillies avatar
Varför inte Gunnar?
Citera
2011-07-28, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Det är väl ingen i Sverige som kommer komma ihåg vad den där norrmannen heter om ett år eller två.

Nähä?

Det har gått tio år sedan WTC och jag tror de flesta svenskar minns vad Usama hette.
Det har gått 23 år sedan Åmselemorden och de flesta minns att mördaren hette Juha.
Det har gått 25 år sedan Palmemordet och de allra flesta minns Christer.
Till exempel.

Så jag tror nog att även "Mördar-Anders" blir ihågkommen ett bra tag framöver. Särskilt som det hände i ett land som Sverige har starka förbindelser till.
Senast redigerad av Riksklanten 2011-07-28 kl. 00:54.
Citera
2011-07-28, 02:12
Medlem
MassiveBs avatar
Andreas låter bättre.

Eller varför inte Brynolf? Rune? Sune? Torkel? Eller du kanske kan stava Anders lite "spännande". Typ Aanders, Andders, Annders, Andeerss.

Anders är för övrigt ett mongo på ICA.

http://www.nwt.se/dalsland/article940352.ece?service=mobile
Citera
2011-09-06, 10:20
Medlem
ensockerbagares avatar
Döp honom till Anderz så blir han dansbandssångare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in