Citat:
Ursprungligen postat av Styr-Benrt
Hej, jag sitter och funderar på en options/warrantmodell. Säg att jag har 100 000 kr. Jag sätter dessa på ett sparkonto som ger en årlig ränta. Varje år när räntan betalas ut köper jag en köpoption på OMXS30 som har en löptid på ett år och har samma lösenpris som OMXS30 står i just då. Detta borde leda till att jag alltid kommer ha mina 100 000 kronor kvar, men får möjligheten att ta del av OMXS30s kursutveckling på årsbasis. Vissa år tjänar man inget men vissa tjänar man lite. Ackumulerat borde detta på lång sikt generera bättre avkastning än räntemarknaden och stabilare avkastning är aktiemarknaden. Jag är medveten om att jag kanske inte kan köpa så många optioner för räntan jag får på mina 100 000 men säg att jag kan få en exponering i OMXS30 på säg 30% så borde det ändå bli mycket bra över lång tid. För att testa om detta funkat historiskt måste jag ju veta vad optioner och kostat historiskt för de givna lösenpris vid den tidpunkten. Hur skall jag ta reda på vad en köpoption med lösenpris X kostade för ett, två tre osv år bakåt i tiden?
Vad tror ni om modellen?
Det du beskriver är precis så som en kapitalskyddad sturkturerad produkt fungerar fast du diskonterar dina framtida kassaflöden upp front. Så om du går till Swedbank/SEB/Nordea/Danske/Garantum/Handelsbanken/Carnegie/Penser eller några av de andra aktörerna på marknaden för strukturerade produkter så kan du stoppa in 100,000 på säg två år - det diskonterade värdet av räntan under dessa två år kommer de köpa optioner med och efter två år får du antingen 100,000 tillbaka eller mer - förutsatt att banken som har pengarna inte går i konken.
Detta är ett betydligt bättre sätt än det du beskriver eftersom den ränta du får kommer vara bankens lånekostnad, vilket ofta är högre än bankens sparränta. Många använder idag RBS eftersom de har högst spread mellan rating och lånekostnad.