2011-05-12, 20:56
Medlem
GuLous avatar
¡Hola!
Jag kommer flytta till huvudstaden efter sommaren för att utbilda mig och hoppas kunna ha lite skoj.
Problemet är att jag inte känner många i Stockholm och är livrädd för att sitta ensam i en grå lägenhet med bara min dator och pung som sällskap.

Därför! Söker jag nu mysiga kollektiv i södra delen av Stockholm med glada och rara människor. Inga gamla tanter som glider runt nakna och röker weed bara, eller... det är faktiskt ganska coolt ju!

Hur som haver... tips?

Ursäktar att jag formulerade detta meddelande hemskt dåligt, men jag är ruskigt trött.

God natt
Citera
2011-05-12, 21:18
Medlem
outoforders avatar
Det finns två stora kollektivhus utefter gröna linjen söderut.Cigarrlådan och Tre portar
Det är hela hyreshus där man oftast har en egen lägenhet men har matlag gemensamma aktivitets utrymmen och dylikt. Inget för mig har dock bott i ett av husen ett par månader men är lite för eremit för det.

Cigarrlådan ligger på tobaksvägen i hökarängen och Tre portar ligger på skarpnäcks alle i skarpnäck
Citera
2011-05-12, 21:52
Medlem
GuLous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoforder
Det finns två stora kollektivhus utefter gröna linjen söderut.Cigarrlådan och Tre portar
Det är hela hyreshus där man oftast har en egen lägenhet men har matlag gemensamma aktivitets utrymmen och dylikt. Inget för mig har dock bott i ett av husen ett par månader men är lite för eremit för det.

Cigarrlådan ligger på tobaksvägen i hökarängen och Tre portar ligger på skarpnäcks alle i skarpnäck
Nice! Tack för den!
Vad är det för folk som bor där?
Citera
2011-05-15, 17:42
Medlem
outoforders avatar
Väldigt blandat på båda ställena både om man ser etnicitetsmässigt och åldersmässigt. Som i flertalet kollektivhus tenderar folk att rösta till vänster och säkerligen en hel del miljöpartister men inte enbart. cigarrlådan ligger nära en waldorff skola och en del jobbar där men dom är inte nödvändigtvis antroposofer.
Citera
2011-05-19, 10:25
Medlem
Lys avatar
Cigarrlådan och Tre portar finns ja. Sen finns det ett stort kollektiv i Orhem ( det går buss dit från Kärrtorp ). Har för mig det finns nåt kollektiv i Kärrtorp med. I Cigarrlådan bor lätt alternativa människor som alla är antirasister. Många har sina barn i Waldorfskolan som ligger närheten. Cigarrlådan har också en stor våning, där de som bor lever ihop mer, men har egna rum också. Den kallas Storfamiljen. Tre portar var lugnt och trevligt, helt vanliga människor där när jag varit på besök. Det kan finnas fler kollektiv, sök på nätet. Alternativ.nu kanske har en del tips.
Citera
2011-05-20, 17:46
Medlem
outoforders avatar
Jag bodde en kort period i storfamiljen och det var inget för mig iofs är inte kollektivboende något jag egentligen vill ha nuförtiden heller så jag är väl rätt subjektiv.

Kollektivet i orhem ser sjukt mysigt ut med badplats på tomten stor studsmatta samt mycket grönt och direkt närhet till skog och kafe torpet orhem.Dock så är det drygt 3 kilometer att gå till närmaste tunnelbana och bussen går bara en gång i timmen samt att det känns väldigt isolerat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in