Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Ett råd som jag skulle ge dig är att helt enkelt börja föra bok på ALLT du äter samt notera när, hur länge och hur smärtsamt ev. magproblem är. Allt för att försöka se ett eventuellt samband mellan kostintag och smärta.
Ang. orsak till ev. problem så har det tidigare tagits upp problem med laktos, gluten, socker mm. Men ingen har tagit upp fett, den "osthund" som du pratar om låter inte som det är en extrem light-produkt. Du kanske har någon form av gallproblematik.
Gallproblematik? Jävlar vilken blixt från klar himmel som slagit mig nu. Jag har läst på internet om gallsten och gallblåse och gallgångsproblematik och verkar passa in riktigt bra på mig.
1. Jag har ätit fet och proteinrik mat hela mitt liv (har stundoms varit mycket aktiv fysiskt - är fysiskt aktiv nu också).
2. Maträtterna som folk varnar för vid gallproblem är precis maträtterna som jag brukar äta (som är mina favoriter) och som verkar skapa mina symptom. Dessa gäller äpplen och vindruvor med skal, choklad, mjölkprodukter, Ägg (äter massor), Paprika (kryddar mina ägg med massor av paprika), Gurka (brukar använda mycket ättiks- och saltgurka på mina äggmackor). Rökt pålägg (älskar Picksalami och prosciuto)...
Jag gick vidare och läste om behandlin. tydligen är det vanligt med kirurgiskt ingrepp där man opererar, men att detta kan vara riktigt dåligt och ge men för livet. Jag sökte vidare och fann även ett antal huskurer för att rensa på gallsten. Dessa handlade tydligen om fasta och sura juicer. Någon som vet mera? Jag vill behålla alla mina organ så länge som möjligt och därmed är inte ett kirurgiskt ingrepp så tilltalande.