2011-06-22, 08:17
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Funderar på att köpa v70, och funderar kring några saker.

2,0 bensin verkar vara det förnuftigaste valet sett till inköpspris vs skatt och förbrukning. Nu vill jag dock hellre ha en 2,4D eller 2,5T. Någon som har erfarenhet av dessa? Skatt, serviceintervaller, förbrukning, övriga kända problem?

Kör inte mer än 1500 mil per år, men enligt de uträkningar jag gjort så bör ändå dieseln vara aningens billigare än turbon. Någon som säger emot?

Prisbilden jag tänker mig är 160-210 papp, vilket räcker till en -08 som gått förhållandevis lite och är utrustad med Momentumpaket. 2008 var också året då nya V70 II kom till världen. Om jag jämför en likvärdig V70 II med en V70 Classic (alltså gamla modellen) från samma årtal, så verkar det skilja ungefär 25-30 tusenlappar i pris. Vilken skulle ni satsa på, och varför? Den gamla beprövade till ett bättre pris, eller den nya fräscha men dyrare modellen?
Citera
2011-06-22, 10:41
Medlem
Dynamitards avatar
Tycker absolut att du ska köpa en diesel.
Motivering känns onödig.
Citera
2011-06-23, 18:44
Medlem
MrColts avatar
Själv skulle jag välja en Classic 2,4D en bil som jag personligen upplever som mer "lyx" än nuvarande modell,det är iallafall känslan jag får när man jämför dom.
Citera
2011-06-23, 20:47
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt
Själv skulle jag välja en Classic 2,4D en bil som jag personligen upplever som mer "lyx" än nuvarande modell,det är iallafall känslan jag får när man jämför dom.
Lustigt, jag upplevde faktiskt samma sak. Den kändes mer ombonad, lite lyxigare, lite större... Samtidigt så går det inte att komma ifrån att den även kändes mer omodern i formspråket och designen. Lite som en skönt nedsutten gammal skinnsoffa vs en ny och mer modern sittmöbel.
Citera
2011-06-23, 21:17
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamitard
Tycker absolut att du ska köpa en diesel.
Motivering känns onödig.

Hey, varför då? Om ekonomin säger bensin så köper man väl en bensinare?
Kör man lite så tjänar man inte så mycket på att att dieseln är snålare och samtidigt är dyrare både i inköp och skatt, enkel matematik även om andrahandsvärdet måste vägas in.
En bensinare är dock roligare än en oljebrännare så om likvärdigt så blir det bensin..
Citera
2011-06-23, 22:22
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Hey, varför då? Om ekonomin säger bensin så köper man väl en bensinare?
Kör man lite så tjänar man inte så mycket på att att dieseln är snålare och samtidigt är dyrare både i inköp och skatt, enkel matematik även om andrahandsvärdet måste vägas in.
En bensinare är dock roligare än en oljebrännare så om likvärdigt så blir det bensin..
Räknade på alternativen och kom fram till att dieseln skulle vara ca 4000 spänn billigare per år, inräknat skatt och förbrukning. Då är frågan om 2,5T är 4000 spänn roligare?

En snubbe jag snackade med påstod att 2,5T är relativt trist och att 163-hästarsdieseln är roligare att köra, antalet hk till trots.
Citera
2011-06-24, 04:56
Medlem
Segelflygarns avatar
Rent generellt sa brukar jag vilja kopa de senare aren av en modell och sky det forsta aret som pesten.

Fordonstillverkare lyckas sallan utveckla och bygga en ny bil helt ratt fran borjan. Det forsta 1-2 aren sa ordnar man till missar utan att beratta nar bilen ar inne pa 'gratis oljebyte'. Tyvarr ar det inte alltid man hinner upptacka allt som inte blev ratt fran borjan under den garantiperioden.
Citera
2011-06-24, 06:49
Medlem
fittkompiss avatar
Nya modellen med D5an. Generellt så är den nya modellen trevligare än den förra och jag skulle nog satsa på D5 motorn alternativt 2,5FT.
Senast redigerad av fittkompis 2011-06-24 kl. 06:53.
Citera
2011-06-24, 09:10
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittkompis
Nya modellen med D5an. Generellt så är den nya modellen trevligare än den förra och jag skulle nog satsa på D5 motorn alternativt 2,5FT.
Tycker mig kunnat ana att FT-motorn haft mer problem än vanliga T, men det kanske är inbillning. Jag har heller inte riktigt greppat skillnaderna på D3, D5 och 2,4D - är det helt olika motorer eller bara olika tuning?
Citera
2011-06-24, 10:47
Medlem
Frinks avatar
2.4D går att trimma hos auktoriserad volvoverkstad till 205 hk, samma som om man trimmar en D5'a från samma tid.

Ingreppet kostar ~9k och det finns ingen motor som det ger så mycket på som 2.4D.
Och eftersom det är gjort av volvo är det inga konstigheter sen när man lämnar in den, vad det gäller garantier och framtida kostnader behandlas den som vilken annan 2.4D som helst, även om det mer eller mindre är en trimmad D5.

http://www.polestar.se/sv-SE/Performance/Performance/?artno=1118

Vad det gäller namngivningen så har volvo ändrat om en hel del.

Tidigare var T5 en turbofemma.
Nu kan det vara en turbofyra.

D3/D2 är snåltrimmade 4cylindriga 1.6 dieslar.

Men D5 ska fortfarande vara en dieselfemma i alla lägen vad jag vet.
Citera
2011-06-24, 10:55
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
2.4D går att trimma hos auktoriserad volvoverkstad till 205 hk, samma som om man trimmar en D5'a från samma tid.

Ingreppet kostar ~9k och det finns ingen motor som det ger så mycket på som 2.4D.
Och eftersom det är gjort av volvo är det inga konstigheter sen när man lämnar in den, vad det gäller garantier och framtida kostnader behandlas den som vilken annan 2.4D som helst, även om det mer eller mindre är en trimmad D5.

http://www.polestar.se/sv-SE/Perform...ce/?artno=1118

Vad det gäller namngivningen så har volvo ändrat om en hel del.

Tidigare var T5 en turbofemma.
Nu kan det vara en turbofyra.

D3/D2 är snåltrimmade 4cylindriga 1.6 dieslar.

Men D5 ska fortfarande vara en dieselfemma i alla lägen vad jag vet.
Jepp, hade redan koll på Polestar, och även 2,5T går att skrämma upp ordentligt! Är riktigt sugen på att göra en sån tuning, oavsett vad det blir för motor.

Jag hänger inte riktigt med på dieselbenämningarna fortfarande; Är 2,4D en femcylindrig motor, samma som D5?
Citera
2011-06-24, 11:22
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jepp, hade redan koll på Polestar, och även 2,5T går att skrämma upp ordentligt! Är riktigt sugen på att göra en sån tuning, oavsett vad det blir för motor.

Jag hänger inte riktigt med på dieselbenämningarna fortfarande; Är 2,4D en femcylindrig motor, samma som D5?
2.4D är en dieselfemma ja, lär vara rätt lik i hårdvaran mot en D5'a med tanke på de identiska effektkurvorna om man trimmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in