Man kan definierar det som guerrilla marketing men det kan vara främst en konst installation eller föreställning med en guerrilla marketing funktion.
Med tanke på några studenter från Konstfack är det inte så svårt att hamna på tidningarnas första sidor fast poängen är att göra nånting relevant, effektivt och lagligt. Jag vill inte spela psykiskt sjuk eller hoppar från en bro med mina produkter ☺ men jag är villig att skapa nån häftig stunt för att få uppmärksamhet. Nånting negativt eller chockerande skulle inte funka i mitt fall med tanke på vilken typ av produkter jag vill marknadsföra. En idé var inspirerad av hyllningarna till MJackson på Sergels Torg och Stureplan när hundratals människor samtidigt började dansa till “Beat it.“ Liknande föreställningar kan göras med produkterna – t-shirts, kuddar, halsdukar etc som kan bäras av deltagarna till ex.. Man behöver inte många deltagare i detta fall. Även en man som promenerar i kuddar på sig skulle räcka.
Ett exempel på en PR stunt från Holland. Det var ganska grovt gjort fast det funkade ändå bra. En man gick till olika bokhandlar och köpte en bok som han skar i delar direkt på plats. Det hände på olika ställen – samma bok, samma trick. Efter flera gånger blev media intresserade av detta och skrev några artiklar tom en intervju med författaren som var “helt förbryllad”

över sån konstig uppmärksamhet till hans bok. Resultatet var att försäljningen av boken steg dramatiskt.