Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-26, 05:28
Medlem
har fått trojaner på min macbook, hur ska jag ta bort dem? vilka gratis program ska jag ladda ner?

Tack för svaren!!
Citera
2011-05-26, 07:31
Medlem
Vilka trojaner?
Citera
2011-05-26, 07:44
Medlem
Densomvet83s avatar
Varför brukar jag höra att man inte kan få trojaner och skit på Macbooks? Nej, men vad är det för trojan och vad står det? Har du googlat?
Citera
2011-05-26, 08:57
Medlem
Illuzionzs avatar
Det går väl om man är så dum att man klickar vidare på såna här rutor som kommer upp som säger att man måste ladda ner program för att datorn har fått virus osv..?
Läste en artikel om det i alla fall men stod där att man måste verkligen klicka sig igenom sånt skit och ibland måste man till och med uppge sitt kortnummer osv.

Och detta var ju nån speciell sån ruta inte vilken som helst heller.
Citera
2011-05-26, 09:01
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densomvet83
Varför brukar jag höra att man inte kan få trojaner och skit på Macbooks? Nej, men vad är det för trojan och vad står det? Har du googlat?
Man får trojaner genom att skriva in sitt lösenord och installera dessa själv. Man blir lurad till det genom att ha för lite kunskap. Det sprids inte massa infekterade filer till höger och vänster som i motståndarlägret.

Den som det skrivits om nu på senare tas bort genom att man installerar senaste uppdateringen från apple om jag förstått det rätt.
Senast redigerad av towb 2011-05-26 kl. 09:03.
Citera
2011-05-26, 09:19
Medlem
Vanligaste anledningen att man får ner trojaner är att man tankar ner program typ PS och Word.
Då handlar det ju inte om att man är "knäpp" utan att man helt enkelt litar på andra människor på internet.
Edit: Det är ju knäppt att lita på främmande människor, men man kan ju inte gå runt och tro att alla vill en illa helatiden.
Citera
2011-05-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nazico
har fått trojaner på min macbook, hur ska jag ta bort dem? vilka gratis program ska jag ladda ner?

Tack för svaren!!
http://www.apple.com/downloads/macosx/networking_security/avastantivirusmacedition.html
Citera
2011-05-26, 10:24
Medlem
Kingers avatar
Gå in på skumma hemsidor. Brukar finnas reklam om program som söker igenom datorn åt dig. Ladda ner och installera det programmet. Tjatar anti-viruset så är det bara att stänga av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in