2011-05-16, 00:55
Citat:
Men du får inte förglömma att nämna att det ger bättre förutsättningar för en mer lycklig tillvaro. Det som hela detta missförstånd grundar sig på tror jag är att folk tänker antingen x eller y, snarare är det såhär:
Ursprungligen postat av Ly
Nej, pengar och prylar ger inte lycka! Det vill jag understryka, eftersom vårt samhälle vill få oss att tro att materialism och tillväxt är lika med lycka. Men det är inte sant. Det är viktigare att vara en harmonisk och intelligent och klok människa, vördnadsfull inför tillvarons komplexitet och mysterier, och respektfull inför livet självt. Själslig balans och harmoni ger garanterat mer lycka än pengar. Du behöver inte åka till Indien och meditera för att uppnå detta, det räcker med reflektion och kontemplation till vardags. Materialism är helt enkelt inte svaret ( även om det i viss mån kan vara kul med prylar ). Själv har jag inte märkt att jag varit mer lycklig med 100 000-tals kr på banken och fin lägenhet i attraktivt område mot när jag levt på socialbidrag och bott i sunkig etta. Seriöst, jag har levt både relativt rikt och fattig, men lycka och olycka har inte berott på de materiella omständigheterna. Jag är inte så materialistisk och ser pengar mest som ett nödvändigt ont. Våga hoppa av den materialistiska vägen, lev enkelt och finn din plats i tillvaron, så blir du lyckligare.
Trevliga vänner, familj och flickvän ger långvarig lycka, och är en förutsättning. Har du detta men inte särskilt mycket kapital så är du lycklig. Har du detta men stort kapital så är du troligtvis ännu mer lycklig och nöjd med ditt liv. Har du inte några sociala kontakter som gör dig lycklig men stort kapital så är du inte lycklig.
Kort sagt kan man skriva:
Socialt kapital + lågt ekonomiskt kapital = lycka
Socialt kapital + högt ekonomiskt kapital = ännu mer lycka
Lågt socialt kapital + högt ekonomisk kapital = inte långvarig lycka
Sen är det väl givet att:
Lågt socialt kapital + lågt ekonomisk kapital = olycklig (inte nödvändigtvis, men stor risk)