Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Skolastikerna känner vi till som killarna som gjorde livet surt för Copernicus, Galilei, Descartes m fl. Det var en läroinriktning som skapades på medeltiden med utgångspunkt i bibeln och Aristoteles och har för eftervärlden kommit att symbolisera stelhet och dogmatism. Men vad kunde de egentligen? Jag antar att det ändå var något som gjorde att de kunde hålla sig kvar så länge som de gjorde, var de t ex ovanligt bra på matematik, eller vad var det som gjorde att de blev så respekterade?
Alltså, skolastikerna lade ju grunden för, eller var åtminstone en viktig del av, den europeiska vetenskapliga väckelsen under högmedeltiden. Därför tycker jag att man kan nyansera påståendet att skolastikerna var
"killarna som gjorde livet surt för Copernicus, Galilei, Descartes m fl". Att Galileo sedan inte kunde bevisa sin teori, och mötte hårt motstånd från den akademiska världen i sin samtid är ju en annan sak.
Tyvärr har många av medeltidens vetenskapsmän glömts bort, men man börjar så sakteliga få upp ögonen för dem igen. Man skulle kunna säga mycket om
Nicolas Oresme,
Roger Bacon och
Albertus_Magnus, men eftersom vi nu nämnde Galileo vill jag dröja kvar en stund vid den engelske skolastikern
Robert Grosseteste( 1175-1253). Han talade om det vetenskapliga arbetets tvåfaldiga väg; från observation till lag, och från lag till förutsägelse. Samtidigt betonade han vikten av verifiering genom experimentella metoder, och lade grunden för en vetenskaplig tradition som skulle nå fram till Galileo några hundratal år senare.