Citat:
Ursprungligen postat av Kultfix
Okej och när blir denna Ponzi-risk utredd?
Har du några andra tips på investeringar? Är stormiga dagar nuförtiden

Viktig fråga! Läs mitt första inlägg för att se min uppfattning om Ponzi-risken och hur jag anser att den bör utredas.
Andra investeringar.. nja, egentligen inte, ser iaf inget finansiellt som kan matcha Trustbuddy när det gäller långsiktig chans/ risk. Förutsatt att det inte är Ponzi, då.
Mer generellt borde alla som tänker längre än morgondagen lusläsa bloggen Cornucopia? och själv bilda sig en uppfattning om vad som kan tänkas komma de närmaste decennierna, det är helt galet att inte ha resursbrist och skuldsättning i bakhuvudet när man tänker investeringar framöver. Han skriver för övrigt en del läsvärt också om finansiella investeringar, speciellt gillar jag det om spekulation i ädelmetaller. Börsen.. börjar kännas farlig tycker jag, 4 år sen sist det kraschade rejält, fast man kan förstås aldrig veta när det smäller nästa gång.
Nu blir kanske Trustbuddy-killen sur eftersom han har bett oss om att hålla oss till ämnet här på "officiella Trustbuddy-tråden", men faktum är att domedagsprofetiorna på Cornucopia? är en huvudorsak till att jag gillar TB-konceptet. Om det bara sköts på ett bra och nyktert sätt (undviker att expandera genom överdriven belåning etc), så är det ytterst robust nästan oavsett vilka omvältningar som sker i ekonomin. De tar ju ingen risk! Banker lånar ut pengar de inte har, men har lånat själva. Inte konstigt då att banksystemet kraschar igen och igen när bankerna får för mycket kreditförluster. Trustbuddy däremot låter oss som utlånare ta hela risken, och många tycker det är skrämmande. Det tycker inte jag, för detta gör att systemet "aldrig" behöver krascha. Vi som utlånare har ju råd att ta kreditförluster, även om det svider lite, eftersom vi har jobbat ihop pengarna först, dvs vi lånar ut pengar vi faktiskt har.
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Du har rätt på många punkter. Givetvis måste man kolla upp allting noga innan man investerar. Kollade också upp så mycket jag kunde innan jag investerade i Trustbuddy. Nu har jag en stor del av mitt sparade kapital där och jag är jättenöjd. Har aldrig varit några problem för mig och har hittills en intjänad ränta på nästan 9000kr och en total förlust på 19kr. Har sparat hos Trustbuddy sedan i maj.
Du tar upp många saker gällande Trustbuddy och om det skulle vara något slags pyramidspel/bluff osv. Jag personligen anser att risken för det är otroligt liten. De hanterar inte så stora volymer och årsredovisningarna verkar pålitliga. Sannolikheten att de har beviljat lån för runt 50 miljoner förra året och ungefär detsamma i år är stor. Det rör sig inte om några enorma belopp och jag tror att det finns tillräckligt med låntagare för att komma upp i de beloppen.
På det så är de under tillsyn av finansinspektionen och är noterade på börsen. Det måste betyda att de är relativt hårt kontrollerade. Men som sagt så får Trustbuddy svara på det. Jag kan som sagt inte det. Men bra att det granskas, det är aldrig fel.
Ja alltså.. jag hoppas du har rätt. Och jag tror att chansen är stor att allt är rätt och riktigt, men jag känner mig ändå långt ifrån säker. Dina slutsatser känns också en aning förhastade:
1) Trustbuddy AB, dvs det företag som vi som användare har avtal med, har betalat in våra pengar till, som driver hemsidan trustbuddy.se och som sköter om utlåning, räntebetalningar etc, detta företaget är inte på något sätt börsnoterat. Det är ett helt vanligt aktiebolag, som ägs av ett annat bolag med snarlikt namn, Trustbuddy International AB. Trustbuddy International AB är faktiskt inte heller börsnoterat, bara "börshandlat", eftersom det är noterat på First North OMX. Detta innebär att dess aktier omsätts med börsens handelssystem, men med den "fördelen" att bolaget slipper många av de hårda kontroller som följer med en riktig börsnotering. Det som krävs för att vara noterat på First North är bara att en "godkänd aktör" ska gå god för företaget; i fallet Trustbuddy International AB så är den aktören Mangold Fondkommission, som verkar vara en någorlunda stor mäklarfirma.
Detta företag, Trustbuddy International AB, bedriver dock inte alls någon verksamhet! Jag har inte hittat någonting som tyder på att Mangold Fondkommission kontrollerar eller går god för själva kreditförmedlingsverksamheten, som ju bedrivs separat i ett helt annat bolag.
2) "De hanterar inte så stora summor, årsredovisningarna verkar vara pålitliga". Håller med om att det ser ut som det, men jag har bara sett årsredovisningar ifrån Trustbuddy International AB. Där finns relativt odetaljerade siffror ifrån ett
annat företags verksamhet. Hur vet vi att dessa siffror stämmer med verkligheten? Har revisorbolaget som har godkänt årsredovisningen satt sig in i och kontrollerat dotterbolagets verksamhet? Detta hade i så fall varit mycket intressant att få veta!
2) Jag har också varit långivare genom Trustbuddy sedan i maj, och jag håller med om att siffrorna på skärmen ser mycket bra ut. Detta är dock bara siffror på en skärm, det är inte det samma som t ex pengar på ett bankkonto (bankens verksamhet är kontrollerad, men är det egentligen fallet med Trustbuddy AB, och i så fall av vem?). Uppenbarligen så funkar det också för enskilda att ta ut sina pengar, men det kan ändå mycket väl vara en Ponzi.
3) "De är under tillsyn av finansinspektionen" - verkligen? Jag hoppas att det är så, ingenting hade varit bättre. Men jag har ingenstans sett ens ett påstående om att Trustbuddy AB är under tillsyn, alltså kontrollerade, av finansinspektionen. Det enda som har sagts är att de har tillstånd att bedriva kreditförmedling; tillstånd och tillsyn är möjligen två vitt skilda saker. Men om det kommer fram svart på vitt att finansinspektionen kontrollerar verksamheten så blir jag lika säker som du på att allt är ok.
4) De två största varningsklockorna, som jag ser det, är:
a) Deras kundavtal och hemsida håller samma språkliga nivå som ett genomsnittligt Nigeriabrev.
b) På olika forum så ser man att alla låntagare skryter om att de får ut pengarna samma dag eller dagen efter. Samtidigt skryter utlånare om att deras kapital blir utlånat samma dag eller dagen efter det blir insatt. Hela tiden, månad efter månad. Jag kan inte fatta hur det kan vara möjligt att upprätthålla en sedan otrolig balans?! Rimligtvis skulle det naturligt snabbt uppstå ett större intresse ifrån en av grupperna, så att det skulle uppstå kö/ väntetid antingen av utlånare eller låntagare.
Observera att jag inte menar att dessa varningsklockor är något bevis, men det var detta som fick mig att börja kolla upp det hela mer noggrant.