Detta skrev Dagbladet tidigare:
Citat:
- Två män från FBI kom till mig igen när jag var på gymmet. De ville komma i kontakt med Breiviks andra kontakt i Liberia och ville veta mer om honom. Jag gav dem numret till två vänner till mig där, sa Kallon.
Han namnger mannen men Dagbladet har - trots upprepade försök - inte fått en kommentar från mannen och trycker därför inte hans namn.
- En vän till mig var Breiviks diamantkontakt. Han pratade också med Breivik på nätet innan norrmannen reste till Liberia, säger Kallon till Dagbladet.
I Monrovia får Dagbladet veta av vänner till mannen att han arbetar för FN men Dagbladets lokala kontakt har inte lyckats komma i kontakt med honom denna vecka.
http://www.dagbladet.no/2012/06/10/nyheter/alpha_kallon/utenriks/anders_behring_breivik/liberia/22023904/
Historien är alltså att Breivik chattar med en man i Liberia som arbetar på en resebyrå. Breivik talar då om att han vill se Liberia och bestämmer sig för att åka dit mitt under inbördeskriget och träffa sin nya chattkompis Michel Farhat. Några dagar innan Breivik reser mailar han Farhat och skriver att han vill köpa rådiamanter. Eftersom Farhat har mycket att göra på sin resebyrå i Monrovia så ber han sin kompis Alpha Kallon som arbetar med att hyra ut lyxbilar att skjutsa runt Breivik till olika diamanthandlare i Liberia.
Detta ska Kallon få 40 000 kronor för av Breivik. Farhat och Kallon ska dela på summan säger Kallon men Farhat säger att han inte har tagit emot några pengar.
Kallon tar med Breivik till en diamanthandlare i Monrovia men Breivik är inte imponerad av diamanterna. Farhat säger att det var ont om diamanter i Monrovia på den tiden.
Kallon berättar att gänget reser till grannlandet Sierra Leone för att jaga diamanter men han minns inte om de fick tag i några diamanter.
Sedan reser Breivik hem utan att betala för hyrbilen och hjälpen han fick. Kallon tror nästan inte att han ska få några pengarna men plötsligt så sätter Breivik in 40 000 kronor, vilket motsvarar en årslön i Liberia, på Kallons bankkonto.
Tio år senare arbetar Michel Farhat inom FN i Liberia och Kallon har flyttat till USA.