2012-10-02, 17:37
Medlem
Kultfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonPalm
Kultfix: I praktiken finns ingen insättningsgaranti. I teorin så finns det, delvis, eftersom din insättning sätts in på ett klientmedelskonto i en bank. Detta kontot har insättningsgaranti, men du delar detta konto med alla andra utlånare, så summan på detta kontot är troligen mycket högre än gränsen för insättningsgarantin. Detta är den ena orsaken till att du i praktiken inte har insättningsgaranti.

Den andra orsaken är att så snart dina pengar är utlånade till låntagare, så står de inte längre på ett bankkonto, utan är utlånade till en (flera) privatpersoner. Då finns ingen insättningsgaranti ens i teorin, men hittills verkar det vara hög avkastning och låga kreditförluster på utlånade pengar.

Trustbuddy lovar faktiskt inte någon ränta alls, men har som mål att ge minst 12% avkastning under en 12-månadersperiod. Hittills verkar de ha gett betydligt högre avkastning än detta till de allra flesta, upp till 31% har jag sett exempel om här på tråden. Men den exakta procentuella avkastningen varierar mellan olika insättare, beroende på hur fort/ ofta man lyckas låna ut sina pengar och hur lång tid folk tar på sig att betala tillbaka just de pengar man själv har lånat ut.

Du behöver inte vara aktiv alls efter du har satt in pengarna. Dock behöver du planlägga länge i förväg ifall du vill ta ut pengar, helst ett år i förväg om du vill ta ut allt du har på kontot. Planlägga = trycka på "stoppa utlån", vänta på att alla betalar tillbaka, sen ta ut dina pengar. Om du inte planlägger så länge i förväg så kommer du att förlora ränta, samtidigt som du får betala kreditförluster, och du får dessutom inte ut mer än 90% direkt, resten måste du vänta på. Trustbuddy är bara bra för pengar som du inte behöver använda på minst ett år.

Tack för svar vonPalm. Du verkar insatt. Låter ändå som en schyst risk att ta. Hur många procent av totalt kapital vågar man stoppa in?
Citera
2012-10-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultfix
Tack för svar vonPalm. Du verkar insatt. Låter ändå som en schyst risk att ta. Hur många procent av totalt kapital vågar man stoppa in?

Skulle säga att risken är väldigt låg eftersom den fördelas på alla som lånar ut.
I alla fall så länge TB inte ger lån till vem som.
Citera
2012-10-02, 21:02
Medlem
Kultfix: Jag har gjort en request på SVT. Får se om de kör den igen. De brukar återsända ganska mkt på Kunskapskanalen. Den girige advokaten var bra också, gick nyligen, finns kanske kvar på URplay.

vonPalm: Fasen, man skulle nästan kunna tro att du har jobbat på Trustbuddy! Jag tror man kan ta ut utan att förlora ngt om man gör det samma dag som ett lån återbetalas/är fullt återbetalt. Det tar en dag innan det lånas ut igen.

Kultfix igen: jag skulle nog inte satsa mer än en fjärdedel av mitt kapital.

Trevlig kväll allesammans!
Citera
2012-10-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistahh
Så länge som ett år skulle jag inte säga, många betalar tillbaka inom gratisperioden (14 dagar) eller 1 månad.

Jadå, håller med om det. Men om målet är att ta ut alla pengar ifrån sitt konto utan att förlora några ränteinkomster alls, så är det ca ett år som gäller. Iaf enligt Trustbuddys representant här på forumet, ska erkänna att jag inte har testat själv hur lång tid det tar innan absolut allt är tillbakabetalt.

Man kan ju också självklart trycka på "stoppa utlån" och därefter föra över till sitt bankkonto i flera omgångar allteftersom det blir återbetalt.
Citera
2012-10-02, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
vonPalm: Fasen, man skulle nästan kunna tro att du har jobbat på Trustbuddy! Jag tror man kan ta ut utan att förlora ngt om man gör det samma dag som ett lån återbetalas/är fullt återbetalt. Det tar en dag innan det lånas ut igen.

