2011-11-18, 01:36
Medlem
Kan bli problem med kval om man återinför OS-fotbollen som landslagsturnering på toppnivå. OS-fotbollen har ju dessutom alltid varit begränsad till amatörer innan den blev u-23 från 1992. Det innebar ju att Sverige kunde skicka sitt landslag och vinna 1948 då proffs inte tilläts vara med i truppen. De nuvarande reglerna är dock ogynsamma för oss då Sverige har u-21-lag att delta med medan man i Afrika t ex har u-23 lag. Vill minnas att Europa gick över från u-23 till u-21 nån gång på 70-talet..
Citera
2011-11-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trekky76
Kan bli problem med kval om man återinför OS-fotbollen som landslagsturnering på toppnivå. OS-fotbollen har ju dessutom alltid varit begränsad till amatörer innan den blev u-23 från 1992. Det innebar ju att Sverige kunde skicka sitt landslag och vinna 1948 då proffs inte tilläts vara med i truppen. De nuvarande reglerna är dock ogynsamma för oss då Sverige har u-21-lag att delta med medan man i Afrika t ex har u-23 lag. Vill minnas att Europa gick över från u-23 till u-21 nån gång på 70-talet..

EM kvalet/slutspelet skulle kunna vara OS kval i Europa. De fyra semifinalisterna skulle kunna spela OS en månad senare. Men risken skulle vara att de inte kommer med sina bästa spelare till OS utan använder sig av yngre spelare ändå. Då skulle OS få en lägre status så jag vet inte om det skulle vara så bra egentligen.

Förövrigt tror jag att Sveriges framgångar i OS 88 och 92 är en av orsakerna till framgångerna som sedan följde med riktigta landslaget.
Citera
2011-11-19, 04:54
Medlem
TykoJonssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
I damfotbollen får de bästa vara med och det fungerar bra.

Vilket som har bäst prestige tror jag är ganska jämnt men kanske faktiskt att OS sätts högst ?

Förslag: Tillåt en Herrspelare på planen bland damerna under OS.
Tänk att få se Zlatan dra sin hårdaste frispark i muren på damerna eller messi leka runt.

För att vara mer seriös nu.
När det kommer till herrarna anser jag att fotboll för stort för OS. Låt det vara som det är
Citera
2011-11-19, 05:01
Medlem
Inom de närmaste decennierna känns det inte som OS- turneringen kan hota VM i alla fall. Med tanke på åldersgränsen samt antalet medverkande nationer och framförallt HISTORIAN. Fotbollsturneringen känns lite hypad nu eftersom britterna älskar fotboll och vill göra det lite extra stort men historiskt sett så har alltid VM varit klasser större än OS och kommer så förbli framöver.

Dock tycker jag som fotbollsälskare att det är trevligt med lite extra fin fotboll men att det skulle sänka VM:s status, knappast!
Citera
2011-11-19, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
I damfotbollen får de bästa vara med och det fungerar bra.

Vilket som har bäst prestige tror jag är ganska jämnt men kanske faktiskt att OS sätts högst ?

Ja, men det finns en väldigt simpel förklaring till det. Både VM och OS i damfotboll skapades ungefär samtidigt samt att alla de bästa spelare från varje landslag får vara med i OS.
Citera
2011-11-19, 09:45
Medlem
erikbes avatar
http://www.youtube.com/watch?v=KqY8c5EyvM8

...Sveriges matcher i OS 1992 för den som vill se Håkan Mild göra mål
Citera
2011-11-19, 10:50
Medlem
kostymnisses avatar
Nej låt OS vara fritt från de "riktiga" landslagen.
Landslagsfotboll är i sig allt mindre intressant för alltfler vad det verkar och då även jag sätter klubblagsfotbollen före allt annat så skulle ju osdeltagande med riktiga landslag inkräkta alltför mycket på den svenska säsongen.

Rent landslagsmässigt så tror jag inte på idén heller, då det räcker med två olika turneringar för världens landslag att sikta mot, VM samt de olika kontinentala turneringarna.
Dessutom vore det inte en höjdare för själva OS heller då mycket av fokuset isf skulle hamna på fotbollen ty även om det redan idag är mängder med stora idrotter i ett OS slår ju fotbollen ut de allesammans rejält och frågan är hur pigga OSorganisationerna är på att fotbollen äter upp så mycket intresse,medieutrymme, tvtid etc...
Citera
2012-07-25, 12:51
Medlem
erikbes avatar
Nu börjar OS. Vad har vi för stjärnor?

Brasilien har väl Neymar, Hulk. Pato? Läste att Juan Mata är med för Spanien.
Citera
2012-07-25, 14:53
Medlem
erikbes avatar
Neymar, Hulk, Pato, Thiago Silva, Juan Mata, Jordi Alba, Ryan Giggs, Craig Bellamy, Micah Richards har jag rotat fram. Fler från "sämre" lag?
Citera
2012-07-25, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Neymar, Hulk, Pato, Thiago Silva, Juan Mata, Jordi Alba, Ryan Giggs, Craig Bellamy, Micah Richards har jag rotat fram. Fler från "sämre" lag?

I Brasiliens lag finns det ju också blivande storstjärnor som Lucas, Ganso och Oscar.
Citera
2012-07-25, 17:06
Medlem
snillet_1s avatar
Bellamy stjärna?

Suarez och Cavani för Uruguay.
Citera
2012-07-25, 17:07
Medlem
erikbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Bellamy stjärna?

Suarez och Cavani för Uruguay.
Kanske inte men åtminstone ett välkänt namn .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in