2011-06-28, 23:30
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Att etanolen tappar ett par % vi kontakt med luft tror jag inte stämmer,möjligtvis en halv % isf.

När vi mätte upp den(på ett av sveriges mest välrenomerade kemilabb) så höll den 99,3 % när den var i dricksglaset.

Nåja...nu har det varit midsommar så då var jag ju tvungen att pröva en skvätt,vi blandade med vanligt kranvatten som flera skrivit härinne,jag blandade 0,5 l med 1 l vatten och ställde i kylen.

Snapsen smakade.......absolut ingenting!! Alltså helt livsfarligt att dricka,går ju att svepa ett ölglas typ utan att känna obehag.
Citera
2011-06-29, 00:21
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Nej, du har räknat fel. Men om vi bortser från det. Menar du på allvar att man blandar groggar för att maskera etanolsmaken?

På vilket sätt är uträkningen fel?
Citera
2011-06-29, 00:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Att etanolen tappar ett par % vi kontakt med luft tror jag inte stämmer,möjligtvis en halv % isf.

99.5 % etanol är starkt hygroskopiskt och tar upp vatten varvid etanolhalten sjunker till ca 96 %. Det är ett kemiskt-fysikaliskt faktum. Hur snabbt vattenupptaget sker beror på fukthalten i luften, temperaturen och etanolens yta mot omgivande luft.
Citera
2011-06-29, 02:32
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
På vilket sätt är uträkningen fel?

Eftersom 1 dl etanol blandat med 9 dl vatten inte ger en lösning med en volym på en liter.
Citera
2011-06-29, 11:26
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Eftersom 1 dl etanol blandat med 9 dl vatten inte ger en lösning med en volym på en liter.
What?

Räknat i viktprocent så blir det inte en liter, men givetvis
om man räknar i volymprocent.
Senast redigerad av Avva66 2011-06-29 kl. 11:29.
Citera
2011-06-29, 19:56
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
What?

Visst stämmer uträkningen i praktiken. Visserligen får man en volymminskning när man blandar etanol och vatten men den är helt försumbar när vi diskuterar 100 ml etanol och 900 ml vatten. Den verkliga volymen blir inte 1000 ml utan 990 ml. Det betyder att etanolhalten i detta fallet ligger på 10.1 %. Avvikelsen från det matematiska värdet på 10.0 % är naturligtvis helt betydelselös i sammanhanget.
Citera
2011-06-29, 23:24
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
What?

Nej, man räknar hur mycket utrymme av den samlade volymen som skulle tas upp av etanolen om det enbart rörde sig om ren etanol på den volymen. Gör man samma sak med vattnet får man alltså
volymprocent vatten + volymprocent etanol > 100%

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Visst stämmer uträkningen i praktiken. Visserligen får man en volymminskning när man blandar etanol och vatten men den är helt försumbar när vi diskuterar 100 ml etanol och 900 ml vatten. Den verkliga volymen blir inte 1000 ml utan 990 ml. Det betyder att etanolhalten i detta fallet ligger på 10.1 %. Avvikelsen från det matematiska värdet på 10.0 % är naturligtvis helt betydelselös i sammanhanget.

Nej, det har ingen praktisk betydelse, det var därför jag bara nämnde det med fem ord när jag skrev om den egentliga frågan, syftet med att blanda grogg.
Citera
2011-06-30, 00:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Nej, det har ingen praktisk betydelse, det var därför jag bara nämnde det med fem ord när jag skrev om den egentliga frågan, syftet med att blanda grogg.

Det verkar som om vi äntligen är överens om något....
Citera
2011-06-30, 07:45
Medlem
Avva66s avatar
Är det kemiavdelningen det här?
Citera
2011-06-30, 11:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Är det kemiavdelningen det här?

Inte alls men ibland handlar diskussionerna om både kemi och fysik och i så fall är det väl en fördel om vi reder ut begreppen?
Citera
2011-06-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf

När vi mätte upp den(på ett av sveriges mest välrenomerade kemilabb) så höll den 99,3 % när den var i dricksglaset.

Nåja...nu har det varit midsommar så då var jag ju tvungen att pröva en skvätt,vi blandade med vanligt kranvatten som flera skrivit härinne,jag blandade 0,5 l med 1 l vatten och ställde i kylen.

Snapsen smakade.......absolut ingenting!! Alltså helt livsfarligt att dricka,går ju att svepa ett ölglas typ utan att känna obehag.

Testa att blanda ut snapsen med kolsyrat vatten direkt i glaset, riktigt gott
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in