Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-23, 16:48
Medlem
1720 smart harddrive detects imminent failure

failing drive: safa0 (darkblue)
failing attribute: #184

Detta medelande får jag varje gång jag startar datorn. Jag brukar bara trycka f1, för att på så sätt starta datorn och ignorera problemet men jag misstänker att det inte kommer att fungera i längden.

Bakgrund: problemet började när jag laddade ner ett gamalt datorspel från en torrent-sida och installerade det. Jag har sen dess avinstallerat spelet och raderat den nedladdade filen från min dator men det hjälpte inte. Första gången jag körde spelet fungerade det inte så jag provade att ladda ner och installera en patch som jag blev rådd skulle hjälpa. Många andra registrerade medlemmar på torrentsidan hade kommenterat att spelet och patchen fungerade för dem.

Vad bör jag göra?

Ps. Jag har en windows vista och jag är extremt tekniskt okunnig.
Citera
2011-07-24, 12:56
Medlem
Ganymedes avatar
Diagnosfunktionen i datorns hårddisk varnar för att den håller på att gå sönder.
Det har inget som helst samband med någon nerladdning, har du saker du inte
vill gå miste om på datorn så bör du kopiera dessa till en annan hårddisk innan
den nuvarande rasar helt.
För byte och ominstallation av enheten som håller på att gå sönder råder jag dig
att lämna över detta till någon kunnig eftersom du uttrycker dig som extremt tekniskt okunnig.
Citera
2011-07-24, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Diagnosfunktionen i datorns hårddisk varnar för att den håller på att gå sönder.
Det har inget som helst samband med någon nerladdning, har du saker du inte
vill gå miste om på datorn så bör du kopiera dessa till en annan hårddisk innan
den nuvarande rasar helt.
För byte och ominstallation av enheten som håller på att gå sönder råder jag dig
att lämna över detta till någon kunnig eftersom du uttrycker dig som extremt tekniskt okunnig.

4 funderingar, mycket viktiga:

1. Var kan jag köpa en ny hårddisk?

2. Vilken data är det som kan gå förlorad och därmed bör kopieras? Är det allt under "lokal disk C"? Jag har också en grej här som heter "HP_RECOVERY D", är även denna i farozonen? Jag vet inte ens vad D är för något...

3. Hur gör jag för att kopiera allting?

4. Och för övrigt, ligger mappen "windows" i farozonen? För ifall den gör det, då borde ju "system 32" vara hotat.
Citera
2011-07-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.I

tex http://www.inet.se/

2. Vilken data är det som kan gå förlorad och därmed bör kopieras? Är det allt under "lokal disk C"?
JA allt som finns på disken även D om den partionen finns på samma disk

Jag har också en grej här som heter "HP_RECOVERY D", är även denna i farozonen? Jag vet inte ens vad D är för något...

HP_Recovery (D partitionen är till för att du kunna ominstallera datorn till fabriksinställningar eller reparera windows med utan att behöva använda din recoveryskivor som jag hoppats ni har brännt ut

använder tex http://www.paragon-software.com/home/br-free/

4. Och för övrigt, ligger mappen "windows" i farozonen? För ifall den gör det, då borde ju "system 32" vara hotat.
JA

mvh
t
Citera
2011-07-24, 21:28
Medlem
Ganymedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markus.I

2. Vilken data är det som kan gå förlorad och därmed bör kopieras? Är det allt under "lokal disk C"? Jag har också en grej här som heter "HP_RECOVERY D", är även denna i farozonen? Jag vet inte ens vad D är för något...

1. Kolla prisjakt.

2. Jajamen, allt på C och D och har du inte gjort återställningsskivor tidigare är det hög tid nu. Läs hjälpen. Det är med hjälp av dem man återställer datorn efter att ha ersatt en trasig och oläsbar hårddisk med en ny. Det innebär enkelt sagt att datorn återställs till det utseendet den hade när du köpte den.

3. Man kan kopiera hela hårddisken till en ny i ett svep med ett speciellt program. Det kallas kloning och det kan man göra medan den gamla disken fortfarande fungerar. Då får man en exakt kopia och allt ser ut som vanligt efteråt.

4. Som sagt - allt försvinner om disken rasar.

Lämna in datorn eller låt nån kunnig polare hjälpa dig istället, det blir nog enklast så.
Senast redigerad av Ganymede 2011-07-24 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in