Tackar!

Det ligger till så att jag har jobbat och sparat ihop alla mina pengar (förutom aktievinster), och har under årens lopp gått på en del smällar. Enligt egen erfarenhet så är risken hög att förlora mycket eller allt, ifall man inte orkar läsa på ordentligt innan man satsar.. och detta gäller i särskilt hög grad lite ovanligare investeringsalternativ.

När det gäller just Trustbuddy så anser jag att det är ett extremt intressant koncept (så som det är beskrivet), men också väldigt otraditionellt och därför extra viktigt att sätta sig in i ordentligt först. Så jag har jobbat ganska mycket med detta under flera månader ! Inte helt lätt, det hela är ganska komplicerat faktiskt och kan inte påstå att jag har greppat absolut allt heller.

Det jag har kommit fram till när det gäller risker med Trustbuddy är nog ganska väl beskrivet i mitt första inlägg..

När det gäller hur stor del av ens kapital man kan/ bör satsa i TB, så är det en högst individuell fråga. Skulle nog säga att kapital som man inte anser att man har råd att förlora bör man bara sätta på bankkonto med insättningsgaranti.. Återstår då kapital som man anser att man har råd att förlora. Detta kan man investera i ett eller flera alternativ efter att man har försökt bedöma chans/ risk. Det hela kokar ner till vad man känner sig komfortabel med, alltså en personlig fråga.

Det är alltså inte särskilt intressant vad någon annan gör, men själv har jag lust att satsa en mycket stor del av mitt långsiktiga kapital hos Trustbuddy - men först efter att Ponzi-risken är utredd.
Citera
2012-10-02, 22:41
Medlem
Kultfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Kultfix: Jag har gjort en request på SVT. Får se om de kör den igen. De brukar återsända ganska mkt på Kunskapskanalen. Den girige advokaten var bra också, gick nyligen, finns kanske kvar på URplay.

Coolt big up =) Tack för svar. Ska tänka igenom hur det blir med att sätta in pengar där.
Citera
2012-10-02, 22:42
Medlem
Kultfixs avatar
Citat:
Tackar!

Det ligger till så att jag har jobbat och sparat ihop alla mina pengar (förutom aktievinster), och har under årens lopp gått på en del smällar. Enligt egen erfarenhet så är risken hög att förlora mycket eller allt, ifall man inte orkar läsa på ordentligt innan man satsar.. och detta gäller i särskilt hög grad lite ovanligare investeringsalternativ.

När det gäller just Trustbuddy så anser jag att det är ett extremt intressant koncept (så som det är beskrivet), men också väldigt otraditionellt och därför extra viktigt att sätta sig in i ordentligt först. Så jag har jobbat ganska mycket med detta under flera månader ! Inte helt lätt, det hela är ganska komplicerat faktiskt och kan inte påstå att jag har greppat absolut allt heller.

Det jag har kommit fram till när det gäller risker med Trustbuddy är nog ganska väl beskrivet i mitt första inlägg..

När det gäller hur stor del av ens kapital man kan/ bör satsa i TB, så är det en högst individuell fråga. Skulle nog säga att kapital som man inte anser att man har råd att förlora bör man bara sätta på bankkonto med insättningsgaranti.. Återstår då kapital som man anser att man har råd att förlora. Detta kan man investera i ett eller flera alternativ efter att man har försökt bedöma chans/ risk. Det hela kokar ner till vad man känner sig komfortabel med, alltså en personlig fråga.

Det är alltså inte särskilt intressant vad någon annan gör, men själv har jag lust att satsa en mycket stor del av mitt långsiktiga kapital hos Trustbuddy - men först efter att Ponzi-risken är utredd.

