Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-11, 21:07
Medlem
Hej! Jag kan inte komma fram till windows (skrivbordet) då jag antingen får bluescreen eller så dyker "bootmgr is missing press ctrl+alt+del to restart" men när jag trycker på rätt knappar och har rätt skiva (Windows 7/reparationsskivan) i så läser den inte ifrån skivan utan jag står och stampar på samma plats, dvs att jag inte kommer förbi "bootmgrs is missing".

Lyckades genom att trycka F9 så startades systemreparationen och jag kunde välja att systemåterställa hela hårddisken (har två stycken) datorn började jobba på detta men efter ett tag in i återställning så kraschar datorn och jag får antingen en bluescreen eller så dyker det upp "ERROR" i väldigt stora röda bokstäver. Startar jag om datorn så upprepas samma process.

Vad tror ni att problemet är och vad tror ni att orsaken till dett problemet kan vara?

Ps. Det är en laptop jag har.

edit: När "Error" dyker upp så står det i översta vänstra hörnet "Can't open WIM-file".
edit2: Läste på en annan sida att felet kan ligga på att man har en gömd partion och då slog det mig att jag har en "Q-partion" som jag inte kan öppna utan då får jag fram en ruta där det står "Can't open Q", eller något i den stilen. Den partionen har inte alltid funnits där utan kom till när jag hade haft datorn ett tag och den gick inte att ta bort.
Senast redigerad av ReAnimater 2011-06-11 kl. 21:13.
Citera
2011-06-11, 21:14
Medlem
defekt hdd 90% säker
Citera
2011-06-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobz
defekt hdd 90% säker
Definiera din benämning på "defekt".
edit: Jag förstår innebörden med ordet defekt, men va vänlig och förklara hur pass defekt min hdd är och om den går att återställa/laga.
Citera
2011-06-11, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mobz
defekt hdd 90% säker
varför skulle den vara defekt när den bara är 1-2 år gammal... antar jag, eftersom han har win7

hårddiskar varar i åtminstone 5 år innan det blir några problem
Citera
2011-06-12, 01:56
Medlem
wireless_admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
varför skulle den vara defekt när den bara är 1-2 år gammal... antar jag, eftersom han har win7

hårddiskar varar i åtminstone 5 år innan det blir några problem

chkdsk /r för att va säker.......
Citera
2011-06-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wireless_admin
chkdsk /r för att va säker.......
Och om man inte kommer så långt att man kan skriva in detta? Funderar på att lämna in datorn, då jag har garanti kvar på datorn och sedan få veta om det är fler fel på den. Eller om det bara är hårddisken som krånglar.
Citera
2011-06-12, 09:29
Medlem
Har du garanti så använder du den.

MEN först undra jag du har någon kringutrustning, mus eller kablar kopplade när du testade?
Ta bort allt som man bruka lämna hemma när man lämnar in den på garanti. Anledningen att skadade prylar, kablar och kontakter kan orsaka felet. Därför händer det funkar i butiken men inte hemma hos dig när kopplat in dina saker.

När du använder DVD skivorna (Windows 7/reparationsskivan). Gå in i bios till boot listan och ändra så att CD/DVD är först/precis före hårddisken så att den inte försöker starta från något annat.
Citera
2011-06-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Har du garanti så använder du den.

MEN först undra jag du har någon kringutrustning, mus eller kablar kopplade när du testade?
Ta bort allt som man bruka lämna hemma när man lämnar in den på garanti. Anledningen att skadade prylar, kablar och kontakter kan orsaka felet. Därför händer det funkar i butiken men inte hemma hos dig när kopplat in dina saker.

När du använder DVD skivorna (Windows 7/reparationsskivan). Gå in i bios till boot listan och ändra så att CD/DVD är först/precis före hårddisken så att den inte försöker starta från något annat.
Jag har inga kablar, förutom strömkabeln, isatt när jag försöker fixa datorn.
Skulle ha följt ditt råd men jag kommer inte in i Bios då jag antingen får Error på skärmen eller så står det bootmgr is missing. Det enda jag kommer in i är recovery-funktionen som i slutändan bara ger mig ett stort Error på skärmen.
Citera
2011-06-12, 11:12
Medlem
Väntar du för länge innan du trycker på knappen för att komma in i bios?
Säker på att du trycker rätt knapp för att komma in i bios?

Försökt att börja pumpa rätt knapp tidigare direkt när datorn startar för att komma in i bios.
Senast redigerad av panpo98 2011-06-12 kl. 11:17.
Citera
2011-06-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Väntar du för länge innan du trycker på knappen för att komma in i bios?
Säker på att du trycker rätt knapp för att komma in i bios?

Försökt att börja pumpa rätt knapp tidigare direkt när datorn startar för att komma in i bios.
Vi trycker snabbt på rätt knappar och är snabba med att trycka på dem i början av uppstarten av datorn. Men det har tyvärr inte hjälpt mig särskilt mycket. Så jag får leta fram mitt kvitto, använda garantin och lämna in den för att få ett riktigt utlåtande och sedan utgå därifrån
Citera
2011-06-12, 16:03
Medlem
Intressantidiots avatar
Googla datormodellens namn, sök efter "boot from USB" eller "Boot from cd". Det brukar finnas ett sätt att återställa/uppdatera Bioset genom att trycka en knappkombination, och när man trycker den kombinationen söker den upp cd eller USB och letar efter den nya biosfilen med samma namn, detta borde fungera.. USB minnet måste dock formateras till en bootable, vet inte vilket FAT system du ska ha, men på min EEE pc 1000h måste jag ha FAT16 på usb för att kunna boota med den. Tänk på att om du måste ha FAT16 så får usb minnet som formateras vara max 4 GB har jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in