2011-05-02, 00:03
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Trollhätte kanal klarar av fartyg som är uppåt 88m långa, 13,2m breda och 5,4m djupgående.
Vad gäller bredden så klarar kanalen av alla västvärldens robotubåtar,
vad gäller längden så klarar den av alla konventionella ubåtar och några mindre atomubåtar
(brittiska trafalgar och franska Rubis).

Problemet är djupgåendet.
Men en ubåt av svenskt snitt borde kunna förses
med pontoner runt om och bogseras in på det viset.

Annars får man väl göra som tyskarna försökte göra under slutet av kriget.
Tillverka den i sektioner (vilket görs redan idag på moderna ubåtar)
frakta sektionerna längs kanalen till Vänern
(till Östersjön längs floder och kanaler i fallet Tyskland)
och slutmontera dem på plats.

Dock knappast ett rimligt alternativ i det här fallet.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Jag är av uppfattningen att det finns undervattensgrottor fulla med spetnaz vapen allt är redo för att snabbt slå till mot Karlsborg. Därför ska Vänern och Vätten mineras i händelse av krig det ska skötas av Göta Kanals driftvärn. Har också hört av en kompis farsa att ryska långtradare ska köra ner hemliga miniubåtar till Motala för att storma Visingsö.
Ha-ha, jättekul! Jag skulle baja i kalsongerna om det inte vore att jag inte hade några.

Min frågeställning är vad som skulle hända om en angripare lyckas ta sig till Vätterns östra strand och sedan så blir det ett dödläge just för att båda sidor glömde att ta med sig flottan, smartskalle!
Citera
2011-05-02, 04:45
Medlem
saken är den att jag bevittnat övning på kråk, där scenariot var att ryssen tagit sig fram tom vätterns östra strand, var på väg att ilasta landstigningbåtar i motala och på väg över sjön.
två pansarkomp från P4 skulle bekämpa dess förtrupper som luftlandsattes med hkp samt stridsfordon av typen "luftlandsättningsamfibepansarskyttefordon" fanns också med i spelet.

nu visste vi ju alla att i verkligheten var utskeppningshamnen kaliningsgrad, och kråk mer skulle vara ravlunda.
men man tager vad man haver.

vad gäller trollhätte-kanal så har det gått upp ubåt i den, 1975 tydligen enl denna länk:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=13398.0

så sent som 2004 - 2005 gick ett flertal av marinens fartyg upp i värnen, och det har även vart tyskt marinbesök.
något år på 90talet körde man ner stridsbåtar via göta kanal till gbg.
det år man utbildade KJ där nere, iaf efter man slutade med gaffel i baskern.
Citera
2011-05-04, 12:47
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Ok.
Ha-ha, jättekul! Jag skulle baja i kalsongerna om det inte vore att jag inte hade några.

Min frågeställning är vad som skulle hända om en angripare lyckas ta sig till Vätterns östra strand och sedan så blir det ett dödläge just för att båda sidor glömde att ta med sig flottan, smartskalle!

Kan man inte tänka sig en rörelse norr- eller söderut och kanske avvakta den västliga rörelsen något?
Citera
2011-05-04, 13:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
saken är den att jag bevittnat övning på kråk, där scenariot var att ryssen tagit sig fram tom vätterns östra strand, var på väg att ilasta landstigningbåtar i motala och på väg över sjön.
två pansarkomp från P4 skulle bekämpa dess förtrupper som luftlandsattes med hkp samt stridsfordon av typen "luftlandsättningsamfibepansarskyttefordon" fanns också med i spelet.

nu visste vi ju alla att i verkligheten var utskeppningshamnen kaliningsgrad, och kråk mer skulle vara ravlunda.

vad gäller trollhätte-kanal så har det gått upp ubåt i den, 1975 tydligen enl denna länk:
http://www.landgangen.se/forumsmf10/index.php?topic=13398.0

så sent som 2004 - 2005 gick ett flertal av marinens fartyg upp i värnen, och det har även vart tyskt marinbesök.
något år på 90talet körde man ner stridsbåtar via göta kanal till gbg.
det år man utbildade KJ där nere, iaf efter man slutade med gaffel i baskern.

