2011-05-20, 00:15
Avslutad
Ett fenomen jag upptäckt av egen erfarenhet. Det är nämligen så att jag började spela elbas för ungefär 6 år sedan, vilket var det första instrumentet jag nånsin spelat, och övade flitigt för att bli bättre. Sedan efter 2 år av basspel gick jag över till gitarr för att jag tycker att det är roligare att spela. Dock så efter 3 års spelande av gitarr är jag fortfarande "klassad" som bassist utav min polare som också lirar, även fast jag går folkhögskola nu inriktning gitarr. Vissa är till och med sura för att jag la ner basen och började lira gura istället, antagligen tror jag att det är för att mina kompisar är gitarrister och jag brukade lira bas med dom förut.
Det känns som att om man börjar att spela gitarr och sedan går över till bas så blir folk glada och man blir klassad bassist, men tvärtom så blir man fortfarande klassad bassist. Någon mer som märkt av det?
Hoppas ni hänger med i vad ja skriver! Är rätt så trött dock nyfiken
Citera
2011-05-20, 00:21
Medlem
Funkydudes avatar
Spelar varken bas eller gitarr själv men skulle tro att der beror på utbudet Det finns väl inte lika många basister som gitarrister?
Citera
2011-05-20, 12:31
Medlem
Das-Papiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fgjn
Ett fenomen jag upptäckt av egen erfarenhet. Det är nämligen så att jag började spela elbas för ungefär 6 år sedan, vilket var det första instrumentet jag nånsin spelat, och övade flitigt för att bli bättre. Sedan efter 2 år av basspel gick jag över till gitarr för att jag tycker att det är roligare att spela. Dock så efter 3 års spelande av gitarr är jag fortfarande "klassad" som bassist utav min polare som också lirar, även fast jag går folkhögskola nu inriktning gitarr. Vissa är till och med sura för att jag la ner basen och började lira gura istället, antagligen tror jag att det är för att mina kompisar är gitarrister och jag brukade lira bas med dom förut.
Det känns som att om man börjar att spela gitarr och sedan går över till bas så blir folk glada och man blir klassad bassist, men tvärtom så blir man fortfarande klassad bassist. Någon mer som märkt av det?
Hoppas ni hänger med i vad ja skriver! Är rätt så trött dock nyfiken

Förstår hur du menar, det är någonting med elbas som på något sätt sätter den högre än elgitarr, kanske för att det finns så få av dem? Det var så jag började med elbas, den "sken ljusare" än vad en gitarr gör.
Eller så är det det "basiga" ljudet som gör att folk blir helt wacko, I don't know
Citera
2011-05-21, 01:48
Medlem
Sothiss avatar
Startade också som basist men spelar nu även gitarr och trummor. Dock så är basen fortfarande mitt huvud instrument då jag kan spela bas bättre än trummor och gitarr. Det roliga är att jag fortfarande tycker att bas är det roligaste instrumentet att spela även fast det inte är det mest utstickande instrumentet i ett band Jag skriver mycket låtar på gitarr men spelar endast bas i banden jag är med i. Försöker alltid att fixa någon gitarrist när jag ska spela in något också för att det mesta jag skriver (teknisk dödsmetall osv) är för svåra grejjer att spela på gitarr för mig
Citera
2011-05-24, 04:25
Medlem
Nisques avatar
Sant fenomen.
Fast jag omfamnar det mer nu. Det känns bättre att få komplimang för basspelandet tycker jag. Så är det färre bassister som vill spela bas än gitarrister som vill spela gitarr. Det är ganska lustigt.
Citera
2011-05-24, 09:39
Medlem
CarlGustavJungs avatar
Helt klart sant... Spelat gitarr i ca 12 år. Spelade bas i ett halvkänt band en gång och sedan dess är jag för alltid klassad som bassist. Ingen musiker är medveten om att jag ens är grym på gitarr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in