Okej och när blir denna Ponzi-risk utredd?
Har du några andra tips på investeringar? Är stormiga dagar nuförtiden
Citera
2012-10-02, 22:44
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Tackar!

Du har rätt på många punkter. Givetvis måste man kolla upp allting noga innan man investerar. Kollade också upp så mycket jag kunde innan jag investerade i Trustbuddy. Nu har jag en stor del av mitt sparade kapital där och jag är jättenöjd. Har aldrig varit några problem för mig och har hittills en intjänad ränta på nästan 9000kr och en total förlust på 19kr. Har sparat hos Trustbuddy sedan i maj.

Du tar upp många saker gällande Trustbuddy och om det skulle vara något slags pyramidspel/bluff osv. Jag personligen anser att risken för det är otroligt liten. De hanterar inte så stora volymer och årsredovisningarna verkar pålitliga. Sannolikheten att de har beviljat lån för runt 50 miljoner förra året och ungefär detsamma i år är stor. Det rör sig inte om några enorma belopp och jag tror att det finns tillräckligt med låntagare för att komma upp i de beloppen.

På det så är de under tillsyn av finansinspektionen och är noterade på börsen. Det måste betyda att de är relativt hårt kontrollerade. Men som sagt så får Trustbuddy svara på det. Jag kan som sagt inte det. Men bra att det granskas, det är aldrig fel.
Citera
2012-10-03, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultfix
Okej och när blir denna Ponzi-risk utredd?
Har du några andra tips på investeringar? Är stormiga dagar nuförtiden

Viktig fråga! Läs mitt första inlägg för att se min uppfattning om Ponzi-risken och hur jag anser att den bör utredas.

Andra investeringar.. nja, egentligen inte, ser iaf inget finansiellt som kan matcha Trustbuddy när det gäller långsiktig chans/ risk. Förutsatt att det inte är Ponzi, då.

Mer generellt borde alla som tänker längre än morgondagen lusläsa bloggen Cornucopia? och själv bilda sig en uppfattning om vad som kan tänkas komma de närmaste decennierna, det är helt galet att inte ha resursbrist och skuldsättning i bakhuvudet när man tänker investeringar framöver. Han skriver för övrigt en del läsvärt också om finansiella investeringar, speciellt gillar jag det om spekulation i ädelmetaller. Börsen.. börjar kännas farlig tycker jag, 4 år sen sist det kraschade rejält, fast man kan förstås aldrig veta när det smäller nästa gång.

Nu blir kanske Trustbuddy-killen sur eftersom han har bett oss om att hålla oss till ämnet här på "officiella Trustbuddy-tråden", men faktum är att domedagsprofetiorna på Cornucopia? är en huvudorsak till att jag gillar TB-konceptet. Om det bara sköts på ett bra och nyktert sätt (undviker att expandera genom överdriven belåning etc), så är det ytterst robust nästan oavsett vilka omvältningar som sker i ekonomin. De tar ju ingen risk! Banker lånar ut pengar de inte har, men har lånat själva. Inte konstigt då att banksystemet kraschar igen och igen när bankerna får för mycket kreditförluster. Trustbuddy däremot låter oss som utlånare ta hela risken, och många tycker det är skrämmande. Det tycker inte jag, för detta gör att systemet "aldrig" behöver krascha. Vi som utlånare har ju råd att ta kreditförluster, även om det svider lite, eftersom vi har jobbat ihop pengarna först, dvs vi lånar ut pengar vi faktiskt har.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Du har rätt på många punkter. Givetvis måste man kolla upp allting noga innan man investerar. Kollade också upp så mycket jag kunde innan jag investerade i Trustbuddy. Nu har jag en stor del av mitt sparade kapital där och jag är jättenöjd. Har aldrig varit några problem för mig och har hittills en intjänad ränta på nästan 9000kr och en total förlust på 19kr. Har sparat hos Trustbuddy sedan i maj.

