2011-07-09, 01:54
Medlem
Hej.

Håller på att göra en hemsida med php i bakgrunden.
Jag har några listor på objekt (egentligen bara en http-länk till t.ex. sökning på annonsbörsen, där bara resultat visas, inte deras design osv).

Jag vill alltså få in en lista som finns på en annan hemsida till min sida.
Företaget jag gör hemsidan åt säljare fordon och har allt på annonsbörsen.
Därför har jag listor för olika märken på fordonen etc som då ska byggas in i min sida, så att när de uppdaterar på annonsbörsen uppdateras deras egna sida samtidigt.

Det lättaste var ju självklart iframe, och det var vad jag först tänkte på.
Jag fick det att funka bra, men... Går det få en iframe att anpassa sig efter innehållet?
På vissa sökningar (ett visst bilmärke etc) finns det 10 fordon, medan på ett annat märke finns det ett fordon. Listan blir olika lång, och jag behöver något sätt att göra så att iframe-rutan anpassar sig efter det om det är möjligt.

Då slipper man scrolla jättelångt ner för att hitta massa tomrum direkt sökningen bara ger några få alternativ. Jag kan inte heller sätta den på liten, för jag vill inte ha scroll när det är många. Den ska helt enkelt anpassa sig så att jag (vid lång lista) får scrolla ner hela hemsidan, och inte få en scroll i själva iframe'n. Är det möjligt att göra detta?

Har även försökt med include, men den accepterar inte att göra include på http-länkar.
Samma sak gäller require.

Hur kan jag göra? Ursäkta om stavning, grammatik eller beskrivning av mitt problem är ett helvete att läsa. Är väldigt väldigt trött för tillfället.
Citera
2011-07-09, 02:03
Medlem
Hittade funktionen, och testade file_get_contents();, så att min kod blev:

echo file_get_contents(länk);

Det funkade perfekt, förutom att sidan jag hämtar använder sig av en egen css.
Den CSS'en har bara några få saker som förstör, vilket är:

body {
background:#fff;
font-family:verdana;
font-size:11px;
}

Den CSS'en laddas efter att min interna css laddas vilket gör att den tar över och ändrar min hemsidas bakgrund till vit (när den egentligen är någon sorts ljusblå/mintgrön) samt ändrar storlek på text. Går det på något sätt få min sida att ignorera CSS'en i sidan jag laddar så att den inte påverkar min egen sida eller kan jag på något sätt infoga länken till min sida på annat sätt? (t.ex. iframe height som automatiskt går efter innehållets höjd eller något?)
Citera
2011-07-09, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kgrs
Hittade funktionen, och testade file_get_contents();, så att min kod blev:

echo file_get_contents(länk);

Det funkade perfekt, förutom att sidan jag hämtar använder sig av en egen css.
Den CSS'en har bara några få saker som förstör, vilket är:

body {
background:#fff;
font-family:verdana;
font-size:11px;
}

Den CSS'en laddas efter att min interna css laddas vilket gör att den tar över och ändrar min hemsidas bakgrund till vit (när den egentligen är någon sorts ljusblå/mintgrön) samt ändrar storlek på text. Går det på något sätt få min sida att ignorera CSS'en i sidan jag laddar så att den inte påverkar min egen sida eller kan jag på något sätt infoga länken till min sida på annat sätt? (t.ex. iframe height som automatiskt går efter innehållets höjd eller något?)

Du skulle kunna sätta !important efter attributen i ditt stylesheet, t.ex.

Kod:
body {
    background: #000 !important;
}

Mer info om !important här.
Citera
2011-07-09, 02:46
Medlem
Kaustis avatar
1. Det du håller på med låter fruktansvärt amatörmässigt och okunnigt.
2. Har du kollat med Annonsbörsen om dom har nåt API du bara kan hämta datan ifråga ifrån?
3. Det här borde fungera för dig om du plockar bort allt före t.ex. <body>-taggen
4. Det du håller på med låter verkligen inte bra någonstans. Tanken att hämta datan är korrekt, sättet du gör det på är som sagt inte alls bra. Vad händer t.ex om dom gör om sidan?
Citera
2011-07-09, 06:27
Medlem
EyeDentifys avatar
Sedan får man ju ställa sig frågan om Annonsbörsen tycker om att du hämtar denna info ifrån deras sida och lägger in i någon annans, oavsett om det har med något bilföretag att göra.
Citera
2011-07-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frited
Du skulle kunna sätta !important efter attributen i ditt stylesheet, t.ex.

Kod:
body {
    background: #000 !important;
}

Mer info om !important här.
Tack, ska kolla in det

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
1. Det du håller på med låter fruktansvärt amatörmässigt och okunnigt.
2. Har du kollat med Annonsbörsen om dom har nåt API du bara kan hämta datan ifråga ifrån?
3. Det här borde fungera för dig om du plockar bort allt före t.ex. <body>-taggen
4. Det du håller på med låter verkligen inte bra någonstans. Tanken att hämta datan är korrekt, sättet du gör det på är som sagt inte alls bra. Vad händer t.ex om dom gör om sidan?
1. Okej. Varför det? Jag försöker få in listan, så att kunderna till min kund kan se deras objekt på deras sida utan att länkas till annonsbörsen.
2. Det har dom, och det är länken till den som jag använder och ska hämta datan att visa från. Jag gör hemsidan åt ett företag, företaget är medlemmar och har sina objekt på annonsbörsen. Jag loggar in och får en iframe av annonsbörsen som laddar från en länk (och där kan jag välja olika länkar om iframen bara ska innehålla ett visst märke osv). Mitt problem är ju bara att jag vill att min sida ska anpassa sig efter hur lång annonsbörsens lista blir så att det inte blir en iframe med scroll, som annonsbörsen automatiskt ger mig.

Citat:
Ursprungligen postat av EyeDentify
Sedan får man ju ställa sig frågan om Annonsbörsen tycker om att du hämtar denna info ifrån deras sida och lägger in i någon annans, oavsett om det har med något bilföretag att göra.
Jag fick iframe-kod av dom. Som återförsäljare får man använda annonsbörsen på sin egen sida. Jag loggar in på företagets inloggning på annonsbörsen. Letar upp den listan jag vill ha (av våra egna objekt självklart) och där får jag länkar för att visa listan på egen hemsida. Så jag tror inte dom har något emot att ett företag visar sina egna objekt på sin sida, bara med deras listor.
Citera
2011-07-09, 11:39
Medlem
EyeDentifys avatar
Du kanske ska ta en titt på jQuery och se vad det kan göra för dig. Tillexempel ett Ajax anrop till en php fil på din server som sköter hämtning av infon som du sedan med jquery laddar in i en DIV.
Citera
2011-07-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyeDentify
Du kanske ska ta en titt på jQuery och se vad det kan göra för dig. Tillexempel ett Ajax anrop till en php fil på din server som sköter hämtning av infon som du sedan med jquery laddar in i en DIV.
Okej. Får nog göra det. Hoppades på att det gick att fixa på annat sätt.
Fungerade visserligen ganska bra när man tog file_get_contents() och hade !important på vissa rader i min css.

Nackdel: När man kollar i källkoden i webbläsaren blir det:

<div id="content">
<html>
<head>
<title>Annonsbörsen</title>
mer kod....
</html>
</div>

hela html, head, body osv hamnar i content-div också. Vet inte om det gör någon större skillnad egentligen, verkar fungera i alla webbläsare, men ser otroligt fult ut om någon kollar koden.

Kan inget om ajax och jquery, men får försöka googla fram något Tack iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in