Citat:
Ursprungligen postat av
xlxerox
Du är ju störd som tar ett så osannolikt scenario och säger att det är 100%, av 14700 olyckor per år så är det troligare att han hör till den gruppen än en liten grupp som påstår.
Det är ju psykist sjukt att påstå det du påstår eller så trollar du helt enkelt. Eller är dum i huvudet, det är mest troligt att du är dum i huvudet.
Nu vill jag inte påstå att det är det ena troligare än det andra för jag vet inget alls om det här specifika fallet.
Däremot vill jag invända mot ditt återkommande användande av antalet olyckor på ett år som argument för att det är orimligt att tro att just det här fallet skulle kunna vara något annat än bara en olycka.
Om det är 14700 olyckor (vet ej har inte kollat) på ett år så antar jag att man räknar alla tillbud i trafiken stora nog att registreras i någon sorts statistik, säkert allt från skrapad lack på parkering till masskrockar på motorväg.
Det här var en dödsolycka, redan där sänks din siffra rejält om vi ska kunna jämföra för att bedöma sannolikhet.
2022 dog 220 personer i trafiken. Av dessa var 124 skyddade trafikanter (t ex ngn i en bil).
Av de här 124 kommer bara en viss del vara mötandekollisioner och bara en viss del av mötandekollisioner kommer vara personbil mot lastbil.
Om vi fortsätter använda oss av variabler såhär så får vi snart en helt annan bild över sannolikheterna.