2011-06-03, 01:22
Medlem
infour.13s avatar
Ni kanske också har undrat hur folk egentligen blir rika och mäktiga ?
Det jag syftar med rika och mäktiga är folk som har en betydande maktställning samt äger över ett par miljarder.

Det är sällan jag läser på tidningar folk som plötsligt slagit igenom som miljardärer och plötsligt tagit sig till makten.
Folk som blir rika hur blir dem det, ärver dem, lyckas dem komma med en ny grym produkt, eller lyckas dem med att starta någon typ av affär.
Mycket sällan man ser människor som har blivit riktigt rika under sitt liv, kanske man lyckas fixa ett par mille, dock så är det barnen som ärver och slösar bort dem, eller så blir dem rikare där deras barn barn blir miljardärer.
Ifall jag skulle ha tillgång till tio mille så skulle mina pengar explodera, börja dra nytta av dem. Och hur kommer det sig att folk som är rika inte blir ännu rikare??
Citera
2011-06-03, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infour.13
Det jag syftar med rika och mäktiga är folk som har en betydande maktställning samt äger över ett par miljarder.

Det är sällan jag läser på tidningar folk som plötsligt slagit igenom som miljardärer och plötsligt tagit sig till makten.
Folk som blir rika hur blir dem det, ärver dem, lyckas dem komma med en ny grym produkt, eller lyckas dem med att starta någon typ av affär.
Mycket sällan man ser människor som har blivit riktigt rika under sitt liv, kanske man lyckas fixa ett par mille, dock så är det barnen som ärver och slösar bort dem, eller så blir dem rikare där deras barn barn blir miljardärer.
Ifall jag skulle ha tillgång till tio mille så skulle mina pengar explodera, börja dra nytta av dem. Och hur kommer det sig att folk som är rika inte blir ännu rikare??

Är du full? Hur blir folk rika? Antar att det finns människor som ärver stora summor pengar, har lyckats komma med en grym produkt (Bill Gates) samt startat något eget företag(?).

Du nämner också att om du skulle ha haft 10 miljoner skulle dina pengar explodera, varför tror du inte att de rika har samma sak? De regnar bokstavligen in pengar för de rikaste i världen.
Citera
2011-06-03, 01:32
Bannlyst
Att bli rik/mäktig/känd innebär att du måste göra någonting nytänkande eller annorlunda från vanliga människor, samt att du måste ha extrem tur. Du måste till att börja med ha en speciell talang alternativ jobba riktigt jävla hårt (tillräckligt hårt för att skilja dig från massan), sen måste du som sagt ha grym tur också. Vilja att ta dig uppåt och framåt, inte vara rädd för att utnyttja folk.
Jag har funderat på om t.ex. Bill Gates verkligen skulle bli dagens Bill Gates om han fick börja om från noll. Visst, han har ett fantastiskt affärssinne, men det krävs extrem tur också för att en affärsidé ska få sånt genomslag som Microsofts har fått.

Det finns absolut ingen hemlighet till rikedom, och det kommer aldrig finnas det, för så fort det inte är en hemlighet längre, så kan du inte bli rik på det (för det fördelas mellan många personer). Varje rik person har tillgångar som den inte delar med andra för att personen har något som inte kan delas.
Citera
2011-06-03, 01:46
Medlem
Douceurs avatar
Riktigt svårt att bli rik i dagens Sverige dock.
Min pappa som haft eget företag sedan 30 år tillbaks skulle få skatta på 3/4 delar om han sålde det.

To bad..
Citera
2011-06-03, 06:38
Medlem
Antagligen för att det kräver ett enormt engagemang och långsiktig hängivelse att bli superrik. Anledningen att det är få som blir snuskigt rika som kamprad, persson mfl är att folk tenderar att värdera fritiden högre än en extra miljon när de har tjänat x-antal miljoner och kanske har fått barn eller liknande.

Men de som väljer att fortsätt att tjäna pengar låter pengarna jobba för dem, på olika sätt.
Citera
2011-06-04, 12:00
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douceur
Riktigt svårt att bli rik i dagens Sverige dock.
Min pappa som haft eget företag sedan 30 år tillbaks skulle få skatta på 3/4 delar om han sålde det.

To bad..
Nog för att skattetrycket är hårt, men så hårt beskattas man inte. 2/3 Som absolut max, och då ska man inte ha några sparade gränsbelopp heller...

Han kan ju låta bolaget vänta i 5 år så att hans andelar i bolaget inte är kvalificerade längre, och sen sälja. Då skattar han som vanligt, 25%.

OnTopic: Anledningen till att rika blir rika är att de antingen tjänar bra med pengar eller gör av med lite. Alla har möjligheten att bli rika, men dom flesta är för kortsiktiga för det...
Senast redigerad av skolmatsal 2011-06-04 kl. 12:03.
Citera
2011-06-04, 12:10
Bannlyst
Men det är många rika som förlorat allt de äger och har - sett i stort också
Citera
2011-06-04, 23:19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infour.13

Jadu.
A. Bli arbetsnarkoman och ha flyt med vilka du träffar genom jobbet.
B. Hitta på en kokad eller smart affärsidé som för att tjäna feta casch.
C. Gör akademisk karriär och ha sedan tur, var skicklig.
D. Politisk karriär kan du blanda in i ovanstående också.
A-D=Några exempel från "verkligheten".

Vad jag vet kan aningen något av ovan göra dig hyfsat rik, inge miljarder men miljoner.
Sen kan det ju bli kornkurrs eller psyket med. Rätt kontakter är nog det viktigaste för att lyckas i Sverige.
Senast redigerad av Hegamon 2011-06-04 kl. 23:30.
Citera
2011-06-06, 00:30
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Nog för att skattetrycket är hårt, men så hårt beskattas man inte. 2/3 Som absolut max, och då ska man inte ha några sparade gränsbelopp heller...

Han kan ju låta bolaget vänta i 5 år så att hans andelar i bolaget inte är kvalificerade längre, och sen sälja. Då skattar han som vanligt, 25%.

OnTopic: Anledningen till att rika blir rika är att de antingen tjänar bra med pengar eller gör av med lite. Alla har möjligheten att bli rika, men dom flesta är för kortsiktiga för det...
Måste varit trött när jag skrev. Som mest beskattas man i inkomstslaget tjänst (lite över 55% om det är mycket pengar) för utdelning och kapitalvinst på kvalificerade andelar i fåmansbolag. Men det är bara att vänta tills andelarna inte räknas som kvalificerade längre så får man skatta 25% istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in