Resultat: Vem ska ha rätt att se eran ip-adress?
Nej
75,00%
36 röster
Ja
25,00%
12 röster
2004-05-27, 09:47
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Var det nödvändigt enligt er att kolla om Victoria och Laura hade samma IP-nummer? Klassades Victoria som troll eller a flaming pie? Eller räcker det att någon medlem misstänker att någon har ett förflutet som flashbackmedlem för att ni ska kolla upp om någon av nu aktiva medlemmarna kan kopplas ihop med en medlem i flashbacks historia?

Eftersom viktoria uppenbarligen tar mycket illa vid sig av att bli kallad för en gammal användare så ansåg iaf jag det nödvändigt att ta slut på spekulationerna så gott jag kunde.
Citera
2004-05-27, 09:53
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Eftersom viktoria uppenbarligen tar mycket illa vid sig av att bli kallad för en gammal användare så ansåg iaf jag det nödvändigt att ta slut på spekulationerna så gott jag kunde.
Om det skulle visat sig att Victoria och Laura hade samma IP-nummer, skulle du då offentliggjort denna uppgift och i så fall - på vilka grunder?
Gör en medlem fel om den förnekar att den tidigare haft ett konto om det visar sig att medlemmen haft ett tidigare konto?
Tycker du att alla moderatorer som finns här på forumet skall ha makten att snabbt kolla upp om en medlem ljuger om sitt förflutna även om medlemmen sköter sig och inte bryter mot några flashbacksregler?
Citera
2004-05-27, 10:49
Medlem
Capones avatar
Citat:
Vi kollar inte ip utan andledning (ny person som flamar) misstänkt troll eller annat.

Ip-sök kan endast göras av admin, vi kan däremot se vilket ip vissa inlägg har postats ifrån.

Men egentligen, vi kan inte göra något med den infon, annat än att till viss del verifiera troll och gammla misdådare.

Det är inte så att vi sitter och söker och skrattar åt era roliga siffror eller spårar er för att lägga till er på reklamlistor för goatse's nya sida.

Men snälla du, vad har användarna för garanti för detta? Ditt ord? Det är inte värt ett skit, vi känner dig inte ens!

Och bara för att DU inte kan göra något med infon betyder inte det att INGEN moderator kan göra något med infon.

Hursomhelst, jag tycker inte moderatorerna ska kunna se användarnas ip-adress. För min del har det ingen större betydelse, men det är en principsak.

Det hade gått att göra en funktion som kollar vilka som har samma IP utan att man behöver se själva adressen. Men jag antar att det är för mycket jobb att implementera detta.
Citera
2004-05-27, 10:50
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Om det skulle visat sig att Victoria och Laura hade samma IP-nummer, skulle du då offentliggjort denna uppgift och i så fall - på vilka grunder?
I fall där det handlar om att avslöja någons användande av flertalet konton följer vi (naturligtvis) regelboken (punkt 1.7) och där står det bl.a: Att avslöja att en enskild användare har registrerat flera användarnamn ska endast uppmärksammas vid missbruk.

Citat:
Gör en medlem fel om den förnekar att den tidigare haft ett konto om det visar sig att medlemmen haft ett tidigare konto?
Det är i sig inget brott att ha haft ett tidigare konto så något fel gör inte den personen om hon/han förnekar det.
Citera
2004-05-27, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
För mig spelar det ingen roll, det får gärna stå i min profil. Jag har inget att dölja.

Det är kanske sant idag, men i morgon då?

Hur kan du vara så säker på att det du gör idag inte är ett brott i framtiden?
Citera
2004-05-27, 10:54
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustmord
Det är kanske sant idag, men i morgon då?

Hur kan du vara så säker på att det du gör idag inte är ett brott i framtiden?

Det kan jag inte veta, men det spelar ändå ingen roll. Retroaktiva lagar gäller inte i Sverige.
Citera
2004-05-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Det kan jag inte veta, men det spelar ändå ingen roll. Retroaktiva lagar gäller inte i Sverige.

Hur kan du veta att retroaktiva lagar inte börjar gälla i Sverige då?
Citera
2004-05-27, 11:18
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustmord
Hur kan du veta att retroaktiva lagar inte börjar gälla i Sverige då?

Det kan jag inte heller göra, men med största sannolikhet gör dom inte det i ett så pass civiliserat samhälle som vi lever i.
Citera
2004-05-27, 17:35
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ok, så det var Viktoria själv som bad att ni skulle kolla så att Viktoria och Laura inte hade samma IP-nummer?
Citera
2004-05-27, 17:58
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ok, så det var Viktoria själv som bad att ni skulle kolla så att Viktoria och Laura inte hade samma IP-nummer?
Varför skulle Viktoria be om en sådan sak? Hon om någon vet ju att hon inte är någon annan. Vad är ditt syfte BF_Sweden? Tycker du att någon gjort något fel i hanterandet av detta och i så fall vad?

Om någon, mot förmodan skulle börja spekulera om dig och om du haft något annat nick så skulle jag utan att du tillfrågat mig kunna kliva in och tala om att så inte är fallet. Detta är bara ett exempel, jag har inte kollat och jag bryr mig inte heller. Om det vore så att du hade fler konton (nick) så skulle jag INTE avslöja det så länge som du inte missbrukar nicken. Missbruk kan vara t.ex. att hålla med sitt andra nick i diskussioner o.s.v.
Citera
2004-05-27, 18:05
Medlem
ahlmans avatar
En fråga ang. IP-adresserna:
Om man har ett delat boende, och bor på annan plats ibland men på en annan plats oftast, ser man då båda IP-numrena i en scan?
Citera
2004-05-27, 19:13
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <::-\-47-/-::>
Varför skulle Viktoria be om en sådan sak? Hon om någon vet ju att hon inte är någon annan. Vad är ditt syfte BF_Sweden? Tycker du att någon gjort något fel i hanterandet av detta och i så fall vad?

Om någon, mot förmodan skulle börja spekulera om dig och om du haft något annat nick så skulle jag utan att du tillfrågat mig kunna kliva in och tala om att så inte är fallet. Detta är bara ett exempel, jag har inte kollat och jag bryr mig inte heller. Om det vore så att du hade fler konton (nick) så skulle jag INTE avslöja det så länge som du inte missbrukar nicken. Missbruk kan vara t.ex. att hålla med sitt andra nick i diskussioner o.s.v.
Om nu inte Viktoria har gjort något fel tycker jag inte ni ska kolla upp om hon hade ett gammalt konto (laura) då det är ovidkommande. Det är ju enbart vid missbruk av ett konto man skall börja jämföra ip-nummer.
Jag tycker inte att moderatorerna skall ha tillgång till medlemmarnas ip-nummer. Det borde räcka att adminsarna kan se dem.
Som det är nu så är snart halva delen av de aktiva i forumet moderatorer och jag gillar inte den situationen.

P.S Nej, jag har inget annat konto utan enbart detta. Men OM jag hade det skulle jag inte vilja att 30-40 av de mest aktiva medlemmarna ( om ni nu är så många moderatorer) skulle veta om att den som postar där är egentligen BF_Sweden men postar under ett annat nick. Speciellt när ni är ute och debatterar lite här och var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in