2011-06-18, 01:52
Medlem
Moffegrevs avatar
Jag har länge intresserat mig för hur religion uppkommer, samt hur det sprids, och varför. Jag tänkte nu flumma lite kring just Islam, vilken är världens största religion, med epicentrum i mellanöstern, vilket som bekant är befolkat av just araber.
Att islam är en religion av araber, för araber är något som jag tror de flesta kan skriva under på. Visst, det finns icke-araber som utövar Islam, i exempelvis indonesien och bosnien och fan vet var, men man får lätt känslan av att de missförstått hela grejen. I exempelvis indonesien praktiseras en annan typ av islam än den man ser i mellanöstern. Här är det inte samma hårda hållningen på befolkningen, och inte samma tryck på kvinnan.

I mina tankar utgår jag ifrån att det existerar rasliga skillnader, och att vi helt enkelt inte är lika eller har samma förutsättningar.

Tittar vi nu på hur araber är som folk så är de generellt sett väldigt hetsiga, impulsiva, luriga och har en förkärlek för våldtäkt och det osar helt enkelt testosteron om dem. Vi har alla sett hur det ser ut i förorterna med stenkastning, bilbränder, våldtäkter osv. Jag tror inte att det är en slump, utan jag är fullt övertygat om att det är genetiskt betingat.

Ett land fyllt av dessa människor bör således vara ganska kaotiskt och dysfunktionellt (vilket de flesta arabländer också är). Det är förmodligen ingen slump att de flesta sådana länder är diktaturer, det fungerar helt enkelt som en slags katalysator för att lugna ned folket, där respekt = rädsla.

På samma sätt som diktaturer är så vanligt förekommande där, så är det ingen slump att Islam skapades där för den typen av folk. Det fungerar helt enkelt som ett medel för att lugna ned en annars kaotisk befolkning, och hålla de sysselsatta med regler och förordningar som de strikt måste följa.

Är det en slump att det just i den delen av världen förespråkades av koranen så många regler och restriktioner för i princip allt? Knappast skulle jag vilja hävda, utan det här är skrivet av ledare som troligtvis har sett problemet tidigt, och kommit på en genial lösning för att stabilisera länderna lite.

Det komiska är dock när länder som indonesien anammar islam, som består av en annan ras, som knappast har de här genetiska förutsättningarna. Indoneser är relativt lågmälda, har låg testohalt och är inte speciellt våldsamma. När de sedan anammar islam blir det någonstans bara så fel. De behöver inte alla de här reglerna, och för allt vad det är värt så passar dem inte för den här rasen och deras egenskaper.

Vad tror ni, är jag något på spåret här, eller är det bara svammel?
Citera
2011-06-18, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev

Mestadels svammel baserat på slutsatser som i sin tur är baserat på omständigheter tagna ur sin kontext...
Citera
2011-06-18, 02:16
Medlem
Jag skulle snarare säga att Muhammed skapade islam som ett medel för sitt behov av makt. Det märker man tydligt hur allah ständigt "tillät" honom bryta mot regler och hela tiden tog hans sida i konflikter.

Man märker också att de delar i koranen som kommer från tiden i Medina är våldsammare än de från Mecca och tiden när han erövrat sin närmaste omgivning. Givetvis eftersom det var i Medina han behövde våld mer än resten av hans tid...
Citera
2011-06-18, 02:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Jag tror tvärtemot waes, att du är något på spåret.
Citera
2011-06-18, 13:11
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Jag har länge intresserat mig för hur religion uppkommer, samt hur det sprids, och varför. Jag tänkte nu flumma lite kring just Islam, vilken är världens största religion, med epicentrum i mellanöstern, vilket som bekant är befolkat av just araber.
Att islam är en religion av araber, för araber är något som jag tror de flesta kan skriva under på. Visst, det finns icke-araber som utövar Islam, i exempelvis indonesien och bosnien och fan vet var, men man får lätt känslan av att de missförstått hela grejen. I exempelvis indonesien praktiseras en annan typ av islam än den man ser i mellanöstern. Här är det inte samma hårda hållningen på befolkningen, och inte samma tryck på kvinnan.

I mina tankar utgår jag ifrån att det existerar rasliga skillnader, och att vi helt enkelt inte är lika eller har samma förutsättningar.

Tittar vi nu på hur araber är som folk så är de generellt sett väldigt hetsiga, impulsiva, luriga och har en förkärlek för våldtäkt och det osar helt enkelt testosteron om dem. Vi har alla sett hur det ser ut i förorterna med stenkastning, bilbränder, våldtäkter osv. Jag tror inte att det är en slump, utan jag är fullt övertygat om att det är genetiskt betingat.

