Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-09, 21:24
  #1573
Medlem
Hej! skulle behöva hjälp med en uppgift i Kemi 2 boken. Dum som jag är så glömde jag boken i skolan vilket gör det betydligt svårare att lösa denna uppgift... Tacksam för hjälp!



Sätt upp ett uttryck för jämviktskonstanten, K, för följande reaktioner:
a) 2 H2(g) + O2(g) 2H2O(g)
b) N2(g) + 3H2(g) 2 NH3(g)
2014-05-10, 14:34
  #1574
Medlem
Hej kära flashbackare! Jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med att översätta ett par texter på gammelsvenska, som jag inte förmår mig att göra själv Tack på förhand!

1. Utdrag ur heliga Birgittas fornsvenska Uppenbarelser:

"Jak är then sami som vp stodh af dödha ok vp foor til hymerikis. hulkin som nw talar mz thik mz minom anda Jak vt valde thik ok iak tok thik mik til brudh."

2. Gustav Vasas brev till hans son Magnus:

"Wår faderlige gunst etc. Käre szonn Magnus, wij giffwe tig tilkänne, thätt wij, någre dager effter thu medh tijnn käre brodher Erich affdragenn war här iffrå Stocholm, förskickede till tigh Åke Swenszonn och beffalte, thätt hann stadigth och fliteligenn skulle achte opå tig etc. Szå skicke wij och nu till tig thänne breffwijszere Claes Hanson sampt medh enn sadell, hwilkenn wij tro skole ware tig till måtte, thäslikis och ett aff wår hendertyg. Och haffwe wij beffaleth för:ne Claes Hanszonn, ath hann tine häster och titt redtyg vdi beffalning och förwarning haffwe schall etc.

Wij lathe tig och förstå, ath wår käre husffru Katerina haffwer skicketh till tig medh förbe:te Claes Hanszonn fem skiorter etc. Szå ähr wår faderlige wilije, ath thw them wille lathe achte,szå ath the icke förffares eller förkomme etc.

Käre szonn, ähr och wår faderlige wilije, ath thw granneligen wilth lathe haffwe godh acth och skötzmåll vm tijtt huffwedh, szå ath thw thätt altijd lather twätte och holle reenth etc. och elijest vdi alle motte tage tig till ware för alle farligheter, effter szom störste macth opå ligger, szom ähr medh mykith rännende och löpende opå Ölandh och annerstedz, thär egenom thw bröcker benenn sonder opå tig etc. Gud thän alzmectigeste tig altijd beffalandes. Actum vt supra."

3. Ett versutrag ur Stiernhielms dikt om Hercules:

"Swan-hwijtan hals, där-å spelande rings-wijs-krusade Låckar;
Tittarne tittade fram vtu floret, och half-bare brösten.
Gilliand' i lönliga wijs, och puffande, pyste till älskog."

Skäms lite över att det är såpass mycket text men uppskattar verkligen all hjälp som jag kan få.
2014-05-14, 17:20
  #1575
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonestFool
Hej kära flashbackare! Jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med att översätta ett par texter på gammelsvenska, som jag inte förmår mig att göra själv Tack på förhand!

1. Utdrag ur heliga Birgittas fornsvenska Uppenbarelser:

"Jak är then sami som vp stodh af dödha ok vp foor til hymerikis. hulkin som nw talar mz thik mz minom anda Jak vt valde thik ok iak tok thik mik til brudh."

2. Gustav Vasas brev till hans son Magnus:

"Wår faderlige gunst etc. Käre szonn Magnus, wij giffwe tig tilkänne, thätt wij, någre dager effter thu medh tijnn käre brodher Erich affdragenn war här iffrå Stocholm, förskickede till tigh Åke Swenszonn och beffalte, thätt hann stadigth och fliteligenn skulle achte opå tig etc. Szå skicke wij och nu till tig thänne breffwijszere Claes Hanson sampt medh enn sadell, hwilkenn wij tro skole ware tig till måtte, thäslikis och ett aff wår hendertyg. Och haffwe wij beffaleth för:ne Claes Hanszonn, ath hann tine häster och titt redtyg vdi beffalning och förwarning haffwe schall etc.

Wij lathe tig och förstå, ath wår käre husffru Katerina haffwer skicketh till tig medh förbe:te Claes Hanszonn fem skiorter etc. Szå ähr wår faderlige wilije, ath thw them wille lathe achte,szå ath the icke förffares eller förkomme etc.

