Citat:
Ursprungligen postat av Gran1s
Jag kan verkligen NOLL om fonder, aktier, lån, banker osvosv. Har en fond som heter allemansfond III som jag vill få ut pengarna från, kan man det? Jag behöver väldigt snabbt pengar så jag undrar om detta är ett alternativ.
värdet är ca 33 000 och ansk.värdet(???) är ca 24 000
När man köper en fond ger man ett pris. Sedan prissätts varje fonds andel, fonden köps och du får ett visst antal andelar.
När du säljer en pris så vet man inte prissättningen för dagen ännu så då anger du istället ett antal andelar du vill sälja, fondandelarna prissätts och du får sedan ett belopp.
67.28 slutade allemansfond iii på idag. Vet inte om stopptiden är kl 13 men isf kan du väl kolla lite hur marknaden verkar se ut på förmiddagen imorgon eller helt enkelt skita i det och gissa på ungefär samma pris.
Vill du då ha ut säg 20.000 kr kan du sälja 20 000 / 67.78 = 295.072293, 295 andelar.
Du kommer då inte få (vore rätt otroligt iaf) exakt 20.000 kr utan på ett ungefär, om marknaden inte rör sig massor.
Har du dem i en vanlig depå kommer du senare få betala 30% kapitalskatt på vinsten.