2011-07-05, 03:40
Medlem
Det finns en sak jag har funderat en del på och det är om djur kan bli t.ex schizofrena.

Vad tror ni?

Var lite osäker på om jag skulle skapa denna tråd och lägga den här eller i forumdelen för psykiska problem. Moderatorn får gärna flytta den om han/hon vill det.
Citera
2011-07-05, 03:42
Bannlyst
Så är det,även djur kan bli psykiskt sjuk.
Citera
2011-07-05, 03:51
Medlem
PreaCs avatar
Konstigt nog blir alla blattar amstaffar och pitbullar psykiskt sjuka. Det är inte i hundars natur att skada människor, så de som gör det är väl psykiskt sjuka?

Klart de kan bli det, vissa ju alzheimers när de blir gamla
Citera
2011-07-05, 05:20
Medlem
Falcãos avatar
Jadå, exempelvis kan djur som blir understimulerade i djurparker utveckla så kallade stereotypa beteenden vilket får ses som en form av psykisk störning.
Citera
2011-07-05, 05:26
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreaC
Konstigt nog blir alla blattar amstaffar och pitbullar psykiskt sjuka. Det är inte i hundars natur att skada människor, så de som gör det är väl psykiskt sjuka?

Klart de kan bli det, vissa ju alzheimers när de blir gamla

Och vissa föddes som dyslexiker, eller hoppade av nionde klass - men vi tolererar dom ändå... Så länge dom inte är elaka.

ONT: Hur vet vi när MÄNNISKOR är psyksjuka? Är det när dom inte följer normen, eller är det när dom svarar fel på skattningsskalorna? Eller helt enkelt när man inte kan ta hand om sig själv? Eller blir utstött av flocken kanske?

Vad är definitionen av psyksjuk?

(men jag tror själv att djur kan bli sinnessjuka - tyvärr tror jag dom då är rejält jävla störda... samtidigt som vissa folk får för sig att dom har diagnoser och är psyksjuka utan anledning... mest för dom är så jävla vilsna utan mål i livet så det känns bra att bli bekräftad)...

tragiskt...
Senast redigerad av spermaoffret 2011-07-05 kl. 05:35.
Citera
2011-07-05, 11:41
Medlem
Omegamans avatar
Man har ju hört att delfiner har blivit så pass stressade på djurparker att de har tagit livet av sig. Genom att helt enkelt sluta andas, nu kan jag inte bekräfta detta men jag är relativt säker. Sen vet jag inte hur vanligt det är idag men har för mig att man fick köpa nya delfiner rätt ofta på djurparker förr.

Men till din fråga, hur ska man någonsin kunna bekräfta tex schizofreni hos ett djur. Men psykiska påfrestningar som leder till permanenta skador tror jag absolut på.
Citera
2011-07-05, 14:08
Medlem
Stereotypa beteenden som vävning och krubb-bitning(stavning?) var vanligt på min ridskola, hästarna reagerade på en stressig och onaturlig miljö.

Katter börjar jama högt, visa aggressivitet och göra ifrån sig på fel ställen om deras miljö är obehaglig. Detta kan utvecklas till en livslång störning.

Båda exemplen tolkar jag som delvis ångestbeteenden.

Depression är vanligt, när en kompis dör eller när miljön förändras.

Det finns tillochmed djur som föds "störda", svagnervade väsen som tyvärr får leva en tillvaro av omplaceringar och slutlig avlivning.

Så visst kan djur bli/vara psykiskt sjuka.
Citera
2011-07-05, 20:23
Medlem
fucked.for.lifes avatar
Min katt är psyksjuk, tror jag. Hon äter vansinniga mängder tyg och jag läste i typ husdjursspalten i Hemmets journal eller dylik tanttidning att det är en psykisk sjukdom hos katter och att dom kallas tygkatter. Wierd. Vete fan hur jag ska få henne att sluta heller. Självklart gömmer jag undan alla kläder så gott jag kan, men hon lyckas gräva fram dem och äta upp stora hål...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in