2005-12-14, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theDung
Enligt en vän som arbetar inom kriminalvården (socionom)är y-namnen överrepresenterade i den världen.

Hmm... vad skulle de kvinnliga motsvarigheterna vara? Jaqueline och Angelica...

Ja, för där gäller väl inte Y-namnen? Jenny, Emmy, Fanny?
Citera
2005-12-14, 11:56
Medlem
mkggas avatar
Haha, kul att tråden kom upp - själv har jag funderat på att det verkar finnas en kraftig överrepresentation av y-namnen hos folk som håller på med bilar och motorer. Och dit räknar jag även namnet Kennet av någon anledning...
Citera
2005-12-14, 12:03
Medlem
Gwyllyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Jag vet inte, men för mig så är Kevin och Robin starkt sammankopplat med fult sminkad, blonderad, enstamstående, cigarettrökande tonårsmamma från förorten. Saken är kanske den att de försöker ge barnet ett "coolt" namn, vilket i en lågbegåvad tonårings hjärna innebär ett engelskklingande namn.
Björn Borgs (och Jannikes) son heter Robin. Men, det kanske bara är pengarna som skiljer sig fr din beskrivning eg?
Citera
2005-12-14, 13:37
Medlem
Camberwells avatar
Liknande diskussioner finns både här och var:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=157202
http://www.flashback.org/showthread.php?t=94242
Citera
2005-12-14, 19:59
Medlem
Sossegubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theDung
Enligt en vän som arbetar inom kriminalvården (socionom)är y-namnen överrepresenterade i den världen.

Hmm... vad skulle de kvinnliga motsvarigheterna vara? Jaqueline och Angelica...

Kvinnliga tattare har ofta märkvärdiga förnamn såsom Petronella tex. Bokstavering kan ofta skilja sig från mängden. Det kan vara svårt att hitta och därför är det lättare att se på efternamn som Lindberg, Sandberg, Brolin etc. Många tog ett sådant namn för att känna sig borgerliga.

Jag vill bara poängtera att tattare inte nödvändigtvis behöver vara sammanblandade med zigenare.
Vad det rör sig om är att huvudelen är ättlingar till etniska svenskar som hamnade utanför samhället pga en psykisk defekt (adhd?) eller att de ansågs vara lite annorlunda. När de sedan hamnade utanför samhället kunde de i vissa fall stöta ihop med zigenare som hade samma sociala status och giftermål förekom då alltså i vägdiket. Ett exempel på sådana blandningar är jornalisten Janne Josefsson eller falsksångaren Håkan Hellström.
Kvinnligt exempel är komikern Anna-Lena Brundin.

Vissa har alltså hamnat snett och kommer fortfarande inte att ta sig upp. Andra har blivit folkhemstattare och kommit upp sig och assimilerats. De har blivit som vilka andra svenskar som helst.
Citera
2005-12-14, 20:45
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossegubbe
Det är en namntradition bland tattare. Därav sambandet. Vem trodde man blev kriminell bara för att prästen skvätte vigvatten över ditt huvud och döpte dig till ett namn bestående av några bokstäver i en viss ordning? sådant kallas för hokus pokus.

Jag vet inte hur många gånger jag har varit tvungen att förklara det här för mindre vetande: Dopet är ingen namngivningsceremoni. Det är en missuppfattning. Anledningen till att namnet läses upp är för att det ska skrivas in i himmelen. Du döps in i en församling. Namnet har inget med detta att göra.
Citera
2005-12-14, 21:37
Medlem
Kuggarns avatar
Tycker nästan att det är värre när de försöker göra namnet mer unikt (brottbenäget) genom att ersätta -ny med -nie. Lonnie, Ronnie, Lennie osv.

Ett annat otyg är ju pöbelns förmåga att hänga på apostrofer och accenter så namnet blir outtalbart: Míchéllè...
Citera
2005-12-14, 21:46
Medlem
Arasalls avatar
Eller den fantastiska blinda tron att K kan bytas ut mot C överallt för att göra namnet lite högklassigare, liksom:

Kevin -> Cevin
Kennet -> Cennet, Cenneth
Citera
2005-12-14, 21:55
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Eller den fantastiska blinda tron att K kan bytas ut mot C överallt för att göra namnet lite högklassigare, liksom:

Kevin -> Cevin
Kennet -> Cennet, Cenneth

Ouuch.. fy fan...
Citera
2005-12-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Jag vet inte, men för mig så är Kevin och Robin starkt sammankopplat med fult sminkad, blonderad, enstamstående, cigarettrökande tonårsmamma från förorten. Saken är kanske den att de försöker ge barnet ett "coolt" namn, vilket i en lågbegåvad tonårings hjärna innebär ett engelskklingande namn.
Precis min tanke. Och de skulle aldrig någonsin kunna komma upp med namn som exempelvis Nathanael eller Frithiof. Och säkerligen mobba sina egna ungar om de i något tv-såpa-påverkat ögonblick begåvas med namn som Gösta eller Algot.
Citera
2005-12-14, 22:35
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavbe
Det kom upp i en annan tråd att alla svenska whitetrash-namn slutar på y. Conny, Ronny, Bonny, Sonny, Tonny, Benny, Kenny osv.
Efter vad jag har hört skall namn som slutar på -ny vara graftigt överrepresenterade bland svenska fängelsekunder.
Finns det någon risk i att döpa sin son till Tånny? Hur är det kausala sambandet i denna fråga? Är det namnet som gör tjuven?

På vilket sett är dessa namn överrepresenterade? Överrepresenterade jämfört med vad?
Citera
2005-12-14, 23:34
Medlem
Sossegubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Löhk
Jag vet inte hur många gånger jag har varit tvungen att förklara det här för mindre vetande: Dopet är ingen namngivningsceremoni. Det är en missuppfattning. Anledningen till att namnet läses upp är för att det ska skrivas in i himmelen. Du döps in i en församling. Namnet har inget med detta att göra.

Jajemensan, du har helt rätt. Det var en menat som en svepande metafor i mitt resonemang för att visa "hönan eller ägget".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in