2004-10-28, 21:04
Bannlyst
Som topic lyder:
Varifrån kommer bubblorna när vatten kokar?
Citera
2004-10-28, 21:06
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemikalien
Som topic lyder:
Varifrån kommer bubblorna när vatten kokar?

Vatten övergår från vätska till gas, utvidgas och bubblar upp till ytan som ångbubblor.
Citera
2004-10-28, 21:19
Bannlyst
Methinks its dark matter!
Or me think dark matters lookslikeaweesel...
Citera
2004-10-28, 21:32
Bannlyst
..

ja detta var ju en lätt överstökat fråga.. som han säger här uppe. MEN
därimot har jag en fråga... Atomer börjar ju att röra på sig vid upphättning(is smälter och blir till vätska pga detta fenomen t.ex, detta är inget okänt fenomen. Därimot har jag alltid undrat varför vissa saker stelnar vid uppvärmning. Ta tillexempel Ägg. Även om äggviteämnerna främjas av koageulering så borde uppvärmningstekniken göra dem lösare. OM atomerna fungerar som vi ovanför påstått
Citera
2004-10-28, 21:48
Medlem
evolutes avatar
Det här kan en kemist svara bättre på men... ägg är inte en kemisk förening
utan en blandning av flera. Vid koaguleringstemperaturen sker väl
en kemisk reaktion som gör att något nytt ämne bildas.

Som sagt, en kemist förklarar bättre...
Citera
2004-10-29, 01:16
Medlem
drHUIs avatar
Ägg består av proteiner = äggviteämnen. När proteinerna värms upp, går proteinerna sönder "denaturerar". Eftersom de kemiska bindningarna inom molekylen är upplösta, kan det denaturerade proteinet binda sig till andra denaturerade protein. Det är den förklaringen jag kan tänka mig...
Citera
2004-10-29, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Vatten övergår från vätska till gas, utvidgas och bubblar upp till ytan som ångbubblor.

Tack! hade ingen aning om det!
Citera
2004-10-31, 22:54
Medlem
Nasonexs avatar
redan besvarat ovanför men kanske kan göra det mera lättbegripligt.. då vatten hettas upp sänks vattnets förmåga att hålla luft.
Vatten innehåller ju alltid lite luft

Därför släpps luften ut som bubblor då man kokar vatten
Citera
2004-10-31, 23:29
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasonex
redan besvarat ovanför men kanske kan göra det mera lättbegripligt.. då vatten hettas upp sänks vattnets förmåga att hålla luft.

Eh.. nej. Som Von Schmerz sa är det vattenånga, inte luft i
bubblorna.
Citera
2004-11-01, 00:07
Medlem
drHUIs avatar
Citat:

Stämmer att gasers löslighet i vatten sjunker i takt med en temperaturökning, men volymen luft i vatten som skapar bubblor är relativt liten. Vatten övergår till gas är sagt, men det är inte samma som att luft frigör sig från vatten.
Citera
2004-11-01, 03:27
Medlem
Citat:

kan inte säga att jag håller med dig riktigt här.. alltså bubblorna som du kallar det kommer ju från vattnet. det är ingen jävla magi vi snackar om här kan man sin vetenskap så vet man att allt har sån förklaring. du kan ju börja med lite basic litteratur typ Einstens relativitetsteroi och Ett utsökt universum.
Citera
2004-11-01, 16:21
Medlem
Nasonexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 747
kan inte säga att jag håller med dig riktigt här.. alltså bubblorna som du kallar det kommer ju från vattnet. det är ingen jävla magi vi snackar om här kan man sin vetenskap så vet man att allt har sån förklaring. du kan ju börja med lite basic litteratur typ Einstens relativitetsteroi och Ett utsökt universum.

förstår inte vad du menar. Har jag på något sätt sagt att det är magi? eller på nåt sätt mystiskt. Jag sa ju att bubblorna kom från vattnet och luften (gasen) som var bunden i vattnet. Gasers löslighet i vatten minskar då värmen stiger. Simple as that.

Då vatten kokar övergår det til vattenånga. I toppen på kastrullen stiger ångan direkt upp i luften. Ångan som bildas i botten på kastrullen stiger upp som bubblor och sen ut i luften.

och eftersom plattan man kokar på är vämrekällan så blir det ju varmast i botten på kastrullen och flest bubblor där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in