Citat:
Ursprungligen postat av Noyameki
Shit vad du rör till saker. Jag brukar förstå, men det där var lite väl rörigt.
När man deriverar sammansatta funktioner tar man alltid yttre funktionens derivata (dvs D[sin(z)]=cos(z)) z är den inre funktionen som står i sinfunktionen (pi*t) och derivatan av detta (pi), ska in sin tur multipliceras med den yttre funktionens derivata (skit, nu blev säkert krångligt igen). D[f(g(x))]=f'(g(x))g'(x)
Om du tänker dig att det är något som hänger i en fjäder som guppar upp ner och vill räkna medelhastigheten mellan när den är högst upp och längst ner så är hastigheten noll i vändlägena eftersom för att börja gå åt motsatta håll, måste man först stanna.
v(t)=0,46ωcos(ωt) det är bara derivatan på elongationsformeln.
Sen får jag ursäkta att jag glömt att man använder ω=2pi/T där T är periodtiden=2 sekunder => ω=pi rad/s
Med ω=pi, tar du fram maxhastigheten, vilket är då cos(ωt)=1, alltså 0,46ω*1=0,46*pi
Så för att få medelhastigheten måste du tänka på att i första vändläget är v=0 sen accelereras det och mitt emellan har du maxhastighet på 0,46pi och därefter bromsar fjädern till 0 i det andra vändläget.
Medelhastigheten blir då (0+0,46pi+0)/3 = ca 0,46m/s, lite mer eftersom jag strök pi mot 3.
Sen kan du se att maxhastigheten är då fjädern är i jämviktsläget dvs 0,2,osv genom att måla upp sin och cos-kurvorna. När tiden är 0, då är fjädern i jämviktsläge (0,46sin(pi*0)=0 (eftersom sin(0)=0)) men hastigheten är max (0,46pi*cos(pi*0)=0,46pi (eftersom cos(0)=1 vilket är maximala värdet för cos)
vid t=1 och t=2 kommer du få elongationen till 0 igen och hastigheten till +-0,46pi m/s