Du tar upp många saker gällande Trustbuddy och om det skulle vara något slags pyramidspel/bluff osv. Jag personligen anser att risken för det är otroligt liten. De hanterar inte så stora volymer och årsredovisningarna verkar pålitliga. Sannolikheten att de har beviljat lån för runt 50 miljoner förra året och ungefär detsamma i år är stor. Det rör sig inte om några enorma belopp och jag tror att det finns tillräckligt med låntagare för att komma upp i de beloppen.

På det så är de under tillsyn av finansinspektionen och är noterade på börsen. Det måste betyda att de är relativt hårt kontrollerade. Men som sagt så får Trustbuddy svara på det. Jag kan som sagt inte det. Men bra att det granskas, det är aldrig fel.

Ja alltså.. jag hoppas du har rätt. Och jag tror att chansen är stor att allt är rätt och riktigt, men jag känner mig ändå långt ifrån säker. Dina slutsatser känns också en aning förhastade:

1) Trustbuddy AB, dvs det företag som vi som användare har avtal med, har betalat in våra pengar till, som driver hemsidan trustbuddy.se och som sköter om utlåning, räntebetalningar etc, detta företaget är inte på något sätt börsnoterat. Det är ett helt vanligt aktiebolag, som ägs av ett annat bolag med snarlikt namn, Trustbuddy International AB. Trustbuddy International AB är faktiskt inte heller börsnoterat, bara "börshandlat", eftersom det är noterat på First North OMX. Detta innebär att dess aktier omsätts med börsens handelssystem, men med den "fördelen" att bolaget slipper många av de hårda kontroller som följer med en riktig börsnotering. Det som krävs för att vara noterat på First North är bara att en "godkänd aktör" ska gå god för företaget; i fallet Trustbuddy International AB så är den aktören Mangold Fondkommission, som verkar vara en någorlunda stor mäklarfirma.

Detta företag, Trustbuddy International AB, bedriver dock inte alls någon verksamhet! Jag har inte hittat någonting som tyder på att Mangold Fondkommission kontrollerar eller går god för själva kreditförmedlingsverksamheten, som ju bedrivs separat i ett helt annat bolag.

2) "De hanterar inte så stora summor, årsredovisningarna verkar vara pålitliga". Håller med om att det ser ut som det, men jag har bara sett årsredovisningar ifrån Trustbuddy International AB. Där finns relativt odetaljerade siffror ifrån ett annat företags verksamhet. Hur vet vi att dessa siffror stämmer med verkligheten? Har revisorbolaget som har godkänt årsredovisningen satt sig in i och kontrollerat dotterbolagets verksamhet? Detta hade i så fall varit mycket intressant att få veta!

2) Jag har också varit långivare genom Trustbuddy sedan i maj, och jag håller med om att siffrorna på skärmen ser mycket bra ut. Detta är dock bara siffror på en skärm, det är inte det samma som t ex pengar på ett bankkonto (bankens verksamhet är kontrollerad, men är det egentligen fallet med Trustbuddy AB, och i så fall av vem?). Uppenbarligen så funkar det också för enskilda att ta ut sina pengar, men det kan ändå mycket väl vara en Ponzi.

3) "De är under tillsyn av finansinspektionen" - verkligen? Jag hoppas att det är så, ingenting hade varit bättre. Men jag har ingenstans sett ens ett påstående om att Trustbuddy AB är under tillsyn, alltså kontrollerade, av finansinspektionen. Det enda som har sagts är att de har tillstånd att bedriva kreditförmedling; tillstånd och tillsyn är möjligen två vitt skilda saker. Men om det kommer fram svart på vitt att finansinspektionen kontrollerar verksamheten så blir jag lika säker som du på att allt är ok.

