Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-06-21, 16:35
Medlem
Hej,

Tänkte lägga fram ett förslag jag har funderat på ett tag. Jag föreslår att ett underforum skapas för frågor om CSN, istället för befintlig mastodonttråd.

Jag motiverar förslaget på följande sätt:

1) Själva ämnet är intressant och värt ett forum, och det skulle med ett separat forum där enskilda frågeställningar tas upp för sig bli möjligt att ta del av intressanta diskussioner i det. Som det ser ut nu är det dels alltför obekvämt, med frågor och svar om varandra, och även svårt, då frågeställningarna och diskussionerna är helt oöversiktliga. Jag menar att varje fråga förtjänar en egen tråd om den inte redan har ställts. Byråkratin, men också många omkringliggande frågor och situationer, hos CSN är så pass omfattande och intressanta att varje fråga enligt min mening förtjänar en egen tråd (om motsvarande tråd inte redan finns).

2) För att främja diskussion, och inte bara frågor och svar, i den bemärkelsen att många frågor om CSN kan vara intrikata och komplicerade, har att göra med många olika aspekter av att studera och ja, helt enkelt utelämnas när man ställs inför att posta dem i en mastodonttråd. Jag skulle vilja hävda att de flesta frågor som faktiskt ställs är så pass simpla att tråden blir mer eller mindre fullständigt ointressant ur en diskussionssynpunkt. Vidare alltså att många nog avstår från att ställa mer komplicerade frågor.

3) Det övergripande ämnet är väldigt angeläget för väldigt många personer.

Jag tycker att det skulle vara bra om CSN-frågor kunde få ett eget forum istället för att fortsättas klistras in i en mastodonttråd! Varför finns det inte redan ett CSN-forum? Varför vill ni inte ha det?
Citera
2011-06-22, 02:56
Medlem
FrasseFloyds avatar
Har noterat ditt förslag. Ska sova på saken och ventilera frågan med mina kollegor. Själv är jag spontant negativ då jag inte tror att det finns underlag för ett helt (under)forum enbart för csn men jag varken kan, vill eller får fatta ett beslut här och nu så jag får be att få återkomma.

/FrasseFloyd, moderator i U&S
Citera
2011-06-23, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Har noterat ditt förslag. Ska sova på saken och ventilera frågan med mina kollegor. Själv är jag spontant negativ då jag inte tror att det finns underlag för ett helt (under)forum enbart för csn men jag varken kan, vill eller får fatta ett beslut här och nu så jag får be att få återkomma.

/FrasseFloyd, moderator i U&S

Underlag? Hur menar du då mer exakt? Skulle vara intressant att få veta vad det är som gör dig negativt, dvs. vad det är jag har missat.

Jag ser det väldigt mycket ur eget perspektiv:

att ämnet är intressant, mångfasetterat, komplext och potentiellt många olika frågor och diskussioner

att jag skulle vilja läsa diskussionen som pågår i tråden i separata trådar för varje diskussion

att jag tror att aktiviteten hämmas av att man vet att ens fråga inte får samma uppmärksamhet som i en egen tråd
Citera
2011-06-23, 11:12
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Underlag? Hur menar du då mer exakt? Skulle vara intressant att få veta vad det är som gör dig negativt, dvs. vad det är jag har missat.

Jag ser det väldigt mycket ur eget perspektiv:

att ämnet är intressant, mångfasetterat, komplext och potentiellt många olika frågor och diskussioner

att jag skulle vilja läsa diskussionen som pågår i tråden i separata trådar för varje diskussion

att jag tror att aktiviteten hämmas av att man vet att ens fråga inte får samma uppmärksamhet som i en egen tråd
Med dåligt underlag menar jag att jag inte tror att det finns tillräckligt stort intresse för att diskutera ett så pass stort antal olika frågor som skulle krävas för att motivera en hel forumdel. Att aktiviteten hämmas p g a en stortråd tror jag inte heller helt på. Jag tycker att jag hyfsat ofta stöter på frågor och diskussioner som rör CSN i U&S som inte är skrivna i stortråden, utan där TS tyckt att frågan förtjänar en egen tråd. I de fallen det rör sig om simpla frågor så sammanfogar jag men i de fall där det faktiskt finns diskussionsunderlag så låter jag det vara.

Jag menar helt enkelt att forumet inte är begränsat, och att det inte finns några formella hinder i dagsläget, mot att diskutera CSN utanför stortråden. Att vi ens har den tråden är för att slippa se forumet svämmas över av simpla CSN-frågor som helt saknar diskussionsunderlag.

Kanske kan vi däremot bli tydligare på den punkten.
Citera
2011-06-23, 13:04
Medlem
Herr_Oins avatar
Jag tycker att samtliga statliga och icke-statliga myndigheter skall ha ett eget underforum. Annars blir det orättvist.
Jag är inte moderator i U&S och har inget intresse av att vara det. Däremot har jag under flertalet år varit delvis (om inte helt) beroende av CSN då jag studerar. Nog hade det varit smidigt för de som går på CSN med ett eget underforum, eller så kan man ringa dit och besöka deras hemsida emellanåt när man har trassel, inte starta en ilsken tråd på ett forum (till ingen nytta).
Citera
2011-06-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Med dåligt underlag menar jag att jag inte tror att det finns tillräckligt stort intresse för att diskutera ett så pass stort antal olika frågor som skulle krävas för att motivera en hel forumdel. Att aktiviteten hämmas p g a en stortråd tror jag inte heller helt på. Jag tycker att jag hyfsat ofta stöter på frågor och diskussioner som rör CSN i U&S som inte är skrivna i stortråden, utan där TS tyckt att frågan förtjänar en egen tråd. I de fallen det rör sig om simpla frågor så sammanfogar jag men i de fall där det faktiskt finns diskussionsunderlag så låter jag det vara.

Jag menar helt enkelt att forumet inte är begränsat, och att det inte finns några formella hinder i dagsläget, mot att diskutera CSN utanför stortråden. Att vi ens har den tråden är för att slippa se forumet svämmas över av simpla CSN-frågor som helt saknar diskussionsunderlag.

Kanske kan vi däremot bli tydligare på den punkten.

Ok, jag håller med dig faktiskt.
Citera
2011-06-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Jag tycker att samtliga statliga och icke-statliga myndigheter skall ha ett eget underforum. Annars blir det orättvist.
Jag är inte moderator i U&S och har inget intresse av att vara det. Däremot har jag under flertalet år varit delvis (om inte helt) beroende av CSN då jag studerar. Nog hade det varit smidigt för de som går på CSN med ett eget underforum, eller så kan man ringa dit och besöka deras hemsida emellanåt när man har trassel, inte starta en ilsken tråd på ett forum (till ingen nytta).

Du har helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in