Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Jag vet inte varför du tror att du begriper saker utanför din nuvarande bildningsnivå men av någon anledning verkar du tro att du har bättre koll än du verkligen har.
Och det ska du säga?
Citat:
Ad hominem är inte lägsta formen av argumentation, endast pseudo-intellektuella tror det, utan det är självklart att utröna om personen som skriver någonting har belägg för det. I ditt fall är det inte så, i mitt fall är det så.
Det är inte att utröna huruvida motparten har belägg för sina uttalanden, det är att försöka vinna slagkraft genom irrelevanta faktorer. Det är desperation, inget man sysslar med om man har kunskapen att argumentera som folk. Precis som en idrottsman inte fuskar om han inte är rädd att förlora vid korrekt utförande, så använder inte en debattör knep eller "härskartekninker" om han inte är rädd att "förlora" diskussionen om han diskuterar rätt.
Det handlar om försök att hävda sig, inte om att få fram någon sanning. Grundläggande psykologi.
Citat:
Det är även helt fel att ingen teori är underkänd innan den "bevisats bortom allt tvivel". En teori är underkänd om inte varje del av teorin kan stärkas på ett naturvetenskapligt adekvat sätt, eller om delar av den för närvarande är otestbara; såsom strängteorin (men då är den inte underkänd utan under review kan man väl säga). Din stora okunskap om vetenskap gör det lätt löjeväckande att du tror dig vara en auktoritet. Notera igen att vad du tror inte är av intresse, du får ägna tid åt förkovran om du vill få intellektuell respekt.
Jag påstod aldrig att den behövde vara bortom allt tivel. Som vanligt tolkar du saker konstigt.
Att det du lägger fram är just vad som definieras som "bortom rimligt tvivel" gör inte saken bättre, och visar återigen din bristfälliga läsförståelse och förståelse av termer och begrepp som är viktiga för ämnet (i det här fallet biologi.)
Jag har aldrig påstått mig vara en auktoritet eller att mina personliga teorier och åsikt är sanning, du däremot verkar se dig själv som en auktoritet och tror att du vet bättre. Du förskjuter dina brister på andra, typiskt för såna som "argumenterar" på låg nivå.
Citat:
Nivån jag diskuterar på är i paritet med vem som helst av forumets absoluta bästa debattörer, ivf. när det kommer till vetenskaplig förståelse. Retoriskt är jag inte helt oäven heller. Du är arg eftersom jag är oförskämd mot dig, jag är oförskämd mot dig för att jag tuggat i mig åtminstone 100 sådana som du redan och jag kommer helt enkelt inte förlora den här diskussionen. Detta kommer göra dig ännu argare.
Hybris som sagt. Vilken nivå du ligger på kan inte du avgöra, speciellt inte angående retorik. Sånt bedömer andra, ens egna bedömningar är aldrig korrekta. Speciellt inte bland såna som dig.
Du antar att jag är arg, antagligen för att det är vad du vill. Jag är inte arg och håller, till skillnad från dig, en sansad ton. Du är oförskämd för att
du är arg, oförskämdhet är alltid en konsekvens av ilska. Att bli arg över en diskussion, i synnerhet en internetdiskussion, är det sista jag skulle göra.
Det faktum att du är besatt av att vinna diskussionen bevisar bara att det jag sagt stämmer. Du försöker bara hävda dig, du argumenterar för ditt ego, inte för vetenskapen. Du vill "vinna" diskussionen (löjligt, ingen vinner en diskussion, diskussioner handlar om utbyte av kunskap och synvinklar.) och skiter fullständigt i vetenskap och sanning.
Citat:
Teorin kan förkastas med en axelryckning, liksom teorin att all mjölk i värld görs av ditt bajs kan förkastas. Men det innebär inte att vi kan bevisa det bortom allt tvivel, tillochmed en tonåring borde känna till medvetandes begränsningar och att vi inte kan veta någonting med absolut säkerhet, eftersom det skulle innebära att vi skulle känna alla variabler i universum vilket vi inte gör. Notera att detta inte är diskussion och att jag inte kommer replikera något mer på det du skriver till mig, jag kommer bara korrigera dig när du i din enfald tror dig besitta kunskap du inte gör.
Att vi inte kan veta allt med total säkerhet är precis vad jag sagt hela tiden, försök inte med såna där löjliga vrid-och-vänd-fasoner. Det är just därför det är fullkomlig idioti att fastslå något som "permanent vetenskapligt fakta" vilket är precis vad du gör. Vetenskap är dynamisk, ifrågasättandet och nya synvinklar är vad som för den framåt.
Den som tror sig veta saker den inte har en aning om är du, och de som uppmanar till korrigeringar av detta tragiska beteende är jag och många andra som du "diskuterat" med.
Förskjutning som sagt, den enda du lurar är dig själv.