2004-09-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Nästan rätt. Här är domen: http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden2003/Dom03.27.pdf
Ooops! Tack
2004-09-30, 12:34
Medlem
phreuds avatar
Jag har läst igenom domen och vad jag förstår är det länkningen till sajterna som marknadsför piratkort som avses. Alltså inte diskussionerna. Det kanske är dags att lyfta den regeln här på forumet? Försäljning är givetvis inte tillåtet, men det regleras ju under flashbacks regel om köp/sälj.

Jag ser faktiskt ingen rättslig skillnad mellan piratkort och t.ex hembränningsapparater. Det får diskuteras, men inte annonseras. Eller?
2004-09-30, 14:08
Medlem
det är ju ett försök till såssifigering av fb att med hot skrämma iväg läsarna till mera kontroller bara forum som lever på olika bidrag, man försökte med marknads dom stolen att göra någon ansvarig för något man inte hade med att göra,, nu gick det inte det är bara fb som klarar av att vara borta från nätet i flera månader för att sen när det öppnar så kommer hella gänget tillbaka, det finns ingen på nätet som klarar av det,,
men en sak är säker fet göran sitter och smider nya ränkor och jävulskap och kollar in antalet besökare på sossialist nu och blir mer och mer förbannad
2004-09-30, 14:17
Medlem
LadyTieras avatar
för att citera min chef:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Detta får bli slutordet.
Den som diskuterar piratkort blir avstängd omgående.
Nu vet alla det.

I Marknadsdomstolen dom blev Flashback exempelvis fälld för att man LÄNKADE (från Flashback.se) till företaget Unik Teknik. Där finns förvisso inga piratkort, men de hade vid något tillfälle en länk till en annan webbsida kallad Piccard - och där fanns tydligen piratkort. Trots att Flashback aldrig hade hört talas om den sidan, och ännu mindre besökt eller länkat till den, så fälldes man på den punkten.

Man fälldes också för att man hade länkat till en sida som hade positiv inställning till piratkort. Ingen försäljning fanns där (vilket alla parter var överens om), men genom sin existens kunde den uppvigla besökaren att vilja köpa piratkort. Varför man inte stämde den webbplatsen lika lite som någon annan är jag helt ovetande om.

Domen från Marknadsdomstolen är märklig på mer än ett sett, men om man läser hela domen, så finns det inte utrymme för sådana diskussioner. Domen får heller inte överklagas, vilket även detta är oerhört märkligt.

En kvarts miljon kostade första fällningen, och vi behöver inte förlora ytterligare 400 000. Har man problem med detta, så angrip inte Flashback - utan de som tystat diskussionen. Jag anser att detta är ett klart ingrepp i yttrandefriheten att man inte ens får DISKUTERA ämnet. Men få klagade när domen kom, och nu ser det ut så här.

Och vi talar tydligt om i reglerna att detta är förbjudet. Och orkar man inte läsa reglerna, så har man inget här att göra. Enkelt.

admin

diskussionen är avslutad och tråden låses.
2004-10-05, 14:17
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
Diskussioner som inte är i anslutning till reklam eller försäljning faller nog inte ens under marknadsdomstolens jurisdiktion. Och diskussionsforum omfattas överhuvudtaget inte i domen.

Helt fel!
Flashback har t.ex. blivit fällda för att man länkade till en sida som bevisligen INTE sålda några piratkort.
Läs hela domen (inte bara sammanställningarna som finns som PDF. Beställ HELA rättegången - med alla dialoger - så kan du själv läsa).
Efter domen gjorde Flashback en förfrågan om var gränsen går, och de jurister och advokater man pratade med bedömde alla att man kunde fällas för en diskussion i forumet.
Är du av annan åsikt, och beredd att pröva fallet, så är det inga problem. slanta upp 400 000 + drygt 100 000 till i rättegångskostnader, och fixa en bankgaranti till Flashback, så öppnar vi diskussionen redan idag.
Enkelt!
Det är lätt att gnälla, när man inte själv är drabbad och inte själv betalar.

admin
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in