2011-07-10, 00:45
Medlem
lendrygghs avatar
De gånger som jag själv har använt mig av frasen (eller systerfrasen:"jag hittade själv inget, så ursäkta om tråd redan finns") så har mitt samvete varit rent. Jag ser ingen anledning i att ljuga när det är så oförtjänt lätt att bli avslöjad.
Citera
2011-07-10, 10:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
lika irriterande som "orkar inte läsa hela tråden..." i inlägg. Hur full är man om man inte hittar en lämplig forumdel att posta sitt inlägg i?
Citera
2011-07-10, 12:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag resonerar som följer: Om personen ifråga postar en tråd om bra lakritsshots i 'Medicin' och skriver "Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel" så flyttar jag den omedelbart till 'Papperskorgen'. Är det däremot så att man verkligen måste fundera om tråden exempelvis ska ligga i 'Medicin' eller 'Språk' flyttar jag den gärna om den ligger fel. Kontentan av det hela är alltså att om TS gjort sitt bästa för att placera tråden rätt, men är osäker, hjälper jag självklart till och vice versa.
Citera
2011-07-10, 12:15
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag resonerar som följer: Om personen ifråga postar en tråd om bra lakritsshots i 'Medicin' och skriver "Mod får gärna flytta tråden om den ligger fel" så flyttar jag den omedelbart till 'Papperskorgen'. Är det däremot så att man verkligen måste fundera om tråden exempelvis ska ligga i 'Medicin' eller 'Språk' flyttar jag den gärna om den ligger fel. Kontentan av det hela är alltså att om TS gjort sitt bästa för att placera tråden rätt, men är osäker, hjälper jag självklart till och vice versa.

Samma här.

Kan man inte bemöda sig att söka, eller iaf kolla var tråden bör placeras så förpassas den till det runda arkivet snabbt som ögat.
Citera
2011-07-10, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ser jag en sådan tråd och den är felplacerad så gör jag först ett par sökningar för att se hur svårt det vore att hitta rätt. Visar det sig att TS mycket väl kan ha ansträngt sig lite så flyttar jag den. Är TS bara lat så slänger jag skiten och delar eventuellt ut en tillsägelse.

Men hur kan du avgöra om TS har varit lat eller inte?
Jag var med om ett frustrerande problem bara här om dagen... Hade startat en tråd med en frenetisk diskussion och många som kommenterade, satt och roade mig hela kvällen (lite stolt över att det är den första seriösa tråden jag fått på heta ämnen )

Men nästa dag var hela rasket hivat i papperskorgen, och moderatorn hade skrivit att den kanske passar bättre i SU.

Jag som egentligen inte är direkt insatt i fb hade ingen aning om vad SU vad för något och satt o letade efter ett forum som kanske skulle kunna passa. Efter att ha omformulerat mig la jag den nu i aktuella brott, men dröjde inte länge innan den då kastades, först denna moderatorn sa att att "tidigare moderator har redan sagt att han skulle posta en i Sista Utvägen"

Kunde inte moderator bara flyttat tråden åt mig för att vara lite schysst istället? Blev ledsen och lite furstrerad över moderatorns arrogans.
Citera
2011-07-10, 15:19
Medlem
ojns avatar
Jag tror, precis som cst, att många tror det ska fungera som en slags livlina, att vi mods blir mer benägna att flytta en tråd som inleds med den frasen. Om något tror jag det är precis tvärt om. För mig gör de ingen skillnad, trådstartens frågeställning är vad som avgör för mig.
Citera
2011-07-10, 15:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ser jag en sådan tråd och den är felplacerad så gör jag först ett par sökningar för att se hur svårt det vore att hitta rätt. Visar det sig att TS mycket väl kan ha ansträngt sig lite så flyttar jag den. Är TS bara lat så slänger jag skiten och delar eventuellt ut en tillsägelse.

Jag gör detsamma.
Citera
2011-07-10, 22:51
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
De gånger jag har använt mig av den eller liknande formuleringar så har jag haft väldigt svårt att själv avgöra var tråden skulle passa bäst.
Så jag antar att jag påtalar att jag själv tycker det är tveksamt om tråden ligger i rätt delforum eller ej.
En ursäkt för att eventuell ha skapat städjobb för moderatorerna eller en indirekt fråga om var trådar av den typen ska placeras kanske.
Citera
2011-07-10, 23:22
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
De gånger jag har använt mig av den eller liknande formuleringar så har jag haft väldigt svårt att själv avgöra var tråden skulle passa bäst.
Så jag antar att jag påtalar att jag själv tycker det är tveksamt om tråden ligger i rätt delforum eller ej.
En ursäkt för att eventuell ha skapat städjobb för moderatorerna eller en indirekt fråga om var trådar av den typen ska placeras kanske.
I sådana fall skulle det aldrig falla mig in att papperskorga tråden.
Citera
2011-07-10, 23:25
Medlem
Total efterblivenhet eller tron om att vem dom är spelar nån jävla roll. Eller någon sorts ödmjukhet antar jag.

Men jag håller med dig i grund. Rent personligt hade jag inte brytt mig om formuleringen var "Ursäkta om den ligger fel". Detta antyder på att man är osäker på om tråden ligger rätt, men är medveten om att det spelar mindre roll om TS tycker det är "lugnt" att tråden flyttas. "Flytta gärna" betyder att man tror att aktuell moderatOR (gör er själva en tjänst och kalla inte moderatorer för "moderater") faktiskt bryr sig om vad TS tycker. Efterblivet m.a.o.

Semantik, goda vänner, är viktigt.
Citera
2011-07-11, 07:54
Moderator
evilhoneys avatar
Det absolut bästa är ju om man PMar moderatorn innan postning och frågar vart tråden ska ligga, det fungerar betydligt bättre än att i tråden be om ursäkt eller som raden i topic.
Citera
2011-07-11, 09:02
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
"Moderator får gärna flytta om osv" = Jag ger en moderator tillåtelse att flytta min tråd. Moderatorn i fråga behöver mitt tillstånd för att flytta tråden.

"Jag ber om ursäkt om tråden ligger fel" = Jag är inte säker om jag placerade tråden rätt, och ber om ursäkt för arbetet som aktuell moderator måste utföra för att placera den rätt och i och med det acceptera att moderatorns jobb utförs helt oberoende av att jag ger tillstånd eller ej.

Frågor på det?
Ja, för det första, varför skulle moderator behöva användarens tillåtelse för att flytta tråden? Är den felplacerad kommer den ju att flyttas oavsett vad TS tycker om saken.

Är man osäker är det alltså bättre att PMa moderator före det att man postar tråden, då slipper man ursäkta sig och får garanterat en tråd som är rätt placerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in