2011-07-25, 16:40
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Nej, det förstår jag med. Om du trodde att jag trodde att det här är något material att jobba utifrån så är del felaktigt.

I ärlighetens namn så rökte jag en sån fet igår och kom på dessa ideer, även om det lät mycket bättre igår så "lät det hyfsat" idag

Jag tror inte på något sätt att något stämmer, jag ville bara ha lite diskussion angående resonemangen i fråga.

Var det inte så Mr.Einstein gjorde? Applicerade metaforerna i matematiken, det är "bara" den sista biten jag inte åstadkommit (matematiken), men man måste ju börja någonstans.

Det är jag och Einstein tydligen, vi lirar i samma liga så att säga.

Haha, din stackars dumma jävel.

Einstein sa "Undrar vad som händer om fysikens lagar är samma i alla referenssystem" och sen började han RÄKNA. Något du uppenbarligen inte ha gjort. Folk har varit snälla här inne, men du vägrar förstå. Lämna nu detta forumet, plugga fysik i ~10 år och kom sedan tillbaka med en TOE. För det är det som krävs för att man ska ha tillräckligt med kunskap om fysik för att skapa en TOE, inte att man röker en spliff på söndagskvällen.

Tråden hör hemma i filosofiforumet då det varken är fysik, matematik eller teknologi.
Citera
2011-07-25, 16:45
Medlem
Citat:

Du anar inte hur långt man kommer med metaforer

Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Ingenstans.

Ja sa ju det
Citera
2011-07-25, 16:50
Medlem
Citat:
Jag tror inte på något sätt att något stämmer, jag ville bara ha lite diskussion angående resonemangen i fråga.
Okej, resonemangen i fråga låter väldigt felaktiga, eftersom du inte utgår från saker som stämmer.

Citat:
Var det inte så Mr.Einstein gjorde? Applicerade metaforerna i matematiken, det är "bara" den sista biten jag inte åstadkommit (matematiken), men man måste ju börja någonstans.

Det är jag och Einstein tydligen, vi lirar i samma liga så att säga.
En skillnad mellan dig och Einstein är att han var extremt inläst på fysik, och de resonemang han förde var baserade på matematik. När han presenterade sina teorier var det med matematik och konkreta förutsägelser. Dessutom som sagt, det är "den sista" biten att översätta en teori till matematisk form som är svårt; att med ord skriva ner en flummig ide om hur universum funkar kan vem som helst enkelt göra. Exempel: "Öh, jag tror allting egentligen är uppbyggt av små vibrerande strängar".
Citera
2011-07-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Haha, din stackars dumma jävel.

Einstein sa "Undrar vad som händer om fysikens lagar är samma i alla referenssystem" och sen började han RÄKNA. Något du uppenbarligen inte ha gjort. Folk har varit snälla här inne, men du vägrar förstå. Lämna nu detta forumet, plugga fysik i ~10 år och kom sedan tillbaka med en TOE. För det är det som krävs för att man ska ha tillräckligt med kunskap om fysik för att skapa en TOE, inte att man röker en spliff på söndagskvällen.

Tråden hör hemma i filosofiforumet då det varken är fysik, matematik eller teknologi.

Nej, det gjorde han inte. Han föreställde sig hur det skulle vara att sitta på en foton och uppleva omgivningen. Hur klockorna skulle te sig om en foton "raceade" med en rymdraket på en bana. Hur staden omkring honom skulle se ut om man färdades nära c i ett tåg.

Han målade upp dessa scenarion i huvudet (som jag ) och sedan räknade han.

Nej det har jag inte gjort, då jag inte läst någon matematik över huvud taget bortsett från gymnasiet (gick IV, matte A).

HAHA, "lämna forumet"?. Hur tänker du spoling. Jag hänger här precis hur mycket jag vill, när jag vill och i vilken tråd jag vill och det sista jag gör är att ta order från någon tratt.

