Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-23, 17:32
Medlem
Bakfotens avatar
Hej!

Jag har en väldigt högljud dator, och det jag misstänker ger ifrån sig det jobbiga ljudet är processorfläkten, men jag är inte helt säker.

Det jag skulle vilja göra är att använda ett datorprogram för att prova höja och sänka fläkthastigheten, enbart för att kunna identifiera att det är just processorfläkten som låter.

Vad för program finns det som jag skulle kunna göra det här med?
Citera
2011-05-23, 17:34
Medlem
wgets avatar
Med speedfan kan man höja och sänka, men kolla också så att din dator inte är full med damm.
Citera
2011-05-23, 17:53
Medlem
Jokk44s avatar
Speedfan har endast stöd för ett begränsat antal moderkort. Flera tillverkare skickar med program där du kan styra fläktarna, men annars brukar man kunna ställa in att den ska sköta det automatiskt i bios och då brukar datorn hålla sig tyst.
Citera
2011-05-23, 18:01
Medlem
Bakfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wget
Med speedfan kan man höja och sänka, men kolla också så att din dator inte är full med damm.

Den lät från dag 1.

Ska prova speedfan!
Citera
2011-05-23, 18:13
Medlem
Bakfotens avatar
Jag lyckas inte höja processorfläkthastigheten i speedfan, men när jag belastar datorn så ser jag att det är "Fan1" som ökar mycket i RPM. Hur tar jag reda på vilken fläkt det är?
Citera
2011-05-23, 20:44
Medlem
wgets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfoten
Jag lyckas inte höja processorfläkthastigheten i speedfan, men när jag belastar datorn så ser jag att det är "Fan1" som ökar mycket i RPM. Hur tar jag reda på vilken fläkt det är?
Vissa fläktar verkar inte gå att justera, har själv märkt det. Du kanske kan göra det i bios istället.

Jag tror att du kan hitta vilken som är Fan1 genom att öppna upp datorn och titta vilken fläkt som är ansluten till uttaget "Fan1" på moderkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in