2011-05-21, 11:09
Medlem
För exakt 3 veckor sen stukade jag foten rejält, kunde inte gå på den alls och hade nog aldrig haft så ont förut. Första jag tänkte var den är bruten, det var också det först doktorn tänkte när han såg den, men röntgen visade att den inte var det. Så doktorn sa det är en rejäl stukning, och så åkte jag till sjukgymnast dagen efter som kollade på den. Hon sa att jag skulle komma tillbaka om 2 veckor för den var svullen. Så ska dit nu på måndag, 23e.

Den var rejält svullen, och jag kunde inte sätta ner foten på ca 2 dagar, sen kunde jag börja stödja på vissa delar av foten.
Efter 1 vecka så såg den ännu värre ut än från dag ett. Den var väldigt blå upp mot mitten av vaden från fotknölarna, och vid tårna var den också blå. Under fotknölarna var det väldigt blått, mest på utsidan, på den sidan jag landa när ja trampade snett.

Idag, 3 veckor senare, kan jag gå normalt på foten. Om jag går en hel dag så får jag ont vid mina blåmärken ovanför fotknölarna. Den är inte alls lika blå längre, men fortfarande "läskig". Fotknölen ser ut som en lite för stor pingisboll.
Jag kan inte springa eller gå fort, cykla kan jag. Kan bara böja foten lite uppåt och neråt, om ja böjer den åt sidorna hugger det till av smärta

Min fråga till alla er som kan något om stukade fötter, är det normalt att det är såhär? Eller ska jag behöva oroa mig för något värre än en stukning?
Citera
2011-05-21, 21:45
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missforslund
Min fråga till alla er som kan något om stukade fötter, är det normalt att det är såhär? Eller ska jag behöva oroa mig för något värre än en stukning?
Välkommen till Flashback!

Detta är helt normalt vid en stukning. Vid en stukning skadas ledbanden (=ligament), som antingen går av helt eller delvis. Ledband består av kraftig bindväv (tänk läder), med mycket fibrer men lite celler. Det tar med andra ord lång tid att läka skador i ligament, längre tid än exempelvis skador i huden. I idrottssammanhang är det inte ovanligt att stukningar medför tränings/tävlingsuppehåll på flera månader.

Om du vill påskynda läkningen bör du införskaffa en balansbräda (googla).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in