2020-07-12, 10:48
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Drrragspel. detta jävulens instrument
Han var rolig gubben, och ROBBAN GUSTAFSSON gör honom på pricken
Broman lär ha sagt att "en gentleman är en som kan spela dragspel men avstår".
Citera
2020-07-12, 11:17
Medlem
MaxWalters avatar
Sten Broman (1902-1983) arbetade bl.a. som dirigent,tonsättare,musikkritiker och programledare för musikprogram i TV.

Inga höginkomstyrken och med sin extravaganta livsstil så blev det nog inte mycket över till eventuella arvingar och testamentstagare.

1925 avlade han en fil.kand.
1927 avlade han en fil.lic.
1927 disputerade han för doktorsgraden,men underkändes. Han kallade detta för ”den stora katastrofen” och ville aldrig prata om det.
Citera
2020-07-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Programmet om Sten Broman går i repris i SVT1 idag.
Ett vemodigt program. Säkert en korrekt skildring av en sida av hans väsen men jag saknade bilden av den färgstarke, spirituelle och upptågsfulle besserwissern.
Citera
2020-07-12, 20:33
Medlem
SB var verkligen en man från ett tidigare århundrade. Tänk om en äldre framstående programledare i SvT idag hade haft en tonårig strippa som flickvän!

Vad jag fått berättat så blev han inte godkänd i sin doktorsavhandling för opponenten hade upptäckt att en av de referenser han uppgav var felaktigt en kokbok och inte en bok om musik. Sen uppstod ett rabalder och han blev underkänd.
Citera
2020-07-13, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argusbrillor
SB var verkligen en man från ett tidigare århundrade. Tänk om en äldre framstående programledare i SvT idag hade haft en tonårig strippa som flickvän!

Vad jag fått berättat så blev han inte godkänd i sin doktorsavhandling för opponenten hade upptäckt att en av de referenser han uppgav var felaktigt en kokbok och inte en bok om musik. Sen uppstod ett rabalder och han blev underkänd.
En skröna! Jag hörde det också och läste av den anledningen avhandlingen. Det finns ingen kokbok omnämnd i litteraturförteckningen.
Citera
2020-07-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashy
En skröna! Jag hörde det också och läste av den anledningen avhandlingen. Det finns ingen kokbok omnämnd i litteraturförteckningen.
Det kan mycket väl vara en skröna. Det var ett bra tag sen jag hörde den. Vad jag minns av den var att det inte uppenbart framkom av bokens titel att det var en kokbok utan lät som ett verk om musik.
En fascinerande figur var han hur som helst.
Citera
2020-07-13, 01:16
Medlem
Citat:
Det kan mycket väl vara en skröna. Det var ett bra tag sen jag hörde den. Vad jag minns av den var att det inte uppenbart framkom av bokens titel att det var en kokbok utan lät som ett verk om musik.
En fascinerande figur var han hur som helst.
Efter vad som sades till mig skulle det vara en bok på franska som hette något med "la composition". Jag läste också avhandlingen och det är efter vad jag tyckte då - det är många år sedan - inte konstigt att den underkändes.
Citera
2020-07-13, 06:19
Medlem
Soterns avatar
Såg den intressanta dokumentären. Den typen av Tv-personligheter har vi inte idag.
Men frågan kvarstår: Var fick han sina pengar ifrån? Inte kan han ha blivit rik bara genom TV-programmen. Sonen hävdade att han i början hade stora skulder.
Strippan sa ju att hon fick också ärva honom.
Citera
2020-07-13, 08:37
Medlem
MaxWalters avatar
Många gånger hade han säkert större utgifter än inkomster.

Broman hade bil men inte körkort. Varje gång det skulle färdas i hans volvo anlitades en granne, före detta vice brandchefen, olympiamedaljören i brottning, Karl-Erik Nilsson, som chaufför. Om denne chaufför var anställd av Broman och fick lön är okänt,men någon ersättning fick han säkert.

Broman åt gärna och ofta på Grand Hotel i Lund och på Hotel Savoy i Malmö. Då var det såklart inte frågan om några billiga dagens lunch.

Att han ogillades av somliga kan bero på att han kunde utnämna folk till ”dummerjöns” och ”puttefnask”.
Citera
2020-07-13, 09:20
Medlem
Soterns avatar
Citat:

Men varför försökte han inte disputera igen? Kan man inte göra det?
Citera
2020-07-13, 10:50
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Men varför försökte han inte disputera igen? Kan man inte göra det?

Att han inte försökte disputera på nytt kan bero på att han skämdes och inte ville bli förnedrad ännu en gång.

Att misslyckas i den akademiska världen anses av vissa som ett öde värre än döden. Åtminstone i en stad som Lund.
Citera
2020-07-14, 07:32
Medlem
Soterns avatar
Han har tydligen även gett ut en roman: "Farväl kött", som fick mycket dålig kritik. Den skulle man gärna vilja komma över och läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in