Käre szonn, ähr och wår faderlige wilije, ath thw granneligen wilth lathe haffwe godh acth och skötzmåll vm tijtt huffwedh, szå ath thw thätt altijd lather twätte och holle reenth etc. och elijest vdi alle motte tage tig till ware för alle farligheter, effter szom störste macth opå ligger, szom ähr medh mykith rännende och löpende opå Ölandh och annerstedz, thär egenom thw bröcker benenn sonder opå tig etc. Gud thän alzmectigeste tig altijd beffalandes. Actum vt supra."

3. Ett versutrag ur Stiernhielms dikt om Hercules:

"Swan-hwijtan hals, där-å spelande rings-wijs-krusade Låckar;
Tittarne tittade fram vtu floret, och half-bare brösten.
Gilliand' i lönliga wijs, och puffande, pyste till älskog."

Skäms lite över att det är såpass mycket text men uppskattar verkligen all hjälp som jag kan få.

Tvåan kan du läsa högt och försöka associera till dagens ord. Vad liknar det som när du förösker uttala det? Liknar stavningarna dagens ord på något sätt?

Wår faderlige gunst etc. Käre szonn Magnus, wij giffwe tig tilkänne, thätt wij, någre dager effter thu medh tijnn käre brodher

Vår faderliga gunstling etc, käre son Magnus, vi ger dig tillkänna, att vi, några dagar efter du med din käre broder
2014-05-21, 20:18
  #1576
Medlem
Hej allihopa.
jag har bara en simpel fråga till er som har läst Isprinsessan av Camilla Läckberg.
Hur hittas mördaren? Tänkte nämligen behöva lite exempel till "Brottslingen måste hittas genom logiska slutsatser - inte av en olycka, slump eller omotiverad bekännelse"

Tack på förhand!
2014-05-22, 22:17
  #1577
Medlem
TimmuTyrners avatar
Tjenare.
Har fått i uppgift i skolan att mordenisera/förnya en saga, vilket jag ej har gjort.
Eftersom jag är så sjukt kreativ ( ) så behöver jag hjälp med detta.
Exakt all hjälp jag kan få bugar och bockar jag för, så som tips på vilken saga jag ska välja, hur jag ska förnya den, eller om du helt enkelt sitter inne på en saga så skulle jag vara evigt tacksam om jag skulle kunna få den.

MVH.
__________________
Senast redigerad av TimmuTyrner 2014-05-22 kl. 22:18. Anledning: stavfel
2014-06-07, 19:36
  #1578
Medlem
Skulle behöva hjälp med några frågor om boken Candide, skulle va sjukt gulligt om någon kunde hjälpa mig med det

frågorna är:

-Vilken bild ger Paquette av män och hur stämmer den bilden överens med hur andra män i romanen framställs?

- Hur skiljer sig livet på den gård, där de alla slår sig ner i slutet av romanen, mot tillvaron på slottet i Westfalen?

- Varför håller Pangloss kvar vid sina läror?

Akut hjälp sökes
2014-09-03, 22:36
  #1579
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmuTyrner
Tjenare.
Har fått i uppgift i skolan att mordenisera/förnya en saga, vilket jag ej har gjort.
Eftersom jag är så sjukt kreativ ( ) så behöver jag hjälp med detta.
Exakt all hjälp jag kan få bugar och bockar jag för, så som tips på vilken saga jag ska välja, hur jag ska förnya den, eller om du helt enkelt sitter inne på en saga så skulle jag vara evigt tacksam om jag skulle kunna få den.

MVH.

Detta är en uppgift där du kan göra på tusen olika sätt. Jag hade förmodligen använt mig av törnrosa fast vänt på könsrollerna. Sedan för att ta bort magin så skulle jag sätta den i dagens samhälle med en skön underground/kriminalitet vinkel på det hela. Tänk kill bill fast mer rescue Jöns.
2014-09-21, 21:15
  #1580
Medlem
God kväll!

Har i uppgift inom Svenska 3 (litteraturhistoria) att skriva en rapport om någonting berörande realismen. Jag tänkte att jag nu har min chans att läsa dostojevskijs brott & straff. Mitt enda problem är bara att jag inte vet vad jag ska skriva om.

