2004-11-10, 12:02
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
möjligt att kristna "förföljer" ateister. Personligen tror jag dock att ateisterna är värre i all sin intolerans mot kristna

i USA mordhotas abortläkare av kristna, ateister mordhotar inte präster, dessutom så har vi ingen ideologi som vi missionerar och vi har ingen helig text där det står att man ska döda troende.

Judisk arvsynd/kollektiv skuld:

http://www.thebricktestament.com/the_law/racial%20tolerance/dt23_03a.html

se även om Ham, som hela ätt blev slavar pga. av att han råkade se sin pappas penis., det är väl arvsynd om något.

flera judar tycker att tyskar har en kollektiv skuld för Förintelsen, så det är en central tanke i dom abramitiska religonerna
Citera
2004-11-10, 20:01
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabias
i så det är en central tanke i dom abramitiska religonerna

så har inte jag uppfattat det. Inom judendom och Islam är synden en form av självprövelse. Medans den i kristendomen är en dom.

Vad det gäller förintelsen så finns det väl olika sätt att se på det. Den vanligaste har jag dock uppfattat som att se det som ett tecken på att människan trots allt har en fri vilja. Och att hon i bland väljer fel.

I och för sig så kan ju judarna bli straffade för sin synd utan att det skulle ha med arvssynd att göra. Snarare för att de har handlat fel. Och inte för att Adam och Eva gjorde det.

Att den judiske guden straffar och belönar är ju genomgående i gamla testamentet.
Citera
2004-11-10, 20:13
Medlem
Citat:
flera judar tycker att tyskar har en kollektiv skuld för Förintelsen, så det är en central tanke i dom abramitiska religonerna
Det är mest för vi vill ha skadestånd av dem. :smart:
Citera
2004-11-11, 08:46
Medlem
rabiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Det är mest för vi vill ha skadestånd av dem.

du använde fel smiley
:smart:
Citera
2004-11-11, 09:25
Medlem
Citat:
du använde fel smiley
:smart:

Sant. Var tvungen ändra. Det utstrålar verkligen "jude" om den där.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in