2011-04-28, 12:25
Medlem
Nu sitter jag fast igen med några repetitions uppgifter i Fysik B. Har inget facit.

Uppgift #1:

En svängninsrörelses elongation (y m) beror av tiden (t s) på följande sätt:
y = 0.15 sin(10t)

a) Ange hastigheten som en funktion av t.
b) Ange accelerationnen som en funktion av t.

Uppgift #2:

En viss harmonisk svängninsrörelse har amplituden 0.46m och svängningstiden 2.0s

a) Hur stor är genomsnittsfarten i rörelsen från det ena vändläget till det andra?
b) Hur stor är momentanhastigheten, när punkten mitt emellan väldlägena passeras?
c) Ange elongationen y som funktion av tiden t.

Det jag har kommit fram till är:

#1 a) Derivera y funktionen. Fick fram 1,5 cos(10)t. Är detta korrekt?
#1 b) Derivera "derivatan". Fick fram -15 sin(10)t. Antagligen inte korrekt.

#2 a) y = 0.46 sin(2t) . Derivera, 0.92 cos(2) m/s.
#2 b) Inte kommit fram till något, men antar att man ska derivera och sätta värdet på t, för att få fram hastigheten i en viss punkt.

Tack så mycket om ni kan hjälpa, det behövs! som sagt innan, har inget facit.
Citera
2011-04-28, 12:44
Medlem
mupperssons avatar
Din lösning på upgift 1 är korrekt! Derivata på derivata kallas för övrigt andraderivata
Citera
2011-04-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muppersson
Din lösning på upgift 1 är korrekt! Derivata på derivata kallas för övrigt andraderivata
Jo, det vet jag. Jag kom inte på ordet
Citera
2011-04-28, 18:54
Medlem
Mustighets avatar
på första tänkte jag bara fixa ett matteslarv:
D[0.15 sin(10t)] = 1,5cos(10t)

2. Grundformeln är y=Asin(ωt)
med värden blir det då y=0,46sin(ωt)
Genomsnittsfarten, alltså medelvärdet mellan två vändlägen är (0+0+max)/3 eftersom 0 är hastigheten i de både vändlägena
derivera m.a.p t, y'=0,46ωcos(ωt)
Maxhastighet har man då |cos(ωt)|=1 eftersom det är det största värdet cos kan ha. lägsta är då cos(ωt)=0. Maxhastighet får vi både vid t=0 och igen när t=2 så då vet du att |cos(ω2)|=1 => ω=π/2+nπ {n=heltal}

(0+0,46ω+0)/3=0,46ω/3=0,46π/6 (+πn) m/s

b) mitt emellan är alltid den högsta hastigheten. det måste vara när cos(ωt)=1 alltså 0,46ω*1=0,23π(+πn)

c) y(t)=0,46sin(ωt) ? eller?
Citera
2011-04-29, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustighet
på första tänkte jag bara fixa ett matteslarv:
D[0.15 sin(10t)] = 1,5cos(10t)

2. Grundformeln är y=Asin(ωt)
med värden blir det då y=0,46sin(ωt)
Genomsnittsfarten, alltså medelvärdet mellan två vändlägen är (0+0+max)/3 eftersom 0 är hastigheten i de både vändlägena
derivera m.a.p t, y'=0,46ωcos(ωt)
Maxhastighet har man då |cos(ωt)|=1 eftersom det är det största värdet cos kan ha. lägsta är då cos(ωt)=0. Maxhastighet får vi både vid t=0 och igen när t=2 så då vet du att |cos(ω2)|=1 => ω=π/2+nπ {n=heltal}

(0+0,46ω+0)/3=0,46ω/3=0,46π/6 (+πn) m/s

b) mitt emellan är alltid den högsta hastigheten. det måste vara när cos(ωt)=1 alltså 0,46ω*1=0,23π(+πn)

c) y(t)=0,46sin(ωt) ? eller?

Shit vad du rör till saker. Jag brukar förstå, men det där var lite väl rörigt.
Citera
2011-04-29, 12:39
Medlem
NoRaptorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noyameki
Uppgift #2:

En viss harmonisk svängninsrörelse har amplituden 0.46m och svängningstiden 2.0s

a) Hur stor är genomsnittsfarten i rörelsen från det ena vändläget till det andra?
b) Hur stor är momentanhastigheten, när punkten mitt emellan väldlägena passeras?
c) Ange elongationen y som funktion av tiden t.

a) v = s/t = 0.46/1 = 0.46 m/s (halva tiden då amplituden utgör halva sträckan)

c) s(t) = A*sin(k*t)
A = 0.46
2π/k = 2 (då talet k ger perioden 2)
k = π

Då får vi s(t) = 0.46*sin(πt)

b) s(t) = 0 fås vid t = 0, ±1, ±2, ±3, ...
v(t) = s'(t) = 0.46π*cos(πt)
Insättning ger v(t) = ±0.46π
Citera
2011-04-29, 20:11
Medlem
Mustighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noyameki
Shit vad du rör till saker. Jag brukar förstå, men det där var lite väl rörigt.

När man deriverar sammansatta funktioner tar man alltid yttre funktionens derivata (dvs D[sin(z)]=cos(z)) z är den inre funktionen som står i sinfunktionen (pi*t) och derivatan av detta (pi), ska in sin tur multipliceras med den yttre funktionens derivata (skit, nu blev säkert krångligt igen). D[f(g(x))]=f'(g(x))g'(x)

Om du tänker dig att det är något som hänger i en fjäder som guppar upp ner och vill räkna medelhastigheten mellan när den är högst upp och längst ner så är hastigheten noll i vändlägena eftersom för att börja gå åt motsatta håll, måste man först stanna.

v(t)=0,46ωcos(ωt) det är bara derivatan på elongationsformeln.
Sen får jag ursäkta att jag glömt att man använder ω=2pi/T där T är periodtiden=2 sekunder => ω=pi rad/s

Med ω=pi, tar du fram maxhastigheten, vilket är då cos(ωt)=1, alltså 0,46ω*1=0,46*pi
Så för att få medelhastigheten måste du tänka på att i första vändläget är v=0 sen accelereras det och mitt emellan har du maxhastighet på 0,46pi och därefter bromsar fjädern till 0 i det andra vändläget.
Medelhastigheten blir då (0+0,46pi+0)/3 = ca 0,46m/s, lite mer eftersom jag strök pi mot 3.

Sen kan du se att maxhastigheten är då fjädern är i jämviktsläget dvs 0,2,osv genom att måla upp sin och cos-kurvorna. När tiden är 0, då är fjädern i jämviktsläge (0,46sin(pi*0)=0 (eftersom sin(0)=0)) men hastigheten är max (0,46pi*cos(pi*0)=0,46pi (eftersom cos(0)=1 vilket är maximala värdet för cos)
vid t=1 och t=2 kommer du få elongationen till 0 igen och hastigheten till +-0,46pi m/s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in