Som sagt är ämnet väldigt brett, men jag skulle behöva lite förslag på möjliga syften och frågeställningar med nyckelorden " Realismen" och " Brott & Straff" " Dostojevskij"... Någon som gjort någonting liknande? I sådana fall, vad skrev du om?
2014-09-21, 22:19
  #1581
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenimagen
God kväll!

Har i uppgift inom Svenska 3 (litteraturhistoria) att skriva en rapport om någonting berörande realismen. Jag tänkte att jag nu har min chans att läsa dostojevskijs brott & straff. Mitt enda problem är bara att jag inte vet vad jag ska skriva om.

Som sagt är ämnet väldigt brett, men jag skulle behöva lite förslag på möjliga syften och frågeställningar med nyckelorden " Realismen" och " Brott & Straff" " Dostojevskij"... Någon som gjort någonting liknande? I sådana fall, vad skrev du om?

Låna boken ''Litteraturens historia i världen'' av Ohlsson/Allgulin. Finns på de flesta bibliotek. Där bör du hittade en passage om rysk litteratur/realism/Dostojevskij. Frågeställningar? Eftersom det är gymnasienivå behöver det inte vara så avancerat. Definiera realism, placera den kronologiskt och begreppsmässigt i litteraturhistorien. Skriv lite om rysk realism. Hur passar Dostojevskij och mer specifikt ''Brott och straff' in här?

1. Vad är litterär realism? Definition, utmärkande drag, exempel på författare och verk, etc.
2. Hur passar Dostojevskij som författare in under den här definitionen?
3. Hur kan Brott och straff ordnas in under realismen? Varför? Vilka drag som är typiska för punkt ett kan du även finna i Brott och straff?
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2014-09-21 kl. 22:21.
2014-09-21, 22:32
  #1582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Låna boken ''Litteraturens historia i världen'' av Ohlsson/Allgulin. Finns på de flesta bibliotek. Där bör du hittade en passage om rysk litteratur/realism/Dostojevskij. Frågeställningar? Eftersom det är gymnasienivå behöver det inte vara så avancerat. Definiera realism, placera den kronologiskt och begreppsmässigt i litteraturhistorien. Skriv lite om rysk realism. Hur passar Dostojevskij och mer specifikt ''Brott och straff' in här?

1. Vad är litterär realism? Definition, utmärkande drag, exempel på författare och verk, etc.
2. Hur passar Dostojevskij som författare in under den här definitionen?
3. Hur kan Brott och straff ordnas in under realismen? Varför? Vilka drag som är typiska för punkt ett kan du även finna i Brott och straff?

Extremt tacksam! Ett sådant utförligt tips trodde jag inte att folk var villiga att lägga ner tid på. Det får mig att känna lite mer hopp om mänskligheten!

Tycker att frågeställningarna är enkla och bra. Det är lätt att gå på för tunna frågeställningar i litterära analyser enligt mig, men med något liknande av det du skrivit blir det mer köttigt och även mer vetenskapligt, utan att mina egna åsikter kommer i vägen för mycket.

Åter igen, tusen tack!
2014-09-26, 14:32
  #1583
Medlem
Jag ska snart ha en stor uppgift angående en dikt och behöver någras intryck/tankar/åsikter om en dikt och skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde ta sin tid att hjälpa mig

Ingen har varit på månen av Werner Aspenström
Vissa lögnhalsar påstår,
t.o.m. i vetenskapliga skrifter,
att människan varit på månen,
att grus hemförts.

Ingen har varit på månen.
Ingen kommer någonsinatt sätta sin fot på månen.
Månen är en juverstinn ko.
Månen kan bara handmjölkas.
Så var det på Rigvedas tid.
Så kommer det alltid att förbli.

Då och då vänder den sitt koöga mot oss
och undrar: blir ni aldrig otörstiga?
Detta vet varje amatörastronom
och alla som sanningen vill veta.


Konstiga ord: Rigveda = hinduisk skrift (böneförståelse) Juverstinn = full av mjölk.
__________________
Senast redigerad av Xerbio14 2014-09-26 kl. 14:37.
2014-10-03, 00:39
  #1584
Medlem
Hej!
Kan någon sammanfatta boken Geim av Anders de la motte? Samt skriva om dom tre huvud karaktärerna (karäktargranskning)? HP, Rebecca, Mange..
Hur ska man förklara bokens budskap? vad tyckte ni om boken?

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback