2011-07-04, 08:40
Medlem
Intteligens enligt wikipedia
Citat:
Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga. Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera, tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.

Intelligens kan vi endast mäta mellan varandra om vi väljer en neutral plattform som inte har med inlärning att göra. Inlärning är mer en bieffekt av intelligens. Alla kan läsa en bok eller ta en utbildning. Men det finns ingen som kan allt.

Skulle vi då ta oss in på en arena som är platt där alla kan vara med och tävla på lika villkor så hamnar vi i filosofin. Inte akademisk filosofi utan mer vardagsfilosofi.

Jag menar att det är den kreativa delen och möjligheten att förstå sammanhang, lösa problem som visar hur intelligent du är.

Nu är jag ingen Einstein men ändå.

Intteligens kan endast mätas via vardagsfilosofering! Hur vardagsfilosoferingsintelligent är du och stämmer mitt påstående?
Citera
2011-07-04, 08:47
Medlem
MaymuneNs avatar
Intelligens är inte endast inom ett område. Det är olika faktorer som väger in hur intelligent man är. Alltså är vardags filosofering inte enda sättet att mäta intelegens men det kan vara en del av det.
Citera
2011-07-04, 10:03
Medlem
Antinomoss avatar
1. Varför behovet av att mäta?
2. Definiera vardagsfilosofi.
3. Hur skall man mäta?
4. Varför tror du inte att vardagsfilosoferandet är präglat av inlärning, dvs ens sociala miljö?
5. Om vi utgår från Wikipedias definition av intelligens och ser till ditt påstående kan vi bara sluta oss till att du inte är intelligent. Eller?
Citera
2011-07-04, 13:01
Medlem
Citat:
1. Varför behovet av att mäta?

Varför inte? Det finns ett antal trådar där man mäter IQ osv.

Citat:
2. Definiera vardagsfilosofi.

Sitta och klura och komma fram till saker utan att du behövt läsa en enda bok.

Citat:
3. Hur skall man mäta?

Väldigt intressant. Ingen anning, utan mer att jag vet att detta är enda sättet att mäta intelligens på.

Citat:
4. Varför tror du inte att vardagsfilosoferandet är präglat av inlärning, dvs ens sociala miljö?

Det stämmer, men den ger ingen fördel före den person som är påläst.

Citat:
5. Om vi utgår från Wikipedias definition av intelligens och ser till ditt påstående kan vi bara sluta oss till att du inte är intelligent. Eller?

hehe, kan nog stämma har inte funderat över det direkt.
Citera
2011-07-05, 01:46
Medlem
syd-barrets avatar
Varför får man inte läsa böcker?
Citera
2011-07-05, 03:55
Medlem
Caparzos avatar
Intelligensen är alltså proportionell mot antalet puffar brass en person inhalerat? Thomas DiLeva är en av de smartaste svenskarna?
Citera
2011-07-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syd-barret
Varför får man inte läsa böcker?

DEt handlar om att få bort det som gett extra intryck som från en bok.
Citera
2011-07-15, 01:36
Medlem
Gambias avatar
Hur skulle rimligen inlärning kunna vara en bieffekt av intelligens? Snarare är det så att hjärnan stimuleras och intelligensen ökar när du försöker lära dig något.

Och varför skulle filosofi vara ett rättvist sätt att mäta intelligens? Självklart är även din förmåga att filosofera påverkad av miljön, precis som all kunskap. Och hur kan man rimligen mäta hur "duktig" någon är på att filosofera? Hur kommer det sig att inte till exempel matte, med klara rätt och fel, är en bättre värdemätare?

Överlag så ser jag inte varför vi ska ha en "neutral plattform" (tror för övrigt inte att någon sådan existerar). Är det fusk att träna om man vill kunna lyfta mycket? Självklart inte och på samma sätt är det inte något fusk att träna och vårda sin hjärna för att öka sin intelligens.

Själv tror jag nog att ett riktigt brett IQ-test är det bästa sättet att mäta intelligens, även om det såklart är väldigt svårt.
Citera
2011-07-19, 23:35
Medlem
syd-barrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
DEt handlar om att få bort det som gett extra intryck som från en bok.

Tjena,

Inte kollat tråden på ett tag och ser dessutom att du är bannad, men vafan, vill skriva lite.

Tror du har fel syn på vad kunskap är. Såsom jag ser det är kunskap (alltså från ex böcker) nödvändigt för intelligens, hur ska du annars kunna bevisa ditt intellekt, om inte via kunskap du erfarit?
Citera
2011-07-20, 12:38
Medlem
Insanedudes avatar
Tror inte att det är möjligt att mäta intelligens, det är för abstrakt. Om jag inte missminner dock, så har en känd gammal person, om det var en filosof eller inte kommer jag inte ihåg. Men han sa något i stil med att riktig kunskap inte kommer från böcker. Måste delvis hålla med om detta. Allt för många personer är väldigt pålästa, men ändå kan de vara urkorkade. Medan vissa andra som är väldigt opålästa kan vara smartare.
Säger inte att böcker är dåligt då, det är självklart viktigt med kunskap.

Något jag exempelvis har märkt på väldigt pålästa individer, är att många av dem kan sakna fantasi helt och hållet. Eller så kan de vara väldigt omusikaliska, oempatiska eller något annat. Det måste ju betyda att det inte finns någon universiell intelligens egentligen.

Anledningen till att vi människor anser allmänbildning och liknande som smarthet, är för att det är något som syns utåt. Man kan nästan säga att det är en "hobby" som går ut på att göra intryck på andra. Precis som en trollkarl får mer uppmärksamhet än någon som skapar kretskort. Ingen märker ju på en människa om denne är en mozart, då allting ligger i dennes huvud.
Citera
2011-07-20, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insanedude
Tror inte att det är möjligt att mäta intelligens, det är för abstrakt. Om jag inte missminner dock, så har en känd gammal person, om det var en filosof eller inte kommer jag inte ihåg. Men han sa något i stil med att riktig kunskap inte kommer från böcker. Måste delvis hålla med om detta. Allt för många personer är väldigt pålästa, men ändå kan de vara urkorkade. Medan vissa andra som är väldigt opålästa kan vara smartare.
Säger inte att böcker är dåligt då, det är självklart viktigt med kunskap.

Något jag exempelvis har märkt på väldigt pålästa individer, är att många av dem kan sakna fantasi helt och hållet. Eller så kan de vara väldigt omusikaliska, oempatiska eller något annat. Det måste ju betyda att det inte finns någon universiell intelligens egentligen.

Anledningen till att vi människor anser allmänbildning och liknande som smarthet, är för att det är något som syns utåt. Man kan nästan säga att det är en "hobby" som går ut på att göra intryck på andra. Precis som en trollkarl får mer uppmärksamhet än någon som skapar kretskort. Ingen märker ju på en människa om denne är en mozart, då allting ligger i dennes huvud.

Oj, va bra skrivet, precis så jag tycker. Kan det vara möjligt att se utifrån en vardagsfilosofiuppgift om personen kan tänka kreativt vilket är för mig en stor del av intelligensen. Men det blir svårt då alla startar från olika positioner med redan inlärt material osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in