Citat:
Ursprungligen postat av MackeBoy
Datorn börjar bli lite seg och tänkte prova att åtgärda detta med en vanlig diskdefragmentering vilket jag inte har gjort på ett tag, inte manuellt sedan jag skaffade windows 7 iaf. (den är inställd så att den ska genomföra en varje vecka men vettefan om den gör det..) Hursomhelst så startade jag den och det kom inte fram en vanlig laddningsmätare eller ett procenttal där man ser hur lång tid det gått utan ist för t.ex. "17 % slutfört" står det "gång 1:17 %".
Väntade i säkert 2 timmar och den kom upp till "gång 7:48 %". Jag hoppas verkligen inte att det är meningen att den första siffran (7) ska gå upp till 100 % vilket skulle ta en evighet.
Läste på Windows hemsida att en vanlig diskdefragmentering kunde ta upp till en timme att genomföra men detta verkade ta mycket längre tid...
Någon som vet vad det kan bero på?
Är det meningen att den första siffran ska ligga på 100 när diskdefragmenteringen är slutförd?
Då jag avbröt defragmenteringen efter ett par timmar stod det (1 % defragmenterat) kan detta stämma????
I Windows 7 kör defraggern flera varv och du är alltså 48% klar på 7:e varvet. Hur lång tid det tar beror ju självklart på parametrar såsom storlek på disk, hur full den är osv. Även en liten disk kan ta tid om den är full.
Huruvida den inbyggda är skit eller inte kan diskuteras. Ofta baseras argumenten på att när de kör andra defraggers så hittar det andra programmet mer att flytta och det är snabbare. Det kan mycket väl vara som så att vissa är snabbare och bättre men flertalet är det inte och det är lite galet med just de argumenten.
1. Windows 7:s defragger är "gratis", de andra kanske finns i en gratisversion men ju "mer" den hittar desto större chans att de säljer sina betalversioner.
2. Windows 7:s defragger tar hänsyn till prefetch* och organiserar filerna efter den information den kan hitta. Det innebär att filerna inte nödvändigtvis bör organiseras i den ordning som man kan tro. Det innebär också att defraggen tar längre tid då mer data ska behandlas och analyseras.
3. Om defraggern inte tar hänsyn till prefetch så är disken mindre fragmenterad (enligt just den defraggern) men filerna ligger inte optimalt på disk. Det innebär exempelvis att när du startar MS Word så ligger någon av de dll-filer som den alltid laddar in vid start på fel ställe ur prestandasynpunkt.