2011-07-18, 09:51
Medlem
Såg på tv i morse och på tvins så visade dom en penna som lagar små repor i lacken.
Låter helt sjukt och det brukar väl vara en massa skit på tvins?
Tänkte om det är någon som har prövat en sån penna?

http://www.tvins.com/products/fix-it-pro/fix-it-pro-new.php
Citera
2011-07-18, 10:00
Medlem
endymions avatar
Repan är endast i klarlacken och då är det enkelt att fixa repan. Så fort repan kommer ned i själva färgen är det kört.

Nu vet jag inte vad pennan innehåller men jag är jävligt skeptiskt speciellt när det är någon jävla tvshop som säljer.

e: Läste lite mer nu och man var tvungen att polera efteråt. Alltså bör pennan innehålla klarlack av något slag. Men som sagt är det kört om repan är för djup. Sen är det ju faktiskt riktigt enkelt att få det att se bra ut på film, så jag säger nej till att köpa det där. Jobber förövrigt som billackerare.
Senast redigerad av endymion 2011-07-18 kl. 10:03.
Citera
2011-07-18, 10:58
Medlem
Jo precis låter för bra för o va sant och tv-shop suger ju faktiskt...
Tänkte bara om någon hade testat?
Vore kul o höra hur det funkar.
Citera
2011-07-18, 11:43
Medlem
toby79s avatar
Det mesta på tvshop är ju sådant man använder precis när man köpt det och efter en vecka så ligger grejerna under sängen. Efter ett halvår förpassas grejerna till förrådet. Någonstans efter två år kör man grejerna till tippen om man inte lyckats lura på någon annan stackare grejerna och då ofta gratis.

Nu har jag iof aldrig handlat där, men man har ju sett saker hos andra människor....

Jag skulle bli förvånad om den där "mirakelpennan" faktiskt fungerar i fler lägen än ett. Dvs vid kraftigare repor. Men om den fungerar, vad händer där man dragit pennan efter något år med vädrets påverkan? Ett original lackstift kanske fungerar bättre, då kan man ju fylla djupare dessutom.
Citera
2011-07-18, 22:23
Medlem
TeEsErs avatar
Det är en penna med klarlack i! Den fyller inte i djupa repor, endast de som ligger i klarlacken eller inte gått genom färglagret på icke klarlackade bilar.

Med detta sagt så lär den vara behändigare än de idiotiska små penslarna som folk försöker fylla i repor med, eller ännu värre, tandpetare. Både med penna och pensel krävs polering efter en vecka eller två för att jämna ut det man fyllt i.

/T
Citera
2011-07-19, 00:14
Medlem
Prostreet32s avatar
399 spänn...
Vilken skit. Sök på youtube, hittade några intressanta videos.

Här ska du få tips på bra grejor:

http://shop.bollnasbilvard.se/menzerna-polerpaket-1-fgpfff-3x250ml-p-1528-c-531.aspx
Citera
2011-08-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [B
endymion[/b]]Repan är endast i klarlacken och då är det enkelt att fixa repan. Så fort repan kommer ned i själva färgen är det kört.

Nu vet jag inte vad pennan innehåller men jag är jävligt skeptiskt speciellt när det är någon jävla tvshop som säljer.

e: Läste lite mer nu och man var tvungen att polera efteråt. Alltså bör pennan innehålla klarlack av något slag. Men som sagt är det kört om repan är för djup. Sen är det ju faktiskt riktigt enkelt att få det att se bra ut på film, så jag säger nej till att köpa det där. Jobber förövrigt som billackerare.

Råkade också se en reklamsnutt för pennan och blev nyfiken. Jag menar inget illa när jag påpekar att du ju faktiskt även är jävig i sammanhanget. Du jobbar ju i branschen och har å ena sidan mycket kunskap, men å andra sidan också ett behov av att ditt arbete inte går att lösa med en penna från TV-shop för 399:-.

Är det inte någon som köpt den som kan återkoppla?

Fråga till dig endymion eller annan lackerare; Hur vanligt är det att en repa endast är i klarlacken gentemot att gå ner i färgen?
Citera
2011-08-21, 12:47
Medlem
På Zatzy kan man läsa mer om pennan.

http://www.zatzy.com/bilvard-lack/375905-fix-pro-pennan.html
Citera
2011-08-21, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChevyBigBlock
På Zatzy kan man läsa mer om pennan.

http://www.zatzy.com/bilvard-lack/375905-fix-pro-pennan.html

Där fanns ju egentligen endast missnöjda användare (iofs väldigt få som faktiskt provat den) - är det någon som provat den och varit nöjd?

De "kanter" som en användare pratar om - går de att polera bort? Vaxa bort? Rubba bort?
Citera
2011-08-21, 15:35
Medlem
Effekten de visar kan ju lika väl åstadkommas med en smal pensel och vatten.

En repa i lacken syns väldigt bra och ser "vit" ut. Doppa penseln i vatten och stryk över repan och den "försvinner".

Givetvis kan någon form av lättflytande lack täppa igen ytliga repor i klarlacken men man lär ju få polera efteråt och det skulle gå lika bra med vanlig klarlack som man penslar på. (ev får man spä ut klarlacken så den flyter in i repan bättre.)
Citera
2011-08-21, 19:33
Medlem
En kund frågade om just den på mitt jobb. Han sa att på teve hörde han att pennan skulle flyta ihop med alla färger därför spelade ingen roll hur djup repan var.

Där slutade jag konversera, vi kom inte längre...
Citera
2011-08-22, 09:04
Medlem
OrgaZms avatar
Om nån vill testa så finns den "lite" billigare:

http://www.buyincoins.com/details/fix-it-pro-clear-car-coat-scratch-repair-pen-for-simoniz-product-1493.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in