Antagligen har du aldrig satt din fot i en förort. Och det där med raskaraktär trodde jag inte att det fanns människor som trodde på längre. Nej, vi vet med säkerhet att "ras" inte inverkar på beteendet.

Vidare så är de flesta muslimer inte araber. Och kvinnoförtrycket är visserligen hårt i vissa arabiska länder som Saudiarabien, men avsevärt mindre bland araber i ex. Nordafrika. Samtidigt är kvinnoförtrycket starkt i ex. Afghanistan där det inte bor några araber.

Citat:
Det fungerar helt enkelt som ett medel för att lugna ned en annars kaotisk befolkning, och hålla de sysselsatta med regler och förordningar som de strikt måste följa.

Är det en slump att det just i den delen av världen förespråkades av koranen så många regler och restriktioner för i princip allt? Knappast skulle jag vilja hävda, utan det här är skrivet av ledare som troligtvis har sett problemet tidigt, och kommit på en genial lösning för att stabilisera länderna lite.

Inte direkt en originell lösning, judarna var långt före. Men ja, du är något på spåren här. När Muhammed skapade islam så var araberna i huvudsak ett nomadfolk som levde i olika stammar på den arabiska halvön. Islam fyller här en mycket praktisk funktion för att ena araberna, många utav Koranens regler är av väldigt praktisk natur (liksom Gamla Testamentets), det handlar mycket om handelsregler och dylikt. Bönen är antagligen viktig för att ingjuta disciplin i leden, samt ges möjlighet för den egna politiska grupperingen att mötas tillsammans för att organisera: Inte ens Jakobinerna eller Bolsjevikerna hade möjlighet att hålla cellmöten fem gånger om dagen!

Citat:
Det komiska är dock när länder som indonesien anammar islam, som består av en annan ras, som knappast har de här genetiska förutsättningarna. Indoneser är relativt lågmälda, har låg testohalt och är inte speciellt våldsamma.

Att testostron gör en våldsam är för övrigt en myt.

Citat:

Jag förstår inte varför du anser dig behöva rashypotesen. Skillnader mellan kulturer kan helt förklaras utifrån geografi, historia, politik osv.
Citera
2011-06-18, 14:46
Medlem
Äsch om man hade besökt Sverige för några 100 år sedan så skulle kommentarerna inte ha varit så positiva om svenskar heller, dem är smutsiga, super, slåss, våldtar och begår brott. Var det inte någon arab som utalade sig negativt om vikingarna och hur primitiva dem var?

Dock så är väl kristendomen, islam och judendomen semitiska religioner som anpassats efter olika länders kulturer. Jag tror det stora problemet med arabvärlden är att dem inte har genomgått renässansen, upplysningstiden och kvinnans frigörelse. Dem vill ha alla moderna bekvämligheter men inser inte att man då måste göra upp med gamla strukturer...
Citera
2011-06-18, 16:39
Medlem
Festis_s avatar
Citat:

Kristendomen är världens största religion med cirka två miljarder anhängare. Islam kommer på andra plats med 1,1 miljarder anhängare.
Citera
2011-06-18, 17:53
Medlem
LucNNs avatar
På spåret eller inte, det är knappast filosofi, utan hör hemma i historia eller liknande. Men som historisk tes, står den mycket skakigt.
Citera
2011-06-18, 23:59
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiberiusGracchus
Antagligen har du aldrig satt din fot i en förort. Och det där med raskaraktär trodde jag inte att det fanns människor som trodde på längre. Nej, vi vet med säkerhet att "ras" inte inverkar på beteendet.

Jodå, har till och med bott i en förort i västsverige. Om ras inte inverkar på beteendet, varför ser man ständigt samma mönster från olika rasgrupper, oavsett var i världen de befinner sig, och varför presterar koreanska adoptivbarn bättre i skolan än resterande adoptivbarn? Givetvis finns det rasskillnader, sen hur stora de är går väl att diskutera, men visst fan finns de.

Citat:
Vidare så är de flesta muslimer inte araber. Och kvinnoförtrycket är visserligen hårt i vissa arabiska länder som Saudiarabien, men avsevärt mindre bland araber i ex. Nordafrika. Samtidigt är kvinnoförtrycket starkt i ex. Afghanistan där det inte bor några araber.

Hmm, stämmer egentligen, jag buntar här ihop de när jag klassar alla som just araber, även fast de kanske inte riktigt är det. Lite som att man säger "turkar" om blattar och andra mellanöstingar i Sverige.