Det är ju inte ett realistiskt scenario. Har du en aning om hur många båtar det skulle krävas för bara en mekaniserad brigad? Det är inte bara att ta båtarna som de landstigit med på östkusten och sedan förflytta dem till Vättern, det tar en massa resurser och tid i anspråk, de går runt landvägen.
Citera
2011-05-04, 14:03
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det är ju inte ett realistiskt scenario. Har du en aning om hur många båtar det skulle krävas för bara en mekaniserad brigad? Det är inte bara att ta båtarna som de landstigit med på östkusten och sedan förflytta dem till Vättern, det tar en massa resurser och tid i anspråk, de går runt landvägen.

Eller så skickar de just därför över ett kompani infanteri via erövrade fritidsbåtar. När Svensken kraftsamlar i nord och syd i tron att Fi aldrig skulle komma på idén att korsa sjön. Ett kompani lätt infanteri som inte möts i tid och hinner gräva ned sig kan utgöra ett stort problem, eller för den delen ett kompani som tar sig in bakom våra linjer och börjar djävlas med våra försörjningsvägar.
Citera
2011-05-04, 14:10
Medlem
Prometeuss avatar
Ett av de tänkbara scenarier som de allierade målade upp under VK2 var att dra en försvarslinje mot tyskarna som skulle gå i höjd med sjöarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Franco%E2%80%93British_plans_for_intervention_in_t he_Winter_War
http://en.wikipedia.org/wiki/Plan_R_4

edit: Fast man kan ju fråga sig varför de inte drog den längs göta kanal med dess sjöar istället för att dra den en bit norrut vid hjälmaren.
Senast redigerad av Prometeus 2011-05-04 kl. 14:17.
Citera
2011-05-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser

och du om noga läser mitt andra stycke?
Citat:
militären lekte att skaraborg var skåne, förstår du.

fö så hade ryssen stor överskeppningskapacitet, med hjälp av sina flodpråmar, som var byggda att de liknade bilfärjor.
men då hade man fått lasta inåt landet för att inte väcka för stor uppmärksamhet.
däremot hade det märkts när de skulle passera leningrad, då en del broar måste stå öppna i ett par dygn för att får ut all utrustning.
och nej dessa pråmar kan ej gå upp i göta kanal.
Citera
2011-05-04, 21:08
Medlem
Herr Lindholms avatar
Hmm... Om man kunde använda sig av Vänern och Vättern för att gömma nedsänkta missilsilos? Som en missilubåt, minus resten av ubåten.
Citera
2011-07-28, 15:40
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Kan man inte tänka sig en rörelse norr- eller söderut och kanske avvakta den västliga rörelsen något?
Iofs. Men om det ger Fi tid att gräva ned sig på östra stranden?
Citera
2011-07-29, 02:08
Medlem
Starvids avatar
På stabsövningarna under kalla kriget skulle en fientlig landstigning vid Kapellskär med anfallsriktning Stockholm eller i första hand Uppsala/Arlanda alltid fördröjas/slås vid de så kallade "uppländska sjöpassen", alltså en nord-sydlig linje ungefär Gimo-Gränsta-Rånäs-Rimbo (och eventuellt mot Bergshamra, annars mot Kårsta). Inga stora sjöar, det medges, men långa, och fint uppradade på en spikrak linje med smala små pass mellan sig. Linjens viktigaste stödjepunkt är Rimbo som sitter mitt på riksväg 77, som ligger inklämd mellan Långsjöns norra strand och Skedvikens södra. Skulle nog inte blivit mycket kvar av den staden om det stora fosterländska kriget brutit ut.

Kul faktoid: dagens svenska armé är lika stor som de förband som under kalla krigets slut skulle försvara Arlanda flygplats.
Citera
2011-07-29, 02:09
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Hmm... Om man kunde använda sig av Vänern och Vättern för att gömma nedsänkta missilsilos? Som en missilubåt, minus resten av ubåten.
Detta är ju annars en lysande idé! Hur ska man komma åt kärnvapenubåtar som är baserade i en stor och djup insjö?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in