2011-07-24, 13:25
Medlem
BallaLinas avatar
Jag vill poängtera att detta är inte rasistiskt, en undran bara.

Jag vet inte om det gäller alla arabländer eller bara vissa - men jag undrar en sak som jag vill ha svar på från någon som talar ett arabspråk(?)

Ofta låter dessa språk väldigt arga o hetsiga. Men det jag undrar är varför i hela friden typ alla som pratar den sortens språk måste vara så otroligt högljudda. Det ska skrikas, gapas o gormas!
Står två män och pratar på en plats så ska de höras över alla andra. Varför är det så?
Varför kan de inte prata i samma samtalston som alla andra runt omkring. Det handlar ju om hänsyn o respekt för medmänniskor. Eller?
Det är likadant hur föräldrarna låter mot sina barn - det gapas o gormas.

Igår såg jag dock en vuxen man (med ett språk från ovan nämnd region) i vårt område, med sin mamma. De pratade i NORMAL samtalston, och för första gången HÖRDE man språket! Vilket var ganska fint.

Men kan någon förklara varför det oftast gormas ?? Handlar det om att den som låter högst bland vänner o familj är den som bestämmer eller vad?

Citera
2011-07-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaLina

Jag vet inte om det gäller alla arabländer eller bara vissa - men jag undrar en sak som jag vill ha svar på från någon som talar ett arabspråk(?)

Ofta låter dessa språk väldigt arga o hetsiga. Men det jag undrar är varför i hela friden typ alla som pratar den sortens språk måste vara så otroligt högljudda. Det ska skrikas, gapas o gormas!
Står två män och pratar på en plats så ska de höras över alla andra. Varför är det så?
Varför kan de inte prata i samma samtalston som alla andra runt omkring. Det handlar ju om hänsyn o respekt för medmänniskor. Eller?

Igår såg jag dock en vuxen man (med ett språk från ovan nämnd region) i vårt område, med sin mamma. De pratade i NORMAL samtalston, och för första gången HÖRDE man språket! Vilket var ganska fint.

Men kan någon förklara varför det oftast gormas ?? Handlar det om att den som låter högst bland vänner o familj är den som bestämmer eller vad?

Jag gör inte anspråk på att ha det rätta svaret på din fråga men jag kan komma med en gissning. Jag tror nämligen att det enbart handlar om normer och att dessa skiljer sig i olika kulturer. Det har alltså mer med kultur att göra än med själva språket så förmodligen passar frågan bättre i etnologi-forumet. Dessutom tror jag inte att du behöver röra dig ända till arab-världen för att stöta på folk som talar högre än dig. Själv tycker jag ofta att sydeuropéer talar högt och hetsigt samt att det genomsnittliga taltempot i Norrland är betydligt lugnare än det jag vanligtvis hör omkring mig. Ytterligare exempel kan läggas till listan. Jag har haft kontakt med många japanska kvinnor och dessa har ofta talat så lågt att det nästan varit omöjligt att höra ett enda ord. Även om jag tycker att jag med svenska mått mätt är ganska lugn och lågmäld så gissar jag att dessa tycker att jag är bullrig och högljudd. Allt som allt tror jag enbart att det handlar om kulturella normer och att det är viktigt att anpassa sig till dessa för att det sociala samspelet skall fungera.

Slutligen, en liten jämförelse av persiska och arabiska: http://www.youtube.com/watch?v=r6qZ-PYBrMw
Citera
2011-07-24, 17:55
Medlem
BallaLinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torg
Jag gör inte anspråk på att ha det rätta svaret på din fråga men jag kan komma med en gissning. Jag tror nämligen att det enbart handlar om normer och att dessa skiljer sig i olika kulturer. Det har alltså mer med kultur att göra än med själva språket så förmodligen passar frågan bättre i etnologi-forumet. Dessutom tror jag inte att du behöver röra dig ända till arab-världen för att stöta på folk som talar högre än dig. Själv tycker jag ofta att sydeuropéer talar högt och hetsigt samt att det genomsnittliga taltempot i Norrland är betydligt lugnare än det jag vanligtvis hör omkring mig. Ytterligare exempel kan läggas till listan. Jag har haft kontakt med många japanska kvinnor och dessa har ofta talat så lågt att det nästan varit omöjligt att höra ett enda ord. Även om jag tycker att jag med svenska mått mätt är ganska lugn och lågmäld så gissar jag att dessa tycker att jag är bullrig och högljudd. Allt som allt tror jag enbart att det handlar om kulturella normer och att det är viktigt att anpassa sig till dessa för att det sociala samspelet skall fungera.

Slutligen, en liten jämförelse av persiska och arabiska: http://www.youtube.com/watch?v=r6qZ-PYBrMw

Ja precis, kommer jag till Japan och märker - oj, här pratar alla jättetyst (typ bibliotek-tyst) då sätter ju inte jag igång och gormar utan då a n p a s s a r jag min volym till deras. Så gör man ju överallt - högljutt uteställe - bibliotek - begravning - familjemiddag. Då undrar jag - varför är detta så svårt att göra i just denna...hmmmm.....kultur???
Citera
2011-07-24, 18:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Då undrar jag - varför är detta så svårt att göra i just denna...hmmmm.....kultur???

I de "kulturer där kommunikation utmärks av engagemang och öppna känslor" menar du förmodligen. Svaret är: Därför att dessa kulturer utmärks av engagemang och öppna känslor.
Citera
2011-07-24, 20:53
Medlem
[quote=BallaLina]Ja precis, kommer jag till Japan och märker - oj, här pratar alla jättetyst (typ bibliotek-tyst) då sätter ju inte jag igång och gormar utan då a n p a s s a r jag min volym till deras.
Gör du verkligen det? Är det någon skillnad på om du befinner dig ensam i Japan jämfört med om du är där med andra svenskar? Om du alltså befinner dig tillsammans med fem andra landsmän i Japan, anpassar ni er alla till japanernas volym eller anpassar ni er till den volym som är rådande inom er grupp?
Citat:
Så gör man ju överallt - högljutt uteställe - bibliotek - begravning - familjemiddag.
Jag tror faktiskt inte att det helt stämmer. Bibliotek är ett bra exempel. Jag har själv många gånger suttit på just ett bibliotek där det har varit mellan knäpptyst och ljudet från viskningar och bibliotekariernas Birkenstock ända tills det att ett gäng skolungdomar stormat in. Dessa har behållit samma samtalston som de hade på gatan utanför även när de suttit vid datorerna och spelat dataspel. Trots att dessa av utseendet att döma tillhört "den svenska kulturen" så tror jag att de hade betett sig annorlunda om de hade kommit in en och en jämfört med när de stormar in i grupp.

Så, varför inte göra ett experiment? Jämför hur två araber talar till varandra med hur en ensam arab talar när bara du är närvarande och se om du kan se någon skillnad.
Citera
2011-07-27, 01:01
Medlem
Citat:

Hur många är "typ alla"?
Syftar du på arabisktalande personer i Sverige eller utomlands?
Jag tycker att ditt resonemang är extremt generaliserande.
När jag har varit i länder som har arabiska som modersmål så har jag inte lagt märke till att "alla" varit högljudda. Förutom vissa säljiga säljare så tycker jag att ljudnivån har varit lika varierande som hos svenskar.

Hur högt är "högljudd" för dig?
Ungefär som genomsnittlig packad svensk på krogen en helgnatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in