2011-05-23, 15:35
Medlem
TheGrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustinus
Jag kör på en FastTrack Pro, och jag har aldrig haft ens tendens till problem
Har du verkligen installerat drivrutiner ordentligt? Låter märkligt! Startar förövrigt datorn med ljudkortet både isatt och påslaget...

Ja, allt är up-to-date.

Kör du FL Studio?
Det kanske är själva programmet som inte klarar av ljudkortet?
Citera
2011-05-23, 15:41
Medlem
TheGrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Behöver du bara 2 ingångar, typ 1 mic och en gitarr så ta en titt på tc electronics konnekt 6, firewire kort med deras M40 reverb som DSP effekt inbyggt. Själv är jag lite skeptisk till M-audio, vissa saker är bra vissa saker mindre bra. Saker som kräver fräscha drivrutiner ofta är jag skeptisk till med M-audio, men t.ex midicontrollers och sånt som är mer plug n play kan vara värt att köpa.

Sen tycker jag FL är lite sådär buggigt med ljudet och kan vara problemet med det och ditt kort, det tappar sync, dina drivers är förmodligen inte så optimala. Det du beskriver är enorma dropouts, typ ljudkortet tappar sync med FL och det fasar sig fram ljudet. Du kan testa att höja buffern till väldigt högt och se om det blir bättre, om det är så då är det förmodligen nåt med driversen om du nu inte har en dator från 1800-talet.

Sen är mitt tips om du väl får din dator att fungera och det känns bra, uppgradera inte en massa då, typ att man fortsätter uppgradera FL, eller uppgraderar drivers på ljudkortet, ibland blir det faktiskt sämre efter vissa uppdateringar.

Sen hade jag nog gett dig rådet att skaffa Cubase eller Ableton, inte för att FL är totalt kass men dessa programmen är stabilare överlag. Dock så kan jag säga att inget annat program har en så lätt och trevlig pianoroll men det går ändå, sen är stepsequensern också smidig i FL. Finns dock alternativ till detta i dom andra, Ableton har ju sin egna stepsequenser och Cubase ska också ha en typ plugin man startar som man gör sina loopar i.

Hmm. Kan hålla med dig om att vissa produkter från M-Audio är jättedåliga medans andra är suveräna.
Är buffer och latency samma sak?

Vissa uppdateringar installerar den själv, får ta och stänga av auto-uppdateringar då!
Det är sant att vissa program/spel osv. funkar sämre efter en update/patch.
T.ex Black Ops blev värre efter en patch (fast nu är det fixat). Hursomhelst.

Jag har kört FL Studio i 3 år, det känns konstigt att byta program.
Sen tycker jag att FL Studio har snyggast design, de andra ser så himla tråkiga ut, speciellt pianorollen. Mvh.
Citera
2011-05-23, 15:48
Medlem
Håller med dig om pianorollen den är faktiskt väldigt smidig, men det är lite för att den är inzoomad också vid start medans dom andra är utzoomade och därför är plottrigare i grundläget. Det är få saker jag tycker är fel med logic men t.ex att man inte kan se ute i pianorollens klaviatur vilken ton det är man markerar gör det riktigt störigt att klicka i noter. I FL har jag för mig att den tangenten där man är lyser upp och definitivt lyser när man klickar dit en ton. Det är helt galet dåligt att dom inte fixar en sån skitsak i Logic, annars är programmet underbart.

Utseendet är en smaksak, kan bli jobbigt att jobba länge när FL är så mörkt, ögonen blir trötta och man tappar bort sig i mörkret.
Citera
2011-05-23, 21:13
Medlem
TheGrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Håller med dig om pianorollen den är faktiskt väldigt smidig, men det är lite för att den är inzoomad också vid start medans dom andra är utzoomade och därför är plottrigare i grundläget. Det är få saker jag tycker är fel med logic men t.ex att man inte kan se ute i pianorollens klaviatur vilken ton det är man markerar gör det riktigt störigt att klicka i noter. I FL har jag för mig att den tangenten där man är lyser upp och definitivt lyser när man klickar dit en ton. Det är helt galet dåligt att dom inte fixar en sån skitsak i Logic, annars är programmet underbart.

Utseendet är en smaksak, kan bli jobbigt att jobba länge när FL är så mörkt, ögonen blir trötta och man tappar bort sig i mörkret.

Verkar som du inte har hållt på med fl på ett tag (gammal version? vad vet jag) Hursomhelst.

Det finns "grid color", den ändrar färgen och kontrasten i pianoroll + playlist, sen finns det skins/teman i olika färger och så finns det möjlighet att ändra bakgrundsbild.

Jag har ändrat alla dessa och jävlar vad snyggt det är
Citera
2011-05-24, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGrim
Ja, allt är up-to-date.

Kör du FL Studio?
Det kanske är själva programmet som inte klarar av ljudkortet?
Hmm, den möjligheten finns ju alltid, men jag har ändå svårt att tro att det kanske kan vara det...
Själv har jag använt det till både Ableton och ProTools, helt problemfritt!
Citera
2011-05-24, 08:59
Medlem
TheGrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustinus
Hmm, den möjligheten finns ju alltid, men jag har ändå svårt att tro att det kanske kan vara det...
Själv har jag använt det till både Ableton och ProTools, helt problemfritt!

Kanske är min dator som är för slö för ljudkortet?

Jag har 2,5 Ghz Dual-Core processor och 3 GB ram-minne.

Det finns ju "minimum requirements" på förpackningen, men det är ju minimum, t.ex spel kan ha en minimum requirement för att få spelet att funka, men det krävs så mycket mer för att kunna spela i högsta grafik osv.

Om det spelar någon roll så använder jag 96KhZ-24bit i FL Studio (men 48khz 24-bit på annat, t.ex youtube osv).

Mvh.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in