4) De två största varningsklockorna, som jag ser det, är:
a) Deras kundavtal och hemsida håller samma språkliga nivå som ett genomsnittligt Nigeriabrev.
b) På olika forum så ser man att alla låntagare skryter om att de får ut pengarna samma dag eller dagen efter. Samtidigt skryter utlånare om att deras kapital blir utlånat samma dag eller dagen efter det blir insatt. Hela tiden, månad efter månad. Jag kan inte fatta hur det kan vara möjligt att upprätthålla en sedan otrolig balans?! Rimligtvis skulle det naturligt snabbt uppstå ett större intresse ifrån en av grupperna, så att det skulle uppstå kö/ väntetid antingen av utlånare eller låntagare.

Observera att jag inte menar att dessa varningsklockor är något bevis, men det var detta som fick mig att börja kolla upp det hela mer noggrant.
Citera
2012-10-03, 14:30
Medlem
Hej VonPalm

Tack för ditt inlägg och dina frågor. Det är bra och viktigt att man synar och ifrågasätter företag kritiskt när det gäller investeringar. Vi vill även tacka för den konstruktiva kritik som finns i ditt inlägg.

Vi är helt eniga i det du skriver om att man ska vara försiktig gällande sina investeringar och att man ska komma ihåg att "allt är inte guld som glimmar".
Det är därför är det viktigt att notera att vi inte lovar guld och gröna skogar utan det är 12% ränta på alla lån som blir återbetalade.

1. Det stämmer att TrustBuddy har laglig rätt att lämna ut information till långivaren om vem låntagaren är. Dock så väljer TrustBuddy av två skäl att inte ge ut denna information.

För det första så skulle vi få svårt att driva en seriös långivningsverksamhet om långivaren ser vem som lånat pengar av honom/henne och han/hon i sin tur väljer att gå och hota låntagaren för att få tillbaka sina pengar.

För det andra finns det inget som gynnar dig som långivaren att se vem som lånat pengar. Du kan inte på något sätt påverka att ett lån blir återbetalt och därför skulle det enbart resultera i väldigt många frågor till TrustBuddy om enskilda lån vilket skulle uppta större delen av vår tid och det skulle inte leda till någon höjd effektivitet gällande återbetalning.

Vi tillhandahåller en tjänst där vi administrerar och följer upp dina lån åt dig. När du registrerar dig går du med på att du överlåter allt arbete kring lånen som utbetalning, uppföljning, påminnelser återbetalning osv. till TrustBuddy.

Det är detta som är grundstommen i vår verksamhet. Vi gör det enkelt för dig att låna ut pengar till andra privatpersoner, på samma sätt som att du skulle låna ut pengar till en vän, och har skalat upp det samt tagit över allt ”tråkigt” administrativt ansvar åt dig så du slipper tjata på din vän att betala tillbaka.

Du kan dock se ett ID på varje transaktion. Detta ID system är skapat för FI så de, om de önskar, kan följa alla lån och transaktioner förmedlat av TrustBuddy mellan våra Buddies.

2. Vi är precis som du skriver registrerade på Nasdaq First North som ingår i OMX börsen och därmed kontrolleras av OMX.

”Bolagen på First North är ” nystartade, mindre företag eller tillväxtföretag och varje företag som godkänns för handel måste ha ett avtal med en Certified Adviser som säkerställer att företaget uppfyller inträdeskraven och de löpande förpliktelser som sammanhänger med att företagets aktier är godkända för handel på First North. Denna Certified Adviser övervakar löpande att företaget iakttar reglerna och rapporterar omedelbart till börsen om någon regel bryts.”
http://www.nasdaqomxnordic.com/omoss/firstnorth/

Alla seriösa aktörer på marknaden har en revisor även fast revisionsplikten kanske inte längre omfattar bolaget.

TrustBuddy är en av dessa seriösa aktörer och har därför ett revisionsbolag som går igenom och kontrollera bokföringen och årsredovisningen.
Om du tittar längst ner i vår årsredovisning har du en revisionsberättelse signerad av vår revisor KPMG som är en välrenommerad internationell revisionsfirma.