"Lämna nu detta forum"
Citera
2011-07-25, 17:04
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Nej, det gjorde han inte. Han föreställde sig hur det skulle vara att sitta på en foton och uppleva omgivningen. Hur klockorna skulle te sig om en foton "raceade" med en rymdraket på en bana. Hur staden omkring honom skulle se ut om man färdades nära c i ett tåg.

Han målade upp dessa scenarion i huvudet (som jag ) och sedan räknade han.

Nej det har jag inte gjort, då jag inte läst någon matematik över huvud taget bortsett från gymnasiet (gick IV, matte A).

HAHA, "lämna forumet"?. Hur tänker du spoling. Jag hänger här precis hur mycket jag vill, när jag vill och i vilken tråd jag vill och det sista jag gör är att ta order från någon tratt.

"Lämna nu detta forum"

Det är inte sant, tyvärr. Och jag ber om ursäkt, har grova humörsvängningar, precis slutat röka.
Citera
2011-07-25, 17:13
Medlem
wootens avatar
Folk som inte läst längre än matematik b och ingen fysik tenderar att ha en väldigt romantiserad bild av Einsteins metoder. Nästan som om han var någon som kom på sina hypoteser i drömmar och annat trams. Einstein gick samma väg som vilken fysiker som helst. Visst, han räckte ut tungan på ett foto. Det gjorde honom inte till en mindre seriös fysiker.
Citera
2011-07-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
(angående konen så har den ingen krökning överallt utom i spetsen, där krökningen är odefinierad. Man kan väl säga att den går mot oändligheten där, om man låter en avrundad kon spetsas till mer och mer, kanske.)

Hmm, det här var lite intressant. Tänkte inte på spetsen.

Är det så att totala krökningen (integralen av Gausskrökningen) i ett område innefattande konens spets alltid är konstant? (Dvs konens krökning är nån slags δ-funktion?) Med andra ord, om jag sitter och mäter vinkelsumman av geodetiska polygoner, kommer jag samma svar som jag skulle få om jag använde lämplig version av Gauss-Bonnet fast med krökningen ersatt av en δ-funktion?
Citera
2011-07-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw

Är det så att totala krökningen (integralen av Gausskrökningen) i ett område innefattande konens spets alltid är konstant? (Dvs konens krökning är nån slags δ-funktion?) Med andra ord, om jag sitter och mäter vinkelsumman av geodetiska polygoner, kommer jag samma svar som jag skulle få om jag använde lämplig version av Gauss-Bonnet fast med krökningen ersatt av en δ-funktion?

Hmm, jag tror helt enkelt inte att krökningen i spetsen alls är definierad, eftersom konen inte är kontinuerlig där. Min tanke var att om man t.ex. ersätter spetsen med sig ett halvklot, och sen låter dess radie gå mot noll kommer man få tillbaka sin spets och kurvaturen kommer i processen divergera mot oändligheten.
Citera
2011-07-25, 20:39
Medlem
Sent inlägg

Citat:
Ursprungligen postat av dbshw

Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Hmm, jag tror helt enkelt inte att krökningen i spetsen alls är definierad, eftersom konen inte är kontinuerlig där. Min tanke var att om man t.ex. ersätter spetsen med sig ett halvklot, och sen låter dess radie gå mot noll kommer man få tillbaka sin spets och kurvaturen kommer i processen divergera mot oändligheten.

Verkar rimligt att betrakta Gausskrökningen som i någon mening distributionsartad just i spetsen.

Man skulle kunna definiera Gausskrökningen som ett gränsvärde av kvoten mellan 2 ytintegraler, vilket ofta motiveras med integralkalkylens medelvärdessats. Ett knepigt problem med den metoden blir att visa att gränsvärdet blir oberoende av valt integrationsområde samt hur detta konvergerar mot en enda punkt (spetsen).

Och det är då inget som jag skulle vilja ge mig i kast med...
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-07-25 kl. 20:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in