2011-07-06, 09:00
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjarneSchlyter
Din skatt på 500 000 kr betalar du vare sig du har 0, 2 eller 10 barn så den siffran är irrelevant i detta sammanhang. Mer intressant är hur stor del av omkostnaderna för barnen staten täcker upp.

Räknar du ihop följande:

* Skolpeng + maxtaxa
* Barnbidrag med flerbarnstillägg
* Föräldrapenning i 390 + 90 dagar per barn
* Gratis tandvård samt
* Kostnadsfria besök hos primärvård

så lär nog de flesta tycka att Sverige har generös föräldraersättning jämfört med andra länder...
Du kan ju inte bara räkna siffrorna, om man inte är förvirrad det vill säga. För individen är siffran för inbetald skatt högst relevant. Du får väga in kostnader för världens högsta skatter i ekvationen och hur dyrt det de facto är att bo i landet.
Citera
2011-07-06, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lestat-
Vi har inte tid med att vänta 15 jävla år på att hamna i Holland-klassen! Om 15 år vill jag se ND som tredje största parti. MINST
Vem har sagt att det kommer ta "15 jävla år"? Kanske är SD största parti redan 2013 (även om chansen är väldigt liten)
Förresten så skulle det vara tråkigt om Sverige blev som holland, med tanke på alla mord och hot.
Citera
2011-07-06, 12:59
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exarotos
Vem har sagt att det kommer ta "15 jävla år"? Kanske är SD största parti redan 2013 (även om chansen är väldigt liten)
Förresten så skulle det vara tråkigt om Sverige blev som holland, med tanke på alla mord och hot.
För att det har tagit så lång tid i andra länder som gått igenom samma sak. Resultatet är dock det samma i princip överallt, mångkulturalismen överges och nationalistiska partier vinner terräng.
Citera
2011-07-06, 23:51
Medlem
BjarneSchlyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Du kan ju inte bara räkna siffrorna, om man inte är förvirrad det vill säga. För individen är siffran för inbetald skatt högst relevant. Du får väga in kostnader för världens högsta skatter i ekvationen och hur dyrt det de facto är att bo i landet.

Vi diskuterar hur generös föräldraersättningen är i Sverige för en somalisk familj inte hur högt det allmänna skattetrycket är (somalier är inte kända för att ligga högst i skatteligan om de betalar någon inkomstskatt alls). Det intressanta är därför hur mycket staten subventionerar de somaliska barnkullarna. Min poäng är att det är ganska stora pengar det handlar om (den som vill kan fylla i aktuella siffror i min uppställning och komplettera med de poster jag kan ha utelämnat).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in