TrustBuddys verksamhet är reglerad av FI samt att vi har rapporteringsplikt till Börsen gällande vår affärsaktivitet. FI har insynsrätt hos oss så det är helt upp till dem att genomföra en statlig tillsyn om de önskar.

Tanken att det ska förekomma ponzie scams på P2P marknaden är något som vi tar lika seriöst som du då det skulle svärta ner hela marknaden och de företag som är aktiva där.
Vi vill att P2P marknaden ska betraktas som en legitim marknad vilket enkelt kan göras med insynsplikt.

Vi tar denna punkt väldigt seriöst och försöker se till att P2P marknaden ska omfattas av insyn. Vi har därför skickat en skriftlig förfrågan till Finansdepartementet där FI ligger underordnade och bett dem att inkomma med en koncession specifik för P2P marknaden med insynsrätt för att garantera att alla aktörer på P2P marknaden är seriösa. Får vi detta skapas en tryggare marknad för både dig och oss.

Gällande TrustBuddy AB och TrustBuddy International AB så stämmer det också som du skriver att TrustBuddy international AB är det bolag som är registrerat på OMX First North. TB International äger TrustBuddy AB och dess verksamhet till 100 %. Alla tal i TrustBuddy AB rapporteras rakt upp i TrustBuddy International AB eftersom TB Int. har som enda mål att bedriva utlåningsverksamhet genom TrustBuddy AB. Därför är de tal som redovisas i TB International AB direkt relaterade till utlåningsverksamheten och TB AB.

Jag hoppas att vi klarat att besvara alla dina frågor på ett professionellt sätt som ökar din tillit och förtroende för TrustBuddy i framtiden.
Citera
2012-10-04, 00:54
Medlem
Hej Trustbuddy. Tack för svar, men det känns som att det finns behov för att förtydliga en del saker. Jag skall alltså försöka ställa mina frågor glasklart, och hoppas på lika klara svar.

Citat:
Ursprungligen postat av TrustBuddy
Vi är helt eniga i det du skriver om att man ska vara försiktig gällande sina investeringar och att man ska komma ihåg att "allt är inte guld som glimmar".
Det är därför är det viktigt att notera att vi inte lovar guld och gröna skogar utan det är 12% ränta på alla lån som blir återbetalade.

Jo, ni lovar guld och gröna skogar. Det finns absolut inget annat trovärdigt finansiellt alternativ som erbjuder en liknande förväntad avkastning som ni, till motsvarande låg risk. Det är helt sensationellt, men förstås inget jag klagar över ifall allt bara är som beskrivet.

När det gäller er policy att inte uppge låntagares identitet till långivare, så förstår jag detta mycket väl. Jag bara påpekade att detta vore en möjlighet för oss utånare att veta att det hela inte är en Ponzi-scam. Som någon kommenterade så funkade inte Loanland trots att de uppgav vem som mottog varje lån. Ett P2P-koncept kan självklart misslyckas av flera orsaker, men vi kan iallafall vara hyfsat säkra på att Loanland inte var en Ponzi.

Jag anser alltså att det är 100% ok att ni inte uppger långivare/ låntagare vid varje lån, men härigenom har ni bränt den ena av två möjligheter för oss långivare att utesluta Ponzi-risken.

Citat:
2. Vi är precis som du skriver registrerade på Nasdaq First North som ingår i OMX börsen och därmed kontrolleras av OMX.

Det är ni inte alls. Du är anställd hos Trustbuddy AB, inte det OMX-noterade bolaget Trustbuddy International AB. På vilket sätt kontrollerar OMX dotterbolagets verksamhet?

