Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-04, 16:26
Bannlyst
Fått upp blå skärm som visar "boot error" innebär det att min hårddisk är sönder?
Kan jag på något sätt få operativsystemet att fungera igen utan att behöva göra en ominstallation?
Har en massa programvara som jag helst vill slippa installera på nytt.
Citera
2011-07-04, 18:34
Medlem
Vad gjorde du med datorn innan du fick problemet?
Har du kopplat några nya småsaker?
Hur många hårddiskar har du?

Det finns MÅNGA möjliga orsaker så svara på frågorna så att du inte jobbar i onödan.

Ta bort all kringutrustning, kabla, prylar, kontakter, tangentbord, mus. Ibland kan dator plötsligt få för sig att Windows ligger på en av dom eller att du kopplat in något nyligen.

Ska vi vara petiga gällande fråga 2 så finns det alltid möjlighet att slippa göra jobbet själv om du har pengar.

Om hårddisken verkligen är fysiskt trasig och du verkligen är så lat så finns det företag som rädda allt. Kostar 4000-10000 kr (flera tusen) mot det dyrare hållet beroende på vad felet är bara för att du inte orkar köpa en ny hårddisk som du installerar om allt själv.
Senast redigerad av panpo98 2011-07-04 kl. 18:38.
Citera
2011-07-04, 19:17
Bannlyst
Var lite problem med att windows inte ville känna igen musen innan problemet uppstod.
Jag skall testa att ta bort all kringutrustning och se vad som händer, jag har 2 hårddiskar installerade.
Den hårddisk som är c hårddisk är faktiskt synlig med namn i biosen.
Citera
2011-07-04, 19:40
Medlem
Här är 2 möjligheter:

Citat:
Ursprungligen postat av nooneno
jag har 2 hårddiskar installerade.
Den hårddisk som är c hårddisk är faktiskt synlig med namn i biosen.
Hade du båda hårddiskarna kopplade när du installerade Windows?

Jag kallar diskarna C: och D:
Gjorde du det misstaget så la installationen något som Windows behöver på D: Det betyder att trots att C: disken är oskadad så startar inte Windows om D: tex går sönder, kraschar, dör, formateras, kopplas ur osv.

Vissa misslyckades med att reparera med Win CD/DVD och var tvungen att installera om allt på rätt sätt. Det här är en av flera anledningar till att man bara ska ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad till man installerat klart.

Citat:
Var lite problem med att windows inte ville känna igen musen innan problemet uppstod.
Kanske musen som höll på gå sönder så att datorn nu tror är en hårddisk till den tas bort.
Senast redigerad av panpo98 2011-07-04 kl. 19:50.
Citera
2011-07-04, 20:51
Bannlyst
Provade att koppla bort kringutrustning fast kom ändå inte in i windows fast tack för tipset.
Det var länge sedan jag hade installerat xp på min dator, fast jag har för mig att jag har en hårddisk uppdelad i c och d om jag inte minns fel
Citera
2011-07-05, 14:22
Medlem
bompyrides avatar
Citat:
Provade att koppla bort kringutrustning fast kom ändå inte in i windows fast tack för tipset.
Det var länge sedan jag hade installerat xp på min dator, fast jag har för mig att jag har en hårddisk uppdelad i c och d om jag inte minns fel
Pröva att köra en CHKDSK
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in