2011-06-18, 17:36
Medlem
AlexCorolls avatar
Hej,

Jag söker folk som är intresserade av okonventionell marknadsföring av sina produkter. Jag har några fräscha idéer och vill spåna vidare på möjliga strategier. med okonventionell marknadsföring menar jag legala aktioner, PR aktiviteter för att dra uppmärksamhet till varumärket/produkten utan höga kostnader. Själv har jag ett varumärke ( inredning/mode) som jag vill utveckla vidare.

hälsningar
Alex
Citera
2011-06-18, 18:57
Medlem
Privatpers0ns avatar
Kort sagt vill du diskutera guerrilla marketing? Det känns lite som att din trådstart saknar substans. Vad är det du vill att vi ska diskutera? Om du nu vill utveckla dina idéer så kanske du ska tillkänna ge dom? Du kommer få mycket mer hjälp genom att delge oss dem än att försöka hemlighålla dem. Jag är då helt klart intresserad och har redan ett hett tips som skulle få dig att hamna på tidningarnas första sidor. Men de återkommer jag med när du gett oss mer material att utgå ifrån
Citera
2011-06-19, 20:49
Medlem
AlexCorolls avatar
Man kan definierar det som guerrilla marketing men det kan vara främst en konst installation eller föreställning med en guerrilla marketing funktion.

Med tanke på några studenter från Konstfack är det inte så svårt att hamna på tidningarnas första sidor fast poängen är att göra nånting relevant, effektivt och lagligt. Jag vill inte spela psykiskt sjuk eller hoppar från en bro med mina produkter ☺ men jag är villig att skapa nån häftig stunt för att få uppmärksamhet. Nånting negativt eller chockerande skulle inte funka i mitt fall med tanke på vilken typ av produkter jag vill marknadsföra. En idé var inspirerad av hyllningarna till MJackson på Sergels Torg och Stureplan när hundratals människor samtidigt började dansa till “Beat it.“ Liknande föreställningar kan göras med produkterna – t-shirts, kuddar, halsdukar etc som kan bäras av deltagarna till ex.. Man behöver inte många deltagare i detta fall. Även en man som promenerar i kuddar på sig skulle räcka.

Ett exempel på en PR stunt från Holland. Det var ganska grovt gjort fast det funkade ändå bra. En man gick till olika bokhandlar och köpte en bok som han skar i delar direkt på plats. Det hände på olika ställen – samma bok, samma trick. Efter flera gånger blev media intresserade av detta och skrev några artiklar tom en intervju med författaren som var “helt förbryllad” över sån konstig uppmärksamhet till hans bok. Resultatet var att försäljningen av boken steg dramatiskt.
Citera
2011-06-19, 21:21
Medlem
Alltså bättre lite ökänd än okänd?!
Verkar alltid som sånt funkar i Holland. I sverige hade man nog bara tyckt mannen var obehaglig och ringt 112.

Dock fattar jag inte hur någon med ett känt varumärke skulle vilja få det "strimlat". Känns inte direkt positivt för varumärket.
Citera
2011-06-19, 23:23
Medlem
AlexCorolls avatar
Jag tycker inte att det finns en stor skillnad mellan Holland och Sverige med tanke på Anna Odell som spelade psykiskt sjuk för sitt konstprojekt och killen som vandaliserade en vagn på tunnelbanan och sedan sålde sitt konstverk för mycket pengar. Man ringer 112 fast sedan besöker tusentals människor Konstfack för att se konstverket.

Varumärket är inte känt.
Senast redigerad av AlexCoroll 2011-06-19 kl. 23:26.
Citera
2011-06-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexCoroll
Jag tycker inte att det finns en stor skillnad mellan Holland och Sverige med tanke på Anna Odell som spelade psykiskt sjuk för sitt konstprojekt och killen som vandaliserade en vagn på tunnelbanan och sedan sålde sitt konstverk för mycket pengar. Man ringer 112 fast sedan besöker tusentals människor Konstfack för att se konstverket.

Varumärket är inte känt.

Men då handlar det endast om att på vilket sätt som helst skaffa uppmärksamhet(bättre ökänd än okänd). Det fanns nån tjej på konstfack som för några år sedan mixade hjärna och lever etc från djur. Sedan drack hon upp det och spydde. Eller konstnären som skickade en tegelsten genom skyltfönstret på det galleri dom ställde ut i och sedan kallade det konst. Manzoni stoppade bajs i konservburkar som han sålde på 60-talet. Tror idag de ligger runt 300000 kr.

Benneton hade en kampanj där dom fotade blodiga och skottskadade kläder eller vad hette den svenska fotografen som skivade dalahästar i bandsågen, plastade in dom och sålde i charken på Konsum. Det fanns en DR- byrå inom den byråkoncern jag tillhörde som skickade avklippta grisfötter till sina "kunder". Känns lite Gudfadern inspirerat. Kessel & Kramer i Amsterdam marknadsförde lågbudgethotell men foton på hundskit i entren i sina annonser.

Att skapa uppmärksamhet till vilket pris som helst är relativt lätt (om man är villig att ta konsekvenserna), att göra det med ett syfte som stärker varumärket och/eller ökar försäljningen är svårare.
Senast redigerad av Davoodo 2011-06-20 kl. 09:38.
Citera
2011-06-20, 10:16
Medlem
AlexCorolls avatar
Mitt senaste inlägg handlade bara om att det inte finns en stor shillnad mellan Sverige och Holland när det gäller människors reaktion på olika PR stunts, uppståndelse etc. Det är ett ganska universellt medel för att få uppmärksamhet. Jag förstår att man kan diskutera provocerande jippon, reklam etc i evighet fast ursprungligen ville jag hitta folk som har produkter och vill markandföra dem på ett okonventionellt sätt - inte till vilket pris som helst. Annars skulle jag bränna mina saker framför Drottningslott eller nån sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in