2011-04-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Jag tror att det är rester av den gamla jägarbefolkningen som inte blandades eller mördades av de människorna som tog hit jordbruket, utan som drog sig undan istället. Dessa människor kan ha levt kvar ett bra tag (säkert ända in på vikingatiden) eftersom Skandinavien alltid har varit glesbefolkat, ännu mer så förr i tiden. När man sedmera stötte på "vildmänniskorna" föddes myten om troll och det skedde säkert kontinuerligt nog för att hålla myten vid liv.

Trollen beter ju sig sedvanligt mänskligt, de gillar skinande saker, att röva bort folk, stöld och annat som människor i allmänhet brukar syssla med. De flesta gamla myter har nog någon form av verkligt ursprung som sedan tolkats med tidens ögon.

exakt byta ut sina ungar mot människor , trollungar
Citera
2011-04-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Såg igår en väldigt intressant fantasyfilm som spelar sig ut i Norge, för er som är insatta i nordisk mytologi är den nog desto intressantare och roligare.

The Troll Hunter

ja, jag har hört om den , kanske skulle ta och se den , jag gillar fornnordisk mytologi och troll allt sånt där
Citera
2011-04-25, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarasquest
Det intressanta är väl att olika länder har haft olika varelser som levde i naturen. I Grekland var det väl mer nymfer och liknande. Själv tycker jag att träd, mossa och stenar många gånger påminner om förvrängda trollansikten, så förmodligen så kommer det därifrån.

jo , jag har hört om det med , och det är ju sant , du har ju en poäng , där trollskogen kommer ifrån sen har vi ju bergatrollet
Citera
2011-04-25, 21:06
Medlem
Citharas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Trollar du? "Vanligt folk" har genom tiderna trott på fler varelser, väsen och övernaturliga ting än vad vi idag kan föreställa oss. Med tanke på hur benägna dagens bildade (nåja) människor är till att tro på spåtanter, babylonisk astrologi, UFO m.m. så bör vi inte förvånas över den mänskliga viljan att hitta på allsköns flum.

Nej jag trollar inte. Visst var folk vidskepliga men inte i den mån som de flesta tror. De flesta vidskepliga varelser blev påhittade under romantiken efter upplysningstiden. Det var då man kom på alla klassiska monster som vampyrer, varulvar, zombies, frankenstein, gårdstomtar etc etc

men okej just om troll så fanns det inom fornnordisk mytologi får jag erkänna med lite efterforskning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Troll

Varför man spred myter om troll och jättar vet jag inte. Förmodligen för att det var spännande, inte minst i sagoberättelser. Samt tror jag även det var för att hålla barn/folk i schack, att de skulle hålla sig i närheten av byn p.g.a. att "kyrkklockor driver bort dem".
Citera
2011-04-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cithara
Nej jag trollar inte. Visst var folk vidskepliga men inte i den mån som de flesta tror. De flesta vidskepliga varelser blev påhittade under romantiken efter upplysningstiden. Det var då man kom på alla klassiska monster som vampyrer, varulvar, zombies, frankenstein, gårdstomtar etc etc

Självfallet var det inte så. Det är sant att romantikerna gärna inspirerades av folklore och satte sin egen prägel på det (vår nutida bild av troll, älvor, tomtar etc är starkt påverkad av 1800-talets konstnärer), men det är inte samma sak som att dessa föreställningar först kom med romantikerna. Tron på vampyrer, varulvar och gårdstomtar finns belagt från antiken/medeltiden, medan zombies går tillbaka till afrikansk naturreligion (woodoo/vodou). Frankensteins monster är ju knappast ett klassiskt väsen inom folktron, däremot går motivet tillbaka till bl.a. den judiska Golemlegenden. Inom etnologin är människors vidskepelse och föreställningar kring folktro allmängods och knappast något kontroversiellt som man har anledning att bestrida.
Citera
2011-04-25, 21:57
Medlem
Citharas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
Självfallet var det inte så. Det är sant att romantikerna gärna inspirerades av folklore och satte sin egen prägel på det (vår nutida bild av troll, älvor, tomtar etc är starkt påverkad av 1800-talets konstnärer), men det är inte samma sak som att dessa föreställningar först kom med romantikerna. Tron på vampyrer, varulvar och gårdstomtar finns belagt från antiken/medeltiden, medan zombies går tillbaka till afrikansk naturreligion (woodoo/vodou). Frankensteins monster är ju knappast ett klassiskt väsen inom folktron, däremot går motivet tillbaka till bl.a. den judiska Golemlegenden. Inom etnologin är människors vidskepelse och föreställningar kring folktro allmängods och knappast något kontroversiellt som man har anledning att bestrida.

Att folk allmänt aktivt trodde på sagofigurer (i den mån som folk tror att de gjorde) under exempelvis medeltiden/renässansen etc är det jag motsäger. Vidskepelsen man hade då var främst religiöst betingat. Man trodde att det onda och det goda var i ständig kamp mot varandra. Fantasy-bilden av medeltiden där folk tror på goblins, centaurs och annat, stämmer till stor del inte, även om mystiska varelser blev påhittade även under dessa epoker.

Folks vidskepelse (utöver det religiösa) under dessa tider är överdrivna, det är det jag vill ha sagt.
Citera
2011-04-26, 09:39
Medlem
Ulvhamns avatar
Människans behov av att förklara det okända, sätta namn på fenomen som ej kan förklaras är uppkomsten av troll, jättar, skogsfru, älvor mm. Det handlar inte om vidskepelse eller uppfostrings pedagogik utan en förklaringsmodell hur värden hänger ihop utan att behöva blanda in, virus, bakterier, elektricitet, termodynamiska lagarna, kvantfysik, psykiatri, matriallära och lite annat vetenskapligt tjafs som förstör en god berättelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in