2010-02-05, 16:40
Medlem
Mouseyyys avatar
En trädgårdsmästare har 10 plantor. Han vill sätta ner dem i fem rader med fyra plantor i varje rad. Hur ska han bära sig åt?
Citera
2010-02-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
men för fan alla ser ju att det finns mängder av både blåögda och brunögda öbor, så JO oraklet är helt meningslöst. Alla öbor har perfekt logiskt tänkande så de behöver dessutom inga ledtrådar. Jag fick detta bekräftat när jag läste den engelska lösningen av en mängd begåvade människor, vill du ha länk? Tom. han som skrev gåtan från början insåg detta.

Du har fel, tyvärr. Att oraklet säger att minst 1 person har blå ögon krävs för att de ska kunna ta sig därifrån. Dock krävs det väl ändå också att befolkningen vet om att dom är antingenbrunögda ellerblåögda...?
Citera
2010-02-05, 17:13
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mouseyyy
En trädgårdsmästare har 10 plantor. Han vill sätta ner dem i fem rader med fyra plantor i varje rad. Hur ska han bära sig åt?

rent spontant så tycker jag han borde kunna göra två ringar utanpå varann med 5 plantor i varje. Om diametern i den inre ringen är lika stor som avståndet mellan ringarna så kan de ju se ut som rader.
Citera
2010-02-05, 17:44
Medlem
Tillbakalutads avatar
Du står i källaren med 3 st strömbrytare, 1 utav dom fungerar medans 2 ej fungerar.
Du ska ta reda på vem av strömbrytarna som är kopplad till en glödlampa i ett rum på övervåningen, du får bara gå upp en gång.
Hur ska du göra för att ta reda på vilken strömbrytare som är kopplad till glödlampan.

Tror inte jag stött på den här gåtan förut i tråden, bara någon liknande men tror det var 3 rum eller något då

Klura på
Citera
2010-02-05, 17:55
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakalutad
Du står i källaren med 3 st strömbrytare, 1 utav dom fungerar medans 2 ej fungerar.
Du ska ta reda på vem av strömbrytarna som är kopplad till en glödlampa i ett rum på övervåningen, du får bara gå upp en gång.
Hur ska du göra för att ta reda på vilken strömbrytare som är kopplad till glödlampan.

Tror inte jag stött på den här gåtan förut i tråden, bara någon liknande men tror det var 3 rum eller något då

Klura på

vad för strömbrytare? Något man kan hitta ett mellanläge på så lampan blinkar?
Citera
2010-02-05, 17:57
Medlem
Tillbakalutads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
vad för strömbrytare? Något man kan hitta ett mellanläge på så lampan blinkar?
Nej, du ser heller inte lampan i källaren där du står, helt vanliga strömbrytare som du kan ställa lampan på eller av
Citera
2010-02-05, 18:22
Medlem
TomBakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triplea
Det räcker med 3 snitt, är det ett tillräckligt bra svar?

Han klipper loss en lös länk och två som sitter ihop. Kvar blir sju länkar, som också sitter ihop.

Första dagen pantar den lösa länken och får hundra kronor.
Andra dagen pantar han dubbellänken, men tar tillbaka den enkla. Han får hundra kronor.
Tredje dagen pantar han återigen den lösa länken och får hundra kronor.
Fjärde dagen pantar han sjulänken och tar tillbaka enkeln och dubbeln. Han får hundra kronor.
Dag fem lämnar han in singeln.
Dag sex byter han dubbeln mot singeln.
Dag sju lämnar han in singeln igen. Eller får han avlöning då?

Helt rätt, nicely done! Han klipper alltså bara sönder länk 3.
Citera
2010-02-05, 19:28
Medlem
Nearchoss avatar
min finurliga gåta

det är en jag känner riktigt väl. antagligen bäst på hela jorden.

vem tänker jag på?
Citera
2010-02-05, 19:41
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakalutad

Klura på

Sätt på 2st, och efter 5 min stäng av en och lämna 1 på.

Är lampan kall - Brytare 1

Varm - Brytare 2

Lyser - Brytare 3
Citera
2010-02-05, 19:42
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nearchos
min finurliga gåta

det är en jag känner riktigt väl. antagligen bäst på hela jorden.

vem tänker jag på?

Dig själv?
Citera
2010-02-05, 20:10
Medlem
Nearchoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Dig själv?

rätt^^
Citera
2010-02-05, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nearchos
rätt^^
Det var ju tur, jag trodde du kände mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in