Citat:
”Bolagen på First North är ” nystartade, mindre företag eller tillväxtföretag och varje företag som godkänns för handel måste ha ett avtal med en Certified Adviser som säkerställer att företaget uppfyller inträdeskraven och de löpande förpliktelser som sammanhänger med att företagets aktier är godkända för handel på First North. Denna Certified Adviser övervakar löpande att företaget iakttar reglerna och rapporterar omedelbart till börsen om någon regel bryts.”
¨'

Med förbehåll om att jag är amatör och möjligen inte har förstått allt riktigt så stämmer detta, men bara såtillvida att "Certified Advisor" kontrollerar omsättningen med bolagets aktier. T ex att man skickar ut börsmeddelanden i förbindelse med handel som utförs av styremedlemmar etc. Eller påstår du att Certified Advisor löpande kontrollerar dotterbolagets verksamhet?

Citat:
Alla seriösa aktörer på marknaden har en revisor även fast revisionsplikten kanske inte längre omfattar bolaget.

TrustBuddy är en av dessa seriösa aktörer och har därför ett revisionsbolag som går igenom och kontrollera bokföringen och årsredovisningen.
Om du tittar längst ner i vår årsredovisning har du en revisionsberättelse signerad av vår revisor KPMG som är en välrenommerad internationell revisionsfirma.

Visst, men detta gäller ju ett helt annat bolag! Är KPMG revisor även för Trustbuddy AB? Påstår du att KPMG utför löpande kontroll av verksamheten och bokföringen i dotterbolaget Trustbuddy AB? Ifall detta kan verifieras så anser jag självklart att frågan är löst och att allt är ok.

Citat:
TrustBuddys verksamhet är reglerad av FI samt att vi har rapporteringsplikt till Börsen gällande vår affärsaktivitet. FI har insynsrätt hos oss så det är helt upp till dem att genomföra en statlig tillsyn om de önskar.

Tanken att det ska förekomma ponzie scams på P2P marknaden är något som vi tar lika seriöst som du då det skulle svärta ner hela marknaden och de företag som är aktiva där.
Vi vill att P2P marknaden ska betraktas som en legitim marknad vilket enkelt kan göras med insynsplikt.

Vi tar denna punkt väldigt seriöst och försöker se till att P2P marknaden ska omfattas av insyn. Vi har därför skickat en skriftlig förfrågan till Finansdepartementet där FI ligger underordnade och bett dem att inkomma med en koncession specifik för P2P marknaden med insynsrätt för att garantera att alla aktörer på P2P marknaden är seriösa. Får vi detta skapas en tryggare marknad för både dig och oss.

Ja, efter att ha studerat hur Ponzi genomförs och vilka förutsättningar som krävs, så tror jag att det finns ytterst stor risk att vi får se en P2P-Ponzi. Förutsättningarna som krävs för att kunna genomföra en lyckad Ponzi verkar motsvaras exakt av det som uppstår vid en P2P-verksamhet där medlemmarnas identitet inte uppges. Men ifall verksamheten löpande kontrolleras av en oberoende, pålitlig aktör, så är detta en effektiv garanti som minimerar Ponzi-risken.

Den självklara, viktiga frågan blir då alltså: Vilken oberoende aktör kontrollerar löpande verksamheten i Trustbuddy AB?
Citera
2012-10-04, 08:07
Medlem
vonPalm: Du kan aldrig ha 100% insyn i något företag eller bank. Det kan finnas lagar och regler och gud vet vad. Ändå vet vi aldrig exakt vad som händer eller ska hända. Ta Panaxia eller HQ och Carniege som exempel.

Eller varför inte Fermenta eller Trustorhärvan?

Politiker och byråkrater ska vi inte tala om!

Det går aldrig vara helt säker på något. Det handlar om förtroende helt enkelt!

Som någon uttryckte det: when in doubt, stay out!

Eller satsa inte så mkt. Det finns även företagsobligationer som erbjuder fin ränta. Det kanske är något för dig? Jag har ju nämnt PA Resources konvertibel, 11% årsränta och handlas för c:a 55% av nominellt värde. Det ger c:a 20% årsränta för tillfället!

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in