Citat:
Inte direkt en originell lösning, judarna var långt före. Men ja, du är något på spåren här. När Muhammed skapade islam så var araberna i huvudsak ett nomadfolk som levde i olika stammar på den arabiska halvön. Islam fyller här en mycket praktisk funktion för att ena araberna, många utav Koranens regler är av väldigt praktisk natur (liksom Gamla Testamentets), det handlar mycket om handelsregler och dylikt. Bönen är antagligen viktig för att ingjuta disciplin i leden, samt ges möjlighet för den egna politiska grupperingen att mötas tillsammans för att organisera: Inte ens Jakobinerna eller Bolsjevikerna hade möjlighet att hålla cellmöten fem gånger om dagen!

Jo, det är det som är pudelns kärna, att det egentligen inte är en religion i den bemärkelsen, utan snarare mer förhållningsregler och inskränkningar i den personliga friheten som ett sätt att stabilisera den kaotiska befolkningen. Kolla bara på förvirringen som uppstår när många kommer till Sverige och ser myndigheter som inte är korrupta, poliser som inte slår/skjuter dig när du gjort något brottsligt/olämpligt , kvinnor som inte bär slöja och flörtar med dig- det uppstår en kraftig förvirring, och många kan inte riktigt hantera detta. Det blir för mycket frihet, och det saknas tydliga regler och ramverk, och framförallt konsekvenser för att dessa inte ska känna sig fullkomligt förvirrade.

Citat:
Att testostron gör en våldsam är för övrigt en myt.

Har ingen källa, men vill minnas att två huvudsakliga egenskaper som de flesta våldsbrottslingar i amerikanska fängelser hade gemensamt var låg iq och hög testosteronhalt.

Citat:
Jag förstår inte varför du anser dig behöva rashypotesen. Skillnader mellan kulturer kan helt förklaras utifrån geografi, historia, politik osv.

Givetvis är det inte bara ras som faktor som påverkar, men jag anser att den är en stark faktor som man absolut bör räkna med, sedan påverkar ju givetvis de andra också. Sedan är det väl lite hönan och ägget-diskussion huruvida det är ras/kultur som styr merparten av våra handlingar.
Citera
2011-06-19, 00:01
Medlem
Moffegrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
På spåret eller inte, det är knappast filosofi, utan hör hemma i historia eller liknande. Men som historisk tes, står den mycket skakigt.

Lade den i filosofi eftersom jag inte direkt har några belägg för mina påståenden, utan mest flummar lite kring tankarna om det skulle kunna vara rimligt.
Citera
2011-06-25, 22:08
Medlem
S-aras avatar
Citat:

Ett land fyllt av dessa människor bör således vara ganska kaotiskt och dysfunktionellt (vilket de flesta arabländer också är). Det är förmodligen ingen slump att de flesta sådana länder är diktaturer, det fungerar helt enkelt som en slags katalysator för att lugna ned folket, där respekt = rädsla.

På samma sätt som diktaturer är så vanligt förekommande där, så är det ingen slump att Islam skapades där för den typen av folk. Det fungerar helt enkelt som ett medel för att lugna ned en annars kaotisk befolkning, och hålla de sysselsatta med regler och förordningar som de strikt måste följa.

Det komiska är dock när länder som indonesien anammar islam, som består av en annan ras, som knappast har de här genetiska förutsättningarna. Indoneser är relativt lågmälda, har låg testohalt och är inte speciellt våldsamma. När de sedan anammar islam blir det någonstans bara så fel. De behöver inte alla de här reglerna, och för allt vad det är värt så passar dem inte för den här rasen och deras egenskaper.

Du läser för mycket propoganda vah? Alla araber är inte på det sättet du beskriver, som att säga att alla indonesier är på ett sätt! Det mesta landet som förtrycker kvinnor är väl Iran? Inget fel på iranier för de är emot deras regi, det jag menar är att du verkar vara en till blåst gud vet vad som har gått på propoganda istället för att kritisera
Citera
2011-06-27, 02:39
Medlem
Inte helt säker: var inte irak världens riktaste land runt 70-80 talet, likaså palestinien.

Araberna var ju de smartaste i världen nångång i tiden med sina forskare och bibliotek i bagdad, nu är religion outdated. Men den tiden var det religion som gjorde oss från djur till människor. Kan också påstå att det inte står nåt om slöja eller burka i koranen, det är mer en arabisk tradition tror jag, inte 100 däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in