2011-05-04, 16:50
Medlem
Cleopatras avatar
Jag har beställt men ännu inte fått en ASUS netbook som kommer med Windows 7 Starter.

Min fråga är finns det bättre OS, typ en Linux distro som skulle kunna passa bättre? Linux har ju kommit nu i dagarna med en ny Ubuntu 11.4.

Har egentligen bara erfarenhet av Windows. Aldrig använt Linux tidigare. Min ängslän rör drivrutiner som kanske är svårare att uppdatera och win-appar.
Citera
2011-05-04, 16:54
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Jag har beställt men ännu inte fått en ASUS netbook som kommer med Windows 7 Starter.

Min fråga är finns det bättre OS, typ en Linux distro som skulle kunna passa bättre? Linux har ju kommit nu i dagarna med en ny Ubuntu 11.4.

Har egentligen bara erfarenhet av Windows. Aldrig använt Linux tidigare. Min ängslän rör drivrutiner som kanske är svårare att uppdatera och win-appar.

Vilka applikationer kör du idag, som du anser är livsnödvändiga?
Citera
2011-05-04, 17:06
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Vilka applikationer kör du idag, som du anser är livsnödvändiga?

Nu är det en Netbook. Jag har två andra laptops med win xp & win 7 installerat. Tänkte använda Netbooken för surfning, läsa eböcker, se på film och dylikt. Kraften i datorn är 1 gb/250 gb, men har köpt 2 gb-sticka för att ersätta 1 gb.
Citera
2011-05-04, 17:07
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Nu är det en Netbook. Jag har två andra laptops med win xp & win 7 installerat. Tänkte använda Netbooken för surfning, läsa eböcker, se på film och dylikt. Kraften i datorn är 1 gb/250 gb, men har köpt 2 gb-sticka för att ersätta 1 gb.

I sådana fall tycker jag du kan prova den med Windows 7 Starter (som den levereras med), och tycker du det går segt provar du Ubuntu.
Citera
2011-05-04, 17:11
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
I sådana fall tycker jag du kan prova den med Windows 7 Starter (som den levereras med), och tycker du det går segt provar du Ubuntu.
Vad är skillnaden mellan win 7 starter och övriga win 7?
Citera
2011-05-04, 17:14
Medlem
Cleopatras avatar
Sedan har win xp-datorn numera (månader tillbaka) problem med att uppdatera från windows update. Den hittar uppdateringarna, kör hela processen med installationerna och sedan ser man att det failat.
Citera
2011-05-04, 17:34
Medlem
Citat:
Citat:
Vad är skillnaden mellan win 7 starter och övriga win 7?
Var du än gör. Dumpa starter. Vanligt Win 7 är bättre.

Det är dumt att begränsa sig med starter i onödan.
Microsoft har blockerat funktioner som man förväntar sig ska funka.

1. Kan inte byta bakgrund.

2. Kopplar man extern skärm kan man INTE ändra ändra skärm inställningarna på den trots att grafikkortet klarar av jätte höga upplösningar osv på den externa. NEJ, Det hjälper INTE att ta bort gamla och lägga in bättre drivrutiner från dator eller grafikkorts tillverkaren. Microsoft blockerar ändå.

Vet inte om det är mer det är allt jag upptäckte själv innan kastade ut starter och la in vanligt Win 7.
Senast redigerad av panpo98 2011-05-04 kl. 17:37.
Citera
2011-07-19, 00:51
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Kör du på Judebuntu istället, det fungerar bra med bärbara datorer. Senaste 11.04 har Unity som interface vilket är anpassat med bärbara datorer i åtanke.

De enda seriösa drivrutinproblemen GNU/Linux har, är seriösa och tunga grafikkort av nya modeller. Men även här finns det proprietära drivor från AMD och nVidia. Men så länge du inte skall spela spel så är det inget att oroa sig för. Dessutom har AMD Fusion open source drivor.
Citera
2011-07-19, 02:17
Medlem
Hardwells avatar
Citat:

Rekommenderar dig som tidigare användare skrivit: Ubuntu 11.04 & Kubuntu, när du känner dig lite mer mogen kan du kolla in Fedora, Debian, Linux Mint är väldigt lätt men kan vara trevligt.
Citera
2011-07-19, 12:21
Medlem
TorrentLovers avatar
Win 7 om du behöver - annars nöj dig med Ubuntu.
Citera
2011-07-20, 03:27
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Win 7 om du behöver - annars nöj dig med Ubuntu.
Det är inget